• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att välja klocka

Totti

Breitling
Hej.

Har i flera dagar letat efter en snygg schweizisk klocka för ca 3 000 kr. Gärna mekanisk.
Jag har fastnat för diverse Tissot klockor som jag tänkte länka till längre ned i denna post.
Först undrar jag över hur viktigt det är att armbandet passar till andra accessoarer man klär sig i? I mitt fall har jag ett svart armband på ena handleden samt en guld ring på andra handen. Utöver det bär jag alltid ett tunt silver halsband.

När jag kollar klockor tycker jag oftast de med brunt läderband är snyggast men är rädd att det skulle se konstigt ut på mig. Känns mer som svart med lite inslag silver skulle passa mig.

Den klocka jag absolut tycker är snyggast är denna: Tissot Luxury Automatic . Dock är den lite för dyr.

Sedan har vi denna: Tissot Tradition GMT
...och denna Tissot Tradition

Tycker även PRS526 med blått ur är jävligt fin. Den med ett svart band skulle nog vara nice, verkar dock inte finnas i mekanisk utförande samt att det är en kronograf klocka vilket jag gärna undviker. Tissot PRS516

Men jag är öppen för alla förslag på klockor för runt 3000 kr som liknar dessa och gärna mekaniska och tillverkade i Schweiz.
http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=4487
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Skinnband i olika utföranden kan du ju alltid köpa till och variera i oändligheten. Runt samma prisklass swiss made är certina och Longines.

Bara jag som tycker Tissot tradition gmt ser ut som en :)
 

F-L-P

Panerai
Hej.

Har i flera dagar letat efter en snygg schweizisk klocka för ca 3 000 kr. Gärna mekanisk.
Jag har fastnat för diverse Tissot klockor som jag tänkte länka till längre ned i denna post.
Först undrar jag över hur viktigt det är att armbandet passar till andra accessoarer man klär sig i? I mitt fall har jag ett svart armband på ena handleden samt en guld ring på andra handen. Utöver det bär jag alltid ett tunt silver halsband.

När jag kollar klockor tycker jag oftast de med brunt läderband är snyggast men är rädd att det skulle se konstigt ut på mig. Känns mer som svart med lite inslag silver skulle passa mig.

Den klocka jag absolut tycker är snyggast är denna: Tissot Luxury Automatic . Dock är den lite för dyr.

Sedan har vi denna: Tissot Tradition GMT
...och denna Tissot Tradition

Tycker även PRS526 med blått ur är jävligt fin. Den med ett svart band skulle nog vara nice, verkar dock inte finnas i mekanisk utförande samt att det är en kronograf klocka vilket jag gärna undviker. Tissot PRS516

Men jag är öppen för alla förslag på klockor för runt 3000 kr som liknar dessa och gärna mekaniska och tillverkade i Schweiz.

Den dyraste klockan är alltid "nästan klockan", dvs den klockan som nästan är den man egentligen vill ha men inte riktigt. skiljer det 2k upp till något du verkligen vill ha så är det nog bara att bita i det sura äpplet och spara. blir billigare i längden.

Schweiziska klockor är ju intressant, men de flesta tillverkarna är stora internationella företag. "swiss made" betyder inte att den är tillverkad i en mysig bergsby utan betyder att en radda kriterium är uppfyllda. många utav dom är ekonomiska så går nog att trixa med (t.ex. ska 51% av värdet av klockan vara tillverkat i Schweiz, men prissättning på företagsinterna komponenter kan ju vara ganska udda).

Med det sagt. Tissot gör bra bruksklockor med sjysst kvalité. Likadant Certina, men tror att det blir svårt att hitta så många mekaniska inom budget.
Tissot visodate är ett standardtips på schweiziska budget automater men ligger ju på minst 4 i Sverige tror jag. finns billigare i utlandet men frakt o moms gör ju att det drar iväg där med.
 

fadeout

Breitling
När vi ändå pratat Tissot Visodate, som jag varmt rekommenderar, kan det vara värt att kika på denna :

https://klocksnack.se/index.php?threads/30983/

Annars är det som andra säger svårt att hitta klockor som är swissmade i det kostnadssegmentet.

Kan bara hålla med. Rekommenderas varmt, om du gillar designen på den. Mycket nöjd med min, och tycker den funkar i de flesta sammanhang som inte involverar bad...
 
Om man frångår kriterierna så blir det ju rätt så irrelevant... Vi får nog ganska många tips om man ska gå utanför kriterierna.

Exempel: istället för ursprunget så struntar jag i budget! Vad sägs om en Calatrava?

... Precis

hur många trådar förslagstrådar finns det inte där det kommer förslag som kanske inte är exakt enligt kriterierna? Är du inne och suckar i alla dem? Att komma med andra förslag som i det här fallet var bara en liten hint om att det finns en del annat prisvärt i klassen... Att snacka om Calatrava, där gör du dig bara löjlig...
Men nu har vi kladdat färdigt i tråden tycker jag...
Om ts inte är intresserad av Seiko ber jag om ursäkt till denne och förslår likt ovan Tissot Visodate
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Precis som mruhr säger så är det svårt att hitta en mekanisker för 3000 nytt. Fär att få mest "bad for your buck" så är både Tissot och Certina väldigt bra kandidater.

Vad fäg på klocka och armband beträffar skull ejag föreså stållänk, Har ett flertak klockor med läng och ett gäng med läder och stållänken är bara så mycket mer praktisk. Man behäve ri princip aldrig t aav sig dom om man känner för det. Läder har en tendens att bli lite "äckligt" om man använder klockan mycket.
 
Topp