• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp en nybörjare... (första klockan)

Simich162

Breitling
Hej,

Jag är i processen att köpa min första "riktiga" klocka. Jag har alltid gillat Rolex och har nog bestämt mig för att min första klocka skall bli den här (se länk): http://www.keepthetime.com/images/02-12/rolex_41738_submariner_16613_M_two-tone_black_10.jpg
...en 16613 svart/guld. Går allt som det ska med den så blir nog nästa en Oyster Perpetual Datejust.

Min pappa som gick bort för några år sedan hade en gammal Rolex som han fick av sin far. Tror att fascinationen för just Rolex började där. Men vad som hände med den klockan vet jag inte. Hur som... Jag har läst på lite och kollat runt en del. Jag har kikat på klockor på Ebay och Chrono24 men har inte vågat "pull the trigger än". Mest för att jag känner mig så osäker.

Jag har ju handlat på Ebay massvis med ggr innan, men aldrig något i den här prisklassen. Förutom att kolla deras rating o.s.v... Vad gäller, vad har era erfarenheter lärt er? Ebay el.
Chrono24 (annat)? PayPal? etc?

En Rolex Submariner 16613 från omkring 1990 -- vad gäller där? Vad ligger en sådan prismässigt? Vilka bilder/vinklar skall jag be om? Serienr, allt ni kan komma på?

Ursäkta all frågor på en gång och tack så mycket för era svar!

...Också! Om ni sitter på bra länkar/litteratur relaterat till detta så får ni hemskt gärna dela med er. :)
 

carlanton

Audemars
Jag skulle vänta tills det dyker upp en här på KS. Tycker de blå verkar vara vanligare, men det fina med Rolex är att du enkelt kan byta tavla och vridringsinlägg.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Chrono24 är som blocket, men det finns mycket intressant där.

Att köpa via rolexforums.com är en annan bra idé.

Och vanliga tipsen: Kolla upp säljaren noga, och stressa inte köpet.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt val av klocka, köpte min 16613 från chrono24 tidigare i somras men den hade blå tavla. Jag tycker nog chrono24 är mer till fördel än ebay. Visst har du omdömen på båda, men oftast så är det fler företag/butiker som lägger upp på c24 och dom har väl mer att förlora på, än vad privat personer har kanske. På ebay så är det mera privatpersoner som säljer så jag kan tycka att det blir mer som tratten och blocket vi har här hemma. Jag köper hellre av en firma, köper jag av en privat person så är det f2f som gäller. Har du några kunskaper i Rolex så är det lättare att man inte köper grisen i säcken ifall det följer med fullset till klockan. Bort med länken och kolla att serienr överens stämmer med certet.

Köper du från ebay så är du medveten om att om du köper utifrån EUs gränser tillkommer det moms + tullavgifter. Har för mig att du kan lägga på 30% på utgångspriset så har du priset när du har klockan i hamn.

Är mycket att tänka på innan man köper sin första Rolex klocka, men jag säger så här. Ha lite is i magen läs på lite, tveka inte att fråga folk här på KS om du har frågor. När den väl sitter på armen så är det som med tatueringar, du vill bara ha en till, och en till, och en till, och en till...
 

Simich162

Breitling
Tack för era svar!

Har läst en del trådar här nu och måste säga att jag slås lite grann av hur hjälpsamma och trevliga folk verkar vara på det här sidan/forumet. Inte alls som på många andra (diverse) forum där folk bl.a ser ner på nya och lider av storhetsvansinne.

Jag ska läsa på lite mer och försöka lära mig så mycket jag kan innan jag slår till. Men jag vill ju ha klockan NU NU NU! :) Well, well... den som väntar på nåt gott... Kommer säkert återkomma med en del frågor innan jag väl slår till -- bara så att ni vet! ;)

Som sagt, om ni kan titlar på bra och informativa Rolex-böcker så länka gärna.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag är inga kunskaper om Rolex mer att jag tycker om klockorna väldigt mycket!
Det är ett bra val.

Å, ja det är ett forum som accepterar allt typ av samlande. Stort +
 
Topp