• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att välja klocka för ca 7000kr

herr_doktor

Breitling
Hej!

Jag har ett presentkort som snart går ut och behöver plocka ut en klocka för ca 7000kr! Jag har tillgång till hela sortimentet från Victorinox, Certina, Tissot, Maurice Lacroix, Seiko samt diverse parfymer. Har en Omega seamaster diver 300m, Omega PO Chrono, Tissot seastar chrono automatic, g-shock samt några dressade parfymer i kollektionen.

Presentkortet ligger på ca 7000kr, kan tänka mig att lägga till 1-2000kr. Vad hade ni plockat ut för klocka? Tacksam för alla tips :)!
 

herr_doktor

Breitling
Jo det stämmer! Har faktiskt kikat på : DS-8 CHRONO MOON PHASE. Får klämma på den i butik

c033.450.16.031.00_original_19974.png
c033.450.11.051.00_original_19977.png


 

Daion

Panerai
2-Faktor
Den är grymt snygg på bild men den den passade mig inte riktigt när jag provade den..

Inoxen kändes helt ok, men har ej provat med länk.. Va tror ni om paracord versionen?, man får även med ett gummiarband
Vu48tUFQw-NOvJhQi6SI0ULdXaoUUt2yyvQ3gITA5LtVoCOrLqkyUEzIAwY8qsxGDVmm4Aw2033-h1169-700x467.jpg
.
Victorinox är ett trevligt märke tycker jag och har flera snygga modeller! Tycker både den Victorinox Alpnach Mechanical som @Greven tipsar om och likaså INOX är grymma klockor. Har själv en INOX med paracord men kan säga att den används nästan uteslutande med gummiband för min del. Då jag är galet nöjd med min INOX lägger jag min röst på en sådan. Lycka till med ditt köp! :)
 

DrDre

Patek
Jag gillar Certinas och Tissonts Powermatik urverk. Här är några av deras modeller som bygger på det:
(Om ditt presentkort täcker även Hamilton, så har de en hel del trevliga klockor också).

c029.408.11.081.00_original_16521.png


T097_407_16_053_00.png


T066_407_17_057_02.png
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
För dom pengarna och det sortimentet hade jag gått på en automat med länk från Certina.. Den här är jag rätt förtjust i, snyggt med sub-sekund och väldigt enkel tavla som inte ger en huvudvärk. 40mm
c022.428.11.051.00.jpg

3ebd02001b03efb9dbd3389406a214ab.jpg
 
P

Philippe Stern

Guest
Hej!

Jag har ett presentkort som snart går ut och behöver plocka ut en klocka för ca 7000kr! Jag har tillgång till hela sortimentet från Victorinox, Certina, Tissot, Maurice Lacroix, Seiko samt diverse parfymer. Har en Omega seamaster diver 300m, Omega PO Chrono, Tissot seastar chrono automatic, g-shock samt några dressade parfymer i kollektionen.

Presentkortet ligger på ca 7000kr, kan tänka mig att lägga till 1-2000kr. Vad hade ni plockat ut för klocka? Tacksam för alla tips :)!
Jag hade sålt presentkortet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När kom egentligen DS-1? Den är väääääldigt lik Tag Heuer Carrera i boett och tavla. Brukar inte vara kul med en "nästan" klocka på armen.
tag-heuer-WAR211A.BA0782_LRG.jpg

image_7074-jpg.241425
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
När kom egentligen DS-1? Den är väääääldigt lik Tag Heuer Carrera i boett och tavla. Brukar inte vara kul med en "nästan" klocka på armen.
tag-heuer-WAR211A.BA0782_LRG.jpg

image_7074-jpg.241425

Första ds kom 1958.
20160106_181902-1.jpg

Visst tavlan skiljer sig en hel del, men jag tycker fortfarande att man kan se arvet. Tavlans design är för övrigt inget som enbart TH kör utan designelement kan ses hos även andra tillverkare.

Skulle heller inte kalla certina för en "nästanklocka", även om den befinner sig i instegs/budgetsegmentet.

Här kan du läsa historien om hur ds kom till om du är nyfiken.
https://klocksnack.se/threads/certina-ds-“where-it-all-began”.42119/

Edit: För att hjälpa TS, det verkar inte som att det är någon klocka som du fastnat sådär jättehårt för. Bättre att som tidigare postare skriver att sälja presentkortet eller välja en lättflippad klocka och sälja den.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Första ds kom 1958.
20160106_181902-1.jpg

Visst tavlan skiljer sig en hel del, men jag tycker fortfarande att man kan se arvet. Tavlans design är för övrigt inget som enbart TH kör utan designelement kan ses hos även andra tillverkare.

Skulle heller inte kalla certina för en "nästanklocka", även om den befinner sig i instegs/budgetsegmentet.

Här kan du läsa historien om hur ds kom till om du är nyfiken.
https://klocksnack.se/threads/certina-ds-“where-it-all-began”.42119/

Edit: För att hjälpa TS, det verkar inte som att det är någon klocka som du fastnat sådär jättehårt för. Bättre att som tidigare postare skriver att sälja presentkortet eller välja en lättflippad klocka och sälja den.
Urspungsklockan var verkligen något annat. Inte mycket kvar av den designen dock. Eller finns det fler varianter som är mer lika ursprungsutgåvan?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Urspungsklockan var verkligen något annat. Inte mycket kvar av den designen dock. Eller finns det fler varianter som är mer lika ursprungsutgåvan?
Inte så stor koll på dagens varianter, men jag tycker absolut man kan se designelement. Speciellt boettformen (som jag isf kanske tror mer är lånad från omega ck2639) Övriga inslag så som svart tavla, visare, stavindex och 60s/m markeringar är ganska generiska och finns på en rad tillverkare.
 
Topp