• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp att verifiera äkthet

Amund

Omega
Hej alla klockälskare!

Ny på forumet och den första tråden jag skapar handlar självklart om en klocka är en Rolex eller en "Lolex"
Har läst lite gamla trådar och sett att det kan dra iväg i spekulationer om TS sin motivering. Jag vet inte vad jag kan göra för att undvika det även i den här tråden med jag gör ett försök i alla fall och hoppas ni kan hjälpa mig.

Klockan det gäller är en Rolex oyster perpetual lady datejust och den tillhör min mor. Den var en gåva från en man för ca 15-18 år sedan, ingen box och inga papper. (Nej den ska inte säljas )
Finns det några enkla sätt att kolla upp om den är äkta eller kopia som man kan göra själv?

Var iväg idag till både Nymans och Kaplans. Nymans tyckte den såg och kändes riktig ut men kunde inte hjälpa mig då jag inte hade något certifikat?

Kaplans sa bara att "det blir 750kr plus 1% av marknadsvärdet tack" och jag fick vänta till imorgon. Kändes inte så seriöst och nästan otrevligt så dit vill jag inte igen.

Så har ni några tips på vart jag kan vända mig så är jag tacksam, urmakare eller privatperson. Självklart är jag villig att betala det det kan tänkas kosta.












Mvh,
Danne
 

Bilagor

  • Rolex5.jpg
    Rolex5.jpg
    77.5 KB · Visningar: 559
  • Rolex4.jpg
    Rolex4.jpg
    62.3 KB · Visningar: 556
  • Rolex3.jpg
    Rolex3.jpg
    67.7 KB · Visningar: 556
  • Rolex2.jpg
    Rolex2.jpg
    71.3 KB · Visningar: 557
  • Rolex1.jpg
    Rolex1.jpg
    75.9 KB · Visningar: 558

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Vad väger den? Har ingen koll på DJ dam men den där ska ju vara 18k rakt igenom och således väga en hel del.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Är absolut ingen expert men den ser onekligen ut att vara av riktigt guld och således troligen äkta.
Rolexkopior i guldvar nog ytterst ovanligt för 20 år sedan.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Vad var det som verkade oseriöst med kaplans? Att de ville ha betalt? Är ju förmodligen den mest seriösa aktören i sverige vad gäller värdering.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Nu är det ljust ute, placera klockan på en ljus plats och knäpp några kort utan blixt, försök även att hålla still telefonen :)

Kaplans är seriösa, ett intyg från dom är bra att i lådan vid ev. försäljning.
 

carlanton

Audemars
Bilderna är dåliga, men förstorar verkligen datumbubblan så mycket som den ska? Fast damuren kanske har mindre datumfönster än herruren.

Om den är 18k rakt igenom borde väl värdet vara ungefär detsamma oavsett om den är fake eller ej?
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
carlanton skrev:
Bilderna är dåliga, men förstorar verkligen datumbubblan så mycket som den ska? Fast damuren kanske har mindre datumfönster än herruren.

Om den är 18k rakt igenom borde väl värdet vara ungefär detsamma oavsett om den är fake eller ej?

Exakt, samt att solida 18k kopior fanns inte back in the day.
 

Poad

Omega
Har ingen vidare expertis att bidra med men en President-länk på en DJ är väl inte helt vanligt, eller?
 

Amund

Omega
Beklagar om jag var otydlig, självklart var det inte för att dom ville ha betalt, inget är gratis det förstår till och med jag :). Men oavsett om jag köper en bil, klocka eller en tröja så vill jag som kund känna mig bekväm och det gjorde jag inte där. Skillnad i bemötande mellan Nymans och Kaplans var betydande. Så kan jag vända mig någon annanstans så gör jag hellre det.

Men men, tog ett par bilder i solen nu men tyvärr så är det fortfarande mobilkvalitet :(
Jag har ingen våg som mäter gram hemma men den väger en del det gör den, men jag har heller inget att jämföra med.









Tack för er hjälp!

Mvh,
Danne
 

Bilagor

  • Rolex6.jpg
    Rolex6.jpg
    87.8 KB · Visningar: 450
  • rolex7.jpg
    rolex7.jpg
    87.9 KB · Visningar: 456
  • Rolex8.jpg
    Rolex8.jpg
    94.7 KB · Visningar: 462
  • Rolex9.jpg
    Rolex9.jpg
    75.4 KB · Visningar: 451

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Amund skrev:
Beklagar om jag var otydlig, självklart var det inte för att dom ville ha betalt, inget är gratis det förstår till och med jag :). Men oavsett om jag köper en bil, klocka eller en tröja så vill jag som kund känna mig bekväm och det gjorde jag inte där. Skillnad i bemötande mellan Nymans och Kaplans var betydande. Så kan jag vända mig någon annanstans så gör jag hellre det.

Men men, tog ett par bilder i solen nu men tyvärr så är det fortfarande mobilkvalitet :(
Jag har ingen våg som mäter gram hemma men den väger en del det gör den, men jag har heller inget att jämföra med.









Tack för er hjälp!

Mvh,
Danne


vacker är den iallafall
 

Amund

Omega
carlanton skrev:
Bilderna är dåliga, men förstorar verkligen datumbubblan så mycket som den ska? Fast damuren kanske har mindre datumfönster än herruren.

Om den är 18k rakt igenom borde väl värdet vara ungefär detsamma oavsett om den är fake eller ej?

Är faktiskt mer intresserad av om det är en Rolex än värdet då hon inte har tänkt att sälja den. Nyfikenhet och mitt tjat har lett till att jag faktiskt tar tag i det :)

Mvh,
Danne
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aquaracer2 skrev:
carlanton skrev:
Bilderna är dåliga, men förstorar verkligen datumbubblan så mycket som den ska? Fast damuren kanske har mindre datumfönster än herruren.

Om den är 18k rakt igenom borde väl värdet vara ungefär detsamma oavsett om den är fake eller ej?

Exakt, samt att solida 18k kopior fanns inte back in the day.
Värdet är högre än guldvärdet på dessa Rolex. Och det har tillverkats kopior i solitt guld.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Aurum skrev:
Aquaracer2 skrev:
carlanton skrev:
Bilderna är dåliga, men förstorar verkligen datumbubblan så mycket som den ska? Fast damuren kanske har mindre datumfönster än herruren.

Om den är 18k rakt igenom borde väl värdet vara ungefär detsamma oavsett om den är fake eller ej?

Exakt, samt att solida 18k kopior fanns inte back in the day.
Värdet är högre än guldvärdet på dessa Rolex. Och det har tillverkats kopior i solitt guld.

Jo exakt, men jag har för mig att det är ett relativt nytt fenomen?
 

carlanton

Audemars
Aurum skrev:
Aquaracer2 skrev:
carlanton skrev:
Bilderna är dåliga, men förstorar verkligen datumbubblan så mycket som den ska? Fast damuren kanske har mindre datumfönster än herruren.

Om den är 18k rakt igenom borde väl värdet vara ungefär detsamma oavsett om den är fake eller ej?

Exakt, samt att solida 18k kopior fanns inte back in the day.
Värdet är högre än guldvärdet på dessa Rolex. Och det har tillverkats kopior i solitt guld.

Aha, jag överskattade guldvärdet lite...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Amund skrev:
Beklagar om jag var otydlig, självklart var det inte för att dom ville ha betalt, inget är gratis det förstår till och med jag :). Men oavsett om jag köper en bil, klocka eller en tröja så vill jag som kund känna mig bekväm och det gjorde jag inte där. Skillnad i bemötande mellan Nymans och Kaplans var betydande. Så kan jag vända mig någon annanstans så gör jag hellre det.

Men men, tog ett par bilder i solen nu men tyvärr så är det fortfarande mobilkvalitet :(
Jag har ingen våg som mäter gram hemma men den väger en del det gör den, men jag har heller inget att jämföra med.









Tack för er hjälp!

Mvh,
Danne

PM:a mig
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aquaracer2 skrev:
Aurum skrev:
Aquaracer2 skrev:
carlanton skrev:
Bilderna är dåliga, men förstorar verkligen datumbubblan så mycket som den ska? Fast damuren kanske har mindre datumfönster än herruren.

Om den är 18k rakt igenom borde väl värdet vara ungefär detsamma oavsett om den är fake eller ej?

Exakt, samt att solida 18k kopior fanns inte back in the day.
Värdet är högre än guldvärdet på dessa Rolex. Och det har tillverkats kopior i solitt guld.

Jo exakt, men jag har för mig att det är ett relativt nytt fenomen?
Nope.
 

paradis

Audemars
Värderingsintyg från Kaplans ,kostnad 500 ,Rolex tar 1000.,om du inte får lite hjälp..............
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Amund skrev:
Kaplans sa bara att "det blir 750kr plus 1% av marknadsvärdet tack" och jag fick vänta till imorgon. Kändes inte så seriöst och nästan otrevligt så dit vill jag inte igen.

Så har ni några tips på vart jag kan vända mig så är jag tacksam, urmakare eller privatperson. Självklart är jag villig att betala det det kan tänkas kosta.

Hej och välkommen, då du redan svarat dig själv så vänd dig till Kaplans för att verifiera äktheten och få ett intyg. Eller pm:a spence, han är relativt insatt i hela Rolex svängen, oavsett vad du gör, lycka till!
 

Amund

Omega
Tackar för alla svar! Jag har kontaktat spencer66 och tar det vidare därifrån. Igen tack för alla tips!

Mvh,
Danne
 
Topp