• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Dags för första Rolex - men vilken?

Vilket alternativ?

  • 1. Sälj SMP-C, Köp Rolex SubC 114060/116610

    Röster: 32 33.7%
  • 2. Sälj SMP-C, Köp Rolex GMT II Pepsi 16710

    Röster: 27 28.4%
  • 3. Behåll SMP-C, Köp Rolex Explorer II 16570

    Röster: 28 29.5%
  • 4. Annat

    Röster: 8 8.4%

  • Totala väljare
    95

LS

Panerai
2-Faktor
It is time. :cool:

Snart i alla fall. Planen är att köpa första Rolexen under 2016 och jag skulle uppskatta lite hjälp att välja.
Förutsättningarna är följande: Jag har en Omega Seamaster Professional Ceramic som borde vara värd ca 20-22 tkr och tänker mig en budget på ca 35 tkr. Alternativen är alltså att behålla Seamastern och köpa en ny klocka för ca 35 eller sälja Seamastern och köpa en klocka för runt 55.

Har på senaste tiden sneglat på SubC och gillar den riktigt mycket men har alltid varit sjukt sugen på en Pepsi. En vit Explorer är också en riktigt fin klocka i mina ögon som skulle komplettera Seamastern bra. Rädslan med både pepsin och exp-2an är att länken är lite tråkig och känns "gammal". Omotiverat?

1. Sälj SMP-C, Köp Rolex SubC 114060/116610
+ Klassisk design som man inte tröttnar på
+ Inte många år på nacken så lätt att hitta i fint skick
+ Glidelock
- Lite tråkigt val

116610.jpg



2. Sälj SMP-C, Köp Rolex GMT Master II 16710 (Pepsi)
+ Grymt snygg, roligare än en sub (imo)
+ Utbytbar bezel "många klockor i en"
- "Gammal" - Länken känns tråkigare än motsvarande på SubC
- Svårt att hitta i lika fint skick som en SubC

16710.jpg



3. Behåll SMP-C, Köp Rolex Explorer II 16570
+ Vit tavla, annorlunda mot de flesta andra klockor
+ "Billig" - Slipper bli OWG
- "Gammal" - Länken känns tråkigare än motsvarande på SubC
16570.jpg



4. Annat
???

Snälla, hjälp mig :)
Vilken input som helst är bra. Det kommer inte bli inköp förrän om ett antal månader så det är mycket tid kvar, men det är lättare att hitta motivation att spara om det finns en specifik klocka på näthinnan.
 

gurta_g

Cartier
Jag skulle gå på en explorer II med svart tavla, riktigt snygg klocka med en toolig känsla! Visst länken är inte alls lika gedigen som rolex nyare.... Men väl på armen smiter den åt:) Börja där, inser du att smp bara blir en lådvärmare. Flippa, o köp något nytt:) BTW. ser att du är Linköpings bo, hojta till om du vill ses över en öl och klämma på min GMT-C
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Jag skulle gå på en explorer II med svart tavla, riktigt snygg klocka med en toolig känsla! Visst länken är inte alls lika gedigen som rolex nyare.... Men väl på armen smiter den åt:) Börja där, inser du att smp bara blir en lådvärmare. Flippa, o köp något nytt:) BTW. ser att du är Linköpings bo, hojta till om du vill ses över en öl och klämma på min GMT-C
Eller min 16570, vit! ;) Håller också till i Linköping.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Har själv en 114060. Den klocka jag haft längst. Lagom blingig, dressad, sportig osv. Dock så får du säkert mer komplimanger för din SMP-C än någon av dom du räknat upp. Varför så Rolexfixerad, milstolpe?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Har själv en 114060. Den klocka jag haft längst. Lagom blingig, dressad, sportig osv. Dock så får du säkert mer komplimanger för din SMP-C än någon av dom du räknat upp. Varför så Rolexfixerad, milstolpe?
Jag vet inte varför, det bara pirrar lite extra i magen för Rolex modeller just nu. Får ärligt talat inte speciellt mycket komplimanger för min SMP, folk bryr sig väl helt enkelt inte om vad man har för klocka. Skönt på ett sätt, slipper man bli idiotförklarad så ofta... 114060 är grymt stilig, grattis till en fin klocka :)

Rolex Explorer 1, varför ?
B-cause "A thing of beauty is a joy forever"

Vet inte varför, men Explorer 1 tilltalar mig inte. Jättefin klocka, men så är det bara.

Jag skulle gå på en explorer II med svart tavla, riktigt snygg klocka med en toolig känsla! Visst länken är inte alls lika gedigen som rolex nyare.... Men väl på armen smiter den åt:) Börja där, inser du att smp bara blir en lådvärmare. Flippa, o köp något nytt:) BTW. ser att du är Linköpings bo, hojta till om du vill ses över en öl och klämma på min GMT-C

Eller min 16570, vit! ;) Håller också till i Linköping.

Perfekt, mini-gtg fixad! :D
Klämmer jättegärna på någon av era klockor efter jul, kan ta en öl som aw eller något :)

GMT-C har jag såklart också kikat på och den gillar jag skarpt. Största oron är hur repiga PCL kommer vara efter ett tag.
 

gurta_g

Cartier
Perfekt, mini-gtg fixad! :D
Klämmer jättegärna på någon av era klockor efter jul, kan ta en öl som aw eller något :)

GMT-C har jag såklart också kikat på och den gillar jag skarpt. Största oron är hur repiga PCL kommer vara efter ett tag.

Trevligt @Roffe ! PCL är en riktigt repmagnet... min har 5 år på nacken men det har sin charm det med.
 
  • Like
Reactions: LS

Roffe

Panerai
2-Faktor
Trevligt @Roffe ! PCL är en riktigt repmagnet... min har 5 år på nacken men det har sin charm det med.
Perfekt, mini-gtg fixad! :D
Klämmer jättegärna på någon av era klockor efter jul, kan ta en öl som aw eller något :)

GMT-C har jag såklart också kikat på och den gillar jag skarpt. Största oron är hur repiga PCL kommer vara efter ett tag.

Nämn ett datum så kör vi! :)
 
  • Like
Reactions: LS

LS

Panerai
2-Faktor
Ursäkta off topic. Vad är -C:et i GTM-C och Sub-C?
Keramisk. Helt enkelt dom nyaste modellerna av Submariner och GMT :)

Trevligt @Roffe ! PCL är en riktigt repmagnet... min har 5 år på nacken men det har sin charm det med.

Nämn ett datum så kör vi! :)


Kul! :)

27e passar tyvärr bara om ni kommer upp till Åre och dricker ölen där :D Förslag på datum i linköping: 4, 5, 6, 7, 8 eller 9 januari!
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Keramisk. Helt enkelt dom nyaste modellerna av Submariner och GMT :)







Kul! :)

27e passar tyvärr bara om ni kommer upp till Åre och dricker ölen där :D Förslag på datum i linköping: 4, 5, 6, 7, 8 eller 9 januari!
Det hade fan varit något! Den veckan är jag tyvärr på jobb i annan stad..
 

LS

Panerai
2-Faktor
Vad du än gör. Sälj SMP.
En SubC (114060) tycker jag låter som det bästa alternativet.
Motivering till att jag ska sälja SMP? Du är inget fan gissar jag :)

Ingen sub-C iaf! Tråkigaste dinkan! Köp en 216750 eller en 16710 :)
216570 tycker jag blir lite för stor på mina taniga handleder. I övrigt en riktigt fin klocka som jag spanat ordentligt på under tidigare gtgs ;)

Köp en likadan som @leben vetja !
Day date med 580 diamanter är ju också något av en instegsmodell (fast från andra hållet då)
Tyckte det var lite för få diamanter i ärlighetens namn. Minst 600 annars får det vara!

Det hade fan varit något! Den veckan är jag tyvärr på jobb i annan stad..
Ah, jag förstår. Kan pma er lite senare ikväll så kan vi säkert styra upp något bra :)
 
Jag hade gått på en utforskare! Otroligt fin klocka för pengarna, men är själv i köptankar kring en GMT Master 2. Alla tre är otroligt fina, vilken gillar du bäst?
 

Subby

Rolex
Jag tycker att du ska behålla smpn och köra på explorer 2:an, det är ändå snyggaste alternativet tycker jag :D
 
Topp