• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att välja första klocka

Cogline

Omega
2-Faktor
Hej!
Jag har ganska nyligen börjat intressera mig för klockor vid 35 års ålder. Jag har en tendens att helt snöa in på att söka information om saker och har även gjort så nu. Jag är dock ganska seg på att komma till skott och ta det vidare från att bara läsa då jag har svårt att bestämma mig för vilken klocka som skall bli min första riktiga klocka. Den klocka som jag hoppas, eller kanske fruktar, skall ytterligare nära mitt intresse. Jag har kollat videor, läst forum och recensioner och tror att jag har lyckats begränsa mig till fyra stycken olika klockor som jag väljer mellan i ungefär samma prisklass. Vilken skulle ni rekommendera av dessa eller är det helt enkelt så att jag missat något givet val trots mina efterforskningar?
Modellerna jag väljer mellan är;

Seiko sarb 035
Hamilton Khaki Field/King auto
Tissot Visodate
Seiko sarb 017

Tanken är att jag skall ha det som en mångsidig klocka med både metallänk samt läderband som bytes vid tillfälle.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Rent spontant skulle jag säga NTH eller annan mikro ;)

Finns massor av trådar som jag rekommenderar att du börjar med. Sen fortsätter du till mikrotråden för ytterligare inspiration ;)

https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/

https://klocksnack.se/threads/guide-inför-ditt-klockköp.4740/

Alla dem alternativ du redan hittat är bra kandidater och jag tror inte att du blir besviken med någon av dem. Jag har själv haft både Khaki Field Auto och Mechanical och de var båda riktigt bra för pengen och Auton fungerar lika bra på länk som på läder :) Mitt bästa råd är att prova dig fram till vilken storlek som passar dig bäst innan du köper något. Vill du spara en slant så är även köp&sälj här skoj och du kanske hittar något annat som du verkligen faller för. De bästa klockorna jag sprungit på har varit utav ren slump, lätt att bli besviken på något man studerat i detalj och skruvat upp till elva innan köp.
3CCF7FC1-2547-4123-AA90-389A274C2261.jpeg
 

Rulle

Audemars
tycker absolut att du ska ha en hamilton khaki eller en khaki king beroende på vilken du gillar bäst!
dom kan du hitta runt 4-5k helt nya pä länk av handlare på chrono24 eller så mailar du olfert & co i tysklad som är ad för hamilton så brukar dom matcha gråpriserna från chrono24 direkt!!

visodate och sarb035 är väldigt lika sen är ju 017 en klocka för sig.

allt beror ju på vad du gillar!

pratar vi bang for the buck så borde väl sarb035/khaki ligga bäst till för alpinisten har börjat stiga en del i pris on du vill ha en helt ny!

khaki38 eller en khaki king gillar jag skarpt!
 

Dhx

Omega
Har ganska nyligen gått igenom samma resa och mitt tips är att du utöver att sätta ett tydligt budgettak även tänker lite på vilken livssituation du är i. Är det sandlådehäng med barnen eller säljmöten med kunder? Det hjälpte mig iaf på vägen. Oavsett vad blir det hur som helst inte fel! Lycka till!
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Det blev efter mycket våndande till slut en Sarb035 som köptes från amazon.coms centrallager. Jag hörde av mig till deras kundtjänst (då jag inte hittade något definitivt svar på om de var AD eller inte) och de bekräftade via mail att de är AD för Seiko och garanti skulle medfölja. Kortet är dock ostämplat som medföljer. Ska slänga iväg ett mail till dem idag och höra vad de säger.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det blev efter mycket våndande till slut en Sarb035 som köptes från amazon.coms centrallager. Jag hörde av mig till deras kundtjänst (då jag inte hittade något definitivt svar på om de var AD eller inte) och de bekräftade via mail att de är AD för Seiko och garanti skulle medfölja. Kortet är dock ostämplat som medföljer. Ska slänga iväg ett mail till dem idag och höra vad de säger.
Jag har svårt att tänka mig att Amazon skulle vara AD men de är väldigt smidiga att ha att göra med så du behöver inte oroa dig för garantin om det skulle uppstå problem. :) SARB035 är väl dessutom JDM vilket innebär att garantin tekniskt sett bara är giltig i Japan så även om certet skulle vara stämplat kan du inte vända dig till återförsäljare här i Sverige för garantiåtgärder i alla fall.
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Nej du har nog rätt i att de inte är AD, för svaret jag fick bortsåg helt från den frågan. Manufacturers warranty skall dock gälla och fakturan/kvittot ska tydligen funka enligt amazon själva.
Nej jag funderade över garantin och om den bara skulle gälla i Japan men enligt cardet som medföljer står det att ett ifyllt kort ger 1års international warranty och sedan ytterligare 2 i USA. Men jag får väl nöja mig med Amazons garanti helt enkelt. Lär väl inte behöva nyttja den ändå

Klockan är sjukt najs i alla fall ☺️
Tack för alla tips och råd jag fått av er!
 

ategner

Breitling
Om du får hem den vill jag gärna veta om det gått smidigt till! Själv kikat på SARB035 från Amazon men har velat pga vet inte vad den slutgiltiga kostnaden blir med tull och moms!
 

dogge8

Omega
2-Faktor
Om du vill ha seriös pang för pengarna tipsar jag om ett märke du kanske missat nämligen Christopher Ward. Varning dock för att risken att klockan är för bra och du checkar ut från vidare intresse för att du är helt nöjd med bara den.
Här är min!
20200623_181638.jpg
Vad har din cw för ref nr? Gillar den skarpt
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om du får hem den vill jag gärna veta om det gått smidigt till! Själv kikat på SARB035 från Amazon men har velat pga vet inte vad den slutgiltiga kostnaden blir med tull och moms!
Om du köper direkt från Amazon så visas totalpriset inkl. moms och avgifter (i skrivande stund $563) eftersom de sköter inbetalningen. :) Skulle man mot förmodan åka på ytterligare avgifter av någon anledning så står de för alla kostnader och blir det istället billigare så får man tillbaka mellanskillnaden så det kan aldrig bli dyrare än priset som visas i kassan.

Screenshot_20200704-114805_Firefox.jpg
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Att de deklarerar sådär är bra. Då slipper man oftast postens extra avgift på 125 riksdaler. Om inte annat verkar man få igen det av Amazon.
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Jag har redan fått hem klockan! Det tog bara 2dagar trots att beräknat lev datum var 10/7. Jag hämtade upp den igår på UPS pickup point. De försökte leverera under torsdagen när jag var på jobb. De hör ju inte alls av sig innan och förvarnar utan berättar bara att de försökt leverera...
Precis som de andra sagt tidigare så visas totalpriset innan man slutför köpet. Det landade totalt på 4963:- varav drygt 20% är import fees och taxes.

Enda minuset hittills med klockan är länken. Den är tyvärr ganska svår att få perfekt passform på då det endast finns 2 micro adjustments. Så jag måste välja på att ha den lite för tajt eller lite för loose :sorry: Annars är jag helnöjd! Riktigt härlig klocka! Har köpt en leather strap också så att jag kan variera mig lite också.
Ja alpinisten är riktigt fin, jag önskar bara att de avhållit sig från datumbubblan som på den äldre modellen. Jag funderar ju fortf lite på om man ska införskaffa en sarb017 också, den är ju riktigt läcker

Självklart måste jag ladda upp en bild! Hur kunde jag glömma!
klocka.jpg
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Jag har redan fått hem klockan! Det tog bara 2dagar trots att beräknat lev datum var 10/7. Jag hämtade upp den igår på UPS pickup point. De försökte leverera under torsdagen när jag var på jobb. De hör ju inte alls av sig innan och förvarnar utan berättar bara att de försökt leverera...
Precis som de andra sagt tidigare så visas totalpriset innan man slutför köpet. Det landade totalt på 4963:- varav drygt 20% är import fees och taxes.

Enda minuset hittills med klockan är länken. Den är tyvärr ganska svår att få perfekt passform på då det endast finns 2 micro adjustments. Så jag måste välja på att ha den lite för tajt eller lite för loose :sorry: Annars är jag helnöjd! Riktigt härlig klocka! Har köpt en leather strap också så att jag kan variera mig lite också.
Ja alpinisten är riktigt fin, jag önskar bara att de avhållit sig från datumbubblan som på den äldre modellen. Jag funderar ju fortf lite på om man ska införskaffa en sarb017 också, den är ju riktigt läcker

Självklart måste jag ladda upp en bild! Hur kunde jag glömma!
klocka.jpg

5000 är bra. Har en 033:a och är väl hyffsad sugen på att addera en 035 till samlingen fortfarande innan det är försent. Rädd den new old stock som finns ryker snart finns en del som tyder på att det gjort det för 033:an.
Länken passade inte mig heller och är så för många tyvärr. Men länken har också fula mellanrum och känns ganska skräpig, tycker inte den når upp till samma nivå som klockan i övrigt.
 

Cogline

Omega
2-Faktor
5000 är bra. Har en 033:a och är väl hyffsad sugen på att addera en 035 till samlingen fortfarande innan det är försent. Rädd den new old stock som finns ryker snart finns en del som tyder på att det gjort det för 033:an.
Länken passade inte mig heller och är så för många tyvärr. Men länken har också fula mellanrum och känns ganska skräpig, tycker inte den når upp till samma nivå som klockan i övrigt.
Nej jag håller med, länken känns definitivt betydligt sämre än klockan. Frågan är bara vilken länk man ska köra istället. Sett att strapcode har några men såg någon review på Youtube som visade att endlänkarna satt lite löst med deras jubile länk iaf.
Även om jag har en leatherstrap också så gillar jag ju stållänk.
 

ategner

Breitling
Om du köper direkt från Amazon så visas totalpriset inkl. moms och avgifter (i skrivande stund $563) eftersom de sköter inbetalningen. :) Skulle man mot förmodan åka på ytterligare avgifter av någon anledning så står de för alla kostnader och blir det istället billigare så får man tillbaka mellanskillnaden så det kan aldrig bli dyrare än priset som visas i kassan.

Screenshot_20200704-114805_Firefox.jpg

Tack! Blev ett köp :)
 
Topp