• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp en noob

Ririchy

Basic
Hej!

Kan noll om klockor och behöver lite hjälp med hur man skall tänka.

Har fastnat för de här gamla Omega Seamaster klockorna (Serial no:16631437). Det finns ju en del ute som ligger mellan 5 000 - 25 000 sek.

Tanken är ju att använda det här som en vardagsklocka. Har dock ett par funderingar.
  • Hur vanligt är det att de här mest består av icke-Omega delar eller är helt fake? Vart skall man i så fall köpa för att undvika att så är fallet?
  • Kommer ju vara lite försiktigt, men hur kommer en sån här klocka funka i vardagen? Förstår att den inte är vattentät men hur illa är det? Hur lätt förstör man glaset? Ja, ni fattar, hur kommer det funka? Är det mer ett samlarföremål?
  • Kommer jag uppleva den väldigt liten på handleden?

Det kanske helt enkelt är en dum ide att lägga 20 000 på en sån här klocka? 🤷‍♂️

Tack på förhand!

CleanShot 2023-09-14 at 08.28.20@2x.png

Senast ändrad:
Hej!

Kan noll om klockor och behöver lite hjälp med hur man skall tänka.

Har fastnat för de här gamla Omega Seamaster klockorna (Serial no:16631437). Det finns ju en del ute som ligger mellan 5 000 - 25 000 sek.

Tanken är ju att använda det här som en vardagsklocka. Har dock ett par funderingar.
  • Hur vanligt är det att de här mest består av icke-Omega delar eller är helt fake? Vart skall man i så fall köpa för att undvika att så är fallet?
  • Kommer ju vara lite försiktigt, men hur kommer en sån här klocka funka i vardagen? Förstår att den inte är vattentät men hur illa är det? Hur lätt förstör man glaset? Ja, ni fattar, hur kommer det funka? Är det mer ett samlarföremål?
  • Kommer jag uppleva den väldigt liten på handleden?

Det kanske helt enkelt är en dum ide att lägga 20 000 på en sån här klocka? 🤷‍♂️

Tack på förhand!

CleanShot 2023-09-14 at 08.28.20@2x.png
Det är fina stabila ur i grunden som är skyddade för daglig användning. Kraftig boett och glas. Det är bruksur som levt i ca 70 år så de klarar sig ett par år till... Däremot bygger det på att verket fått lite kärlek under årens lopp, de kan ju vara rejält slitna efter alla dessa år. Krona och glas är förbrukningsvaror så de är ofta bytta, inget man behöver lägga så stor vikt vid. Dock trevligt med en Omegakrona om man får välja. Största risken med dessa är väl att tavlan är ommålad, förstår charmen med vintageur helt för mig iaf. Spontant hade jag rekommenderat en stålfärgad boett då man kan slita igenom guldlagret, men om de klarat alla dessa år lär de klara några år till. Storleken är bra, var ett lite större ur när de lanserades så de bör passa de flestas handleder idag. Det är ju dock tycke och smak. Däremot är det ju ingen 20' kr klocka du visar. Tycker 5' låter dyrt om den inte är nyservad.

Tillbaka
Topp