• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp, batteriet har läckt i min DS4!

CaptainNick

Breitling
Hej hej
Jag fick en Certina DS4 av min svärfar, tyvärr så har batteriet läckt batterisyra...
Jag är ganska ny i klockvärlden och det är mycket som jag inte har koll på, men som jag förstått så kan det bli rejält dyrt pga utbyte av sönderfrätta delar och kanske rent av hela urverket.
Men i mitt fall så tycker jag det ser ut att vara syra på en begränsad yta och har hoppet uppe om att den ska gå att laga.
Är det någon här på forumet som har varit med om en liknande situation och vet hur jag ska gå tillväga med att rengöra klockan och om det är något mer som jag bör tänka på?
Tack för hjälpen!
WIN_20190413_13_13_29_Pro.jpg
WIN_20190413_13_12_40_Pro.jpg
 

rogart-63

Patek
Hej hej
Jag fick en Certina DS4 av min svärfar, tyvärr så har batteriet läckt batterisyra...
Jag är ganska ny i klockvärlden och det är mycket som jag inte har koll på, men som jag förstått så kan det bli rejält dyrt pga utbyte av sönderfrätta delar och kanske rent av hela urverket.
Men i mitt fall så tycker jag det ser ut att vara syra på en begränsad yta och har hoppet uppe om att den ska gå att laga.
Är det någon här på forumet som har varit med om en liknande situation och vet hur jag ska gå tillväga med att rengöra klockan och om det är något mer som jag bör tänka på?
Tack för hjälpen!
WIN_20190413_13_13_29_Pro.jpg
WIN_20190413_13_12_40_Pro.jpg
Allt beror på hur illa det är om kugghjul blivit skadade eller kretsar på kretskort ärgat sönder. Annars går det göra rent och lägga ditt en ny insulator. Viktigaste är att få bort all gammal ärga . Helst ska man ta isär verket och rengöra allt. Kretskrt går att lyfta ut som det är i boetten . Var rädd om spolen.
 

CaptainNick

Breitling
Okej då ska jag göra så. Går det då bra att försiktigt göra rent med vatten och topps? Eller borde jag använda något speciellt medel?
 
Topp