• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Certina cal 919-1

Hallå!
Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med följande.
Jag har en gammal certina dykare som inte går. Just nu så är klockan inlämnad för service/reparation. Men urmakaren får ej tag i ett nytt datumhjul..
Vart hittar jag ett sådant? Kan någon peka mig i rätt riktning?
 

Martin Lovasz

Audemars
919-1 var Certinas sista egna automatverk och kom ut när man precis börjat gå över till att använda ETA-verk så de är ovanliga men har även barnsjukdomar så det uppstår en del fel. Datumhjulet slits ut med tiden och även så några juveler men juveler är lätta att byta. 854-1 är den manuella versionen och skall använda samma delar för datumväxlingen.

Datumhjulet har en liten fjäder som slits ut och man får då antingen göra en ny fjäder för hand (ingen aning om hur man gör) eller hitta ett ersättningshjul. Delen heter "2556" (den har eriksson850 tampats med) men här är det noga med till vilket kaliber den skall då samma del har samma nummer för olika verk. Så datumhjulet med samma nummer till 25-651 passar inte 919-1 men 854-1 har då samma hjul som för 919-1.

Är det dock själva datumdisken (den med siffror på) som har slitits ut så heter den 2557/1.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
919-1 var Certinas sista egna automatverk och kom ut när man precis börjat gå över till att använda ETA-verk så de är ovanliga men har även barnsjukdomar så det uppstår en del fel. Datumhjulet slits ut med tiden och även så några juveler men juveler är lätta att byta. 854-1 är den manuella versionen och skall använda samma delar för datumväxlingen.

Datumhjulet har en liten fjäder som slits ut och man får då antingen göra en ny fjäder för hand (ingen aning om hur man gör) eller hitta ett ersättningshjul. Delen heter "2556" (den har eriksson850 tampats med) men här är det noga med till vilket kaliber den skall då samma del har samma nummer för olika verk. Så datumhjulet med samma nummer till 25-651 passar inte 919-1 men 854-1 har då samma hjul som för 919-1.

Är det dock själva datumdisken (den med siffror på) som har slitits ut så heter den 2557/1.
Det där hjulet är en riktig akilleshäl hos certinaverken som jag annars älskar. Lösa hjul brukar också vara dyra, när jag letade efter ett till 25-651 hittade jag för 500:-, blev billigare att köpa ett ersättningsverk istället.
 

Martin Lovasz

Audemars
Det där hjulet är en riktig akilleshäl hos certinaverken som jag annars älskar. Lösa hjul brukar också vara dyra, när jag letade efter ett till 25-651 hittade jag för 500:-, blev billigare att köpa ett ersättningsverk istället.
Ja en hopplöst komplicerad konstruktion och det borde man insett skulle leda till problem (kan vara designat för just detta). Delen ser lite annorlunda ut på 919-1 och jag ser inte samma lilla fjäder som sticker ut men det kan vara så att lösningen man bytt till också är för klen och går av.

Jag skall se på de skrotade 919-1 jag har om de har fungerande datumväxling för då kan man ta delar från dem. En har helt utslitna juveler för rotor mekanismen (har aldrig sett så slitna juveler) så helt klart ett problem till.
 
Ni är helt otroliga!!
Vad jag förstått så är det datumhjulet/skivan som är trasig. Inga delar runt om. Urmakaren gissade på att man tvingat fram datumetbytet typ, om jag uppfattade honom rätt. Och detta mer än en gång, då flera taggar på hjulet/skivan va helt borta.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag skall se vad jag har så återkommer jag. Måste kontrollera att de jag har inte också har dåliga kuggar. Jag har sett att istället för en mjuk fjäder som trycker till skivans kuggar så har den nyare versionen en vassare metallplatta så det kan vara ytterligare ett problemområde.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hallå!
Skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med följande.
Jag har en gammal certina dykare som inte går. Just nu så är klockan inlämnad för service/reparation. Men urmakaren får ej tag i ett nytt datumhjul..
Vart hittar jag ett sådant? Kan någon peka mig i rätt riktning?

Är tavlan silvrig med svart font ?
Isåfall tror jag att min kan passa, har en nos datumring som ligger å dammar
 
Topp