• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp av den samlade expertisen - identifiering av vintage-Omega

Palenkovich

Patek
2-Faktor
I avvaktan på den nya Planet Ocean Chrono jag nämnde för ett par dagar sedan i "Ny medlem-tråden" och som ankommer om ytterligare en vecka, har jag grävt fram dessa gamla godbitar i guld, vilka är arvegods från min morfar. Utöver att rent lekmannamässigt kunna konstatera att de har ett helt gäng decennier på nacken, vet jag inte så mycket mer. Den ena klockan låg i en original-box i trä från Omega märkt Seamaster, så där har vi en uppenbar ledtråd :) Den vänstra är ca 37 mm och den högra ca 35 mm. Båda är helt släta och utan markeringar på baksidan. En lustighet är att kronan på den mindre av de två (har lossnat), inte har Omega-loggan utan som ni kan se snarare ett stjärnliknande mönster. Ni får förresten ursäkta den påvra bildkvaliteten, taget med mobilkamera.

Efter att ha grottat ner mig och läst en hel del i många olika trådar här på KS, kan jag lätt konstatera att det verkligen finns mycket intresse och kunnande här.

Så shoot - vad tror/vet ni? När kan de tänkas komma ifrån? Är den/de mycket riktigt Seamaster? Finns det något värde att nämna utöver den "gottighet" jag känner inför att äga dessa klenoder? ;-)

Tacksam för all input ni har!
 

babanker

Panerai
w3z1sFV.jpg


Min Omega, mitten av 40-talet. Gissar på liknande ålder för den vänstra på din bild. Om du öppnar klockan och kollar serienr kan du se ganska exakt från vilket år klockan är ifrån.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Omega2_zpse4598b45.jpg
[/URL][/IMG]

Omega1_zpse7b89e6d.jpg
[/URL][/IMG]

Nytt försök med enklare väg till bilderna; ursäkta spammandet.

Babanker; verkar onekligen vara lika, tackar!
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jagar du inlägg för att komma åt köp och sälj eller vad är problemet med att bumpa gamla trådar med irrelevanta inlägg? Admin kan mycket väl ta ifrån dig antalet inlägg om du bara skriver skit, @Onsite24
 
Topp