• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att välja beater...

Peppe

Omega
Jag har insett att jag har ett "behov" av en bra vardagsklocka men kan banne mig inte bestämma mig och komma till avslut! Sjukt irriterande egenskap att jag alltid måste veta att jag får mest bang for the buck innan jag köper! :)

Önskelistan:

- Max 5000 SEK... typ... :)

- Måste funka på nato i olika färger

- Gärna vattentät så att den klarar lättare sommaraktiviteter vid strandkanten

- Måste vara av bra kvalitet då jag hatar saker som inte funkar eller känns för billiga

- Har absolut inget emot att köpa begagnat. Snarare så att jag hellre köper begagnat i bra skick av en bättre klocka än nytt av en sämre! Så gärna begagnat!

- Automat eller quartz funkar båda. Blir det en billigare automat så måste den vara skapligt ny med tanke på att det knappt är värt att serva dem.

- Max max max 42mm i diameter. Min treåriga son har grövre handleder än jag.

Har kollat på Seiko, Steinhart, Marathon, Precista, Orient mfl men kan banne mig inte komma till avslut. Det finns alltid någon som sänker ett visst märke av olika anledningar. Äger själv en Seiko-dykare som jag nog dödat och den känns väl ok iaf. Har strulat lite och går sådär men av någon anledning rekommenderar alla Seiko.

Vad tror ni? Har ni några bra tips på vad jag borde leta efter? Borde jag slå till på något från märkena jag kollat på eller har ni andra tips på bra klockor?
 

SSL

Audemars
Seiko SBCA001, 36 mm, vattentät 10 bar
Cirka 1,1 hos creationwatches

Min
image.jpg
 

mosse

Omega
Efter vad du har skrivit skulle jag säga Longines Hydroconquest...
Finns i både quartz och automat. 39 eller 41mm, vattentät 300m.
Passar till massa olika länkar / bandkombinationer! Ganska klassisk design och bra kvalitet på uret!
Prisbild - Quartzen kostar ungefär 5.5 ny och automaten går att få i nyskick begagnad för ungefär samma.
 

Peppe

Omega
CWC SBS. Intressant story bakom.
Check på alla dina punkter.


Hmmm... jo de var schyssta faktiskt! Har nog tittat på dem också men glömt bort det :)

Tyvärr verkar de vara 45mm i diameter och jag tror de kommer se för stora ut på min arm?? En speedy pro på 42mm är ordentlig boarder line på mig. Handleden är bara 16cm i omkrets.
 

Peppe

Omega
Efter vad du har skrivit skulle jag säga Longines Hydroconquest...
Finns i både quartz och automat. 39 eller 41mm, vattentät 300m.
Passar till massa olika länkar / bandkombinationer! Ganska klassisk design och bra kvalitet på uret!
Prisbild - Quartzen kostar ungefär 5.5 ny och automaten går att få i nyskick begagnad för ungefär samma.


Intressant. Dessa har jag missat. Rätt snygg också :) Tack för det... ska kolla lite mer på dessa också.
 

Peppe

Omega
Väldigt nöjd med min Squale 50 Atmos som ligger i ungefär din prisklass och funkar fint på mindre handleder!


Well well... nu börjar vi snacka. :) De ser riktigt trevliga ut fakiskt! Har sett dem förrut med men även de har fallit i glömska :)

Vad fick dig att välja 50 Atmos framför alla andra modeller från Squale?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hmmm... jo de var schyssta faktiskt! Har nog tittat på dem också men glömt bort det :)

Tyvärr verkar de vara 45mm i diameter och jag tror de kommer se för stora ut på min arm?? En speedy pro på 42mm är ordentlig boarder line på mig. Handleden är bara 16cm i omkrets.

De mäter inte 45mm. Måtten är följande:
- 40mm x 12mm, 47mm lug to lug.

Stirra dig inte blind på den angivna storleken, fler saker spelar in. Exempelvis lug-to-lug. Speedyn är längre än CWC SBS, vilket gör att den äter upp handleden om du har en smal handled. Ett exempel är Omega Ploprof som mäter 55mm, den funkar dock på min handled (16-17cm) tack vare längden, eller bristen på längd, lug-to-lug.
 

Peppe

Omega
De mäter inte 45mm. Måtten är följande:
- 40mm x 12mm, 47mm lug to lug.

Stirra dig inte blind på den angivna storleken, fler saker spelar in. Exempelvis lug-to-lug. Speedyn är längre än CWC SBS, vilket gör att den äter upp handleden om du har en smal handled. Ett exempel är Omega Ploprof som mäter 55mm, den funkar dock på min handled (16-17cm) tack vare längden, eller bristen på längd, lug-to-lug.


Alltså... det är troligtvis så att jag knarkat lite nu och skämmer ut mig lite... men tycker bilden på deras hemsida säger 45mm. Vad missar jag här? :) Kollar jag på fel klockor på hemsidan?

Nej du har faktiskt rätt i kommentaren om storlek. Helt klart.

CWC och Squale ligger i topp hittills med Longines tätt efter. :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Alltså... det är troligtvis så att jag knarkat lite nu och skämmer ut mig lite... men tycker bilden på deras hemsida säger 45mm. Vad missar jag här? :) Kollar jag på fel klockor på hemsidan?

Är det Aquaracer2 som kränger till dig på plattan? Det är han med guldkedjan och keps på sniskan... Den är 45mm på bredden ;)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
CWC har andra modeller som är snygga och inte kostar så mycket om du tycker SBS är för stor. Men även om du tycker CWC SUB är lite för stor så tycker jag inte att du ska avfärda den.
Men annars så varför inte bara titta runt på lite olika vintage i den prisklassen tills du hittar något som klickar.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Skulle vara lättare att ge några konkreta tips om det går att snäva ner kriterierna lite. Finns annars väldigt många "vardagsklockor" upp till 5k. Tänker att det kanske går att fundera lite på utseendet och/eller vardagsbehov (stryktålighet/klädsel mm.)... Dykring/dress/allround?, mörk eller ljus urtavla?, datum, välvt/kupat glas, bör även ha länk etc?
 

saferide

Omega
Well well... nu börjar vi snacka. :) De ser riktigt trevliga ut fakiskt! Har sett dem förrut med men även de har fallit i glömska :)

Vad fick dig att välja 50 Atmos framför alla andra modeller från Squale?

Gillade utseendet bäst plus att 101:an var för stor / dyr! Det svåraste valet var färg, ville ha svart men hade önskat att få det böjda glaset som finns på alla färger utom den helt svarta men så kan det vara - svart vann och att den sedan kostade minst gjorde inte ont!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag skulle också valt en squale 50 atmos. Jag tycker den är snyggare är de övriga i sortimentet, och samtidigt har en egen design och historia. Ska klockorna funka på nato så bör de i mitt tycke inte vara för tjocka från början, och gärna lite vintage-stuk på boetten (som speedmaster, att den smalnar av åt kanterna). Dessutom får det gärna vara lite färgfattigt på klockan i övrigt.
Ett annat alternativ är Vostok Amfibia - det finns mänger av boetter och tavlor, och de har samma lite vintage-aktiga boett.

http://chistopolcity.com/en/7-amphibian-classic

090-boetten är ett försök att efterlikna den ursprungliga amfibian, 420 är den "vanliga" (observera att den bär ganska litet tack vare 18mm band), och 710 är ministry case. Välj med fördel black scuba dude (klassiker) eller svart zissou (lite kul) för en mångsidig bakgrund. Tänk också på att man kan välja bland tre olika bezels (där den med prickar är rätt, de övriga är fel), och det finns murphy-bezels som tar seiko inserts om du vill modda.

Kostar en nolla mindre än din budget, har gedigen historia och, och är vattentät till 300m. På riktigt.

russian-military-vostok-komandirskie-tank-watch-211306.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Min, används enbart på nato. Är den ultimata klockan och kostar under 1000 lappen. Min har dessutom en gångavviklese på +2 s/d vid normal användning (jag har troligen lite flyt med det skulle jag tro).

image.jpg
 

Peppe

Omega
Vilken Seiko är det som du har dödat Peppe ?

En skx009

Alltså... Den funkar... men kronan har trillat loss och den har aldrig känts direkt solid. Trodde ärligt den skulle ramlat av för ganska länge sedan. Sedan snabbar den sig rätt ordentligt med och är skitsvår att få igång. Skulle nog må av en service men det är det ju knappt värt. Den ser dock otroligt fin och välskött ut på utsidan :)

Har inte gjort något speciellt med den faktiskt men jag är inte första ägaren heller så man vet ju aldrig :)
 
Topp