• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp en nybörjare komma in i värmen!

Snilsson

Cartier
Hallå!

Jag vill införskaffa mig en riktig klocka som ska fungera både till vardags samt till finare tillställningar nu när ekonomin tillåter.

Jag har idag två dressare, en från GANT med brunt läderband och en Tommy Hilfiger med svart band.
De är fina att titta på såklart och fungerar som de ska men saknar det där lilla extra.

Min maxbudget är 5000:- dels eftersom den kommer användas dagligen samt att det ändå är mitt första riktiga ur. Finns ju alltid möjlighet till större investeringar längre fram. :)

Så vad söker jag?
-Quartz
-Safirglas
-Enkel design, eller feg om man så vill.. ;)
-Stållänk

Har kollat mest på Tissot PRC200, Certina DS i olika skepnader samt Longines Conquest där den sistnämnda känns hetast i just denna sinnesstämning. (Bifogar lite bilder så ni vet vad jag är ute efter)

480687d1346659531-longines-conquest-quartz-silber-l3-659-4-76-6-conquest11.jpg


T014.410.11.037.00_5m.jpg


Certina-DS-1-Powermatic-80-con-brazalete-de-acero.jpg


Jag tar tacksamt emot alla tankar, tips och råd då jag är helt grön på detta!

Mvh Sebastian
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Tre bra val! Ta det som du gillar bäst. Är du sugen på att prova nåt mekaniskt finns en massa vintage till rimlig peng.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Välkommen! Känns som du rekat rätt bra. Longinesen samt Certina DS1 är fina klockor. Personligen tycker jag nog att Certinan är snyggare men Longinesen är kanske ett något snäpp upp om man tittar endast på tillverkaren. Försök hitta en återförsäljare och testa. Du kommer troligtvis känna av rätt snabbt vilken som du trivs bäst med.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Slå i kik på Oris Artelier och Oris Artix. Tror de kan falla dig i smaken. Har lite dålig koll på prisintervallet
 

Simpatico

Rolex
Tycker du är inne på rätt spår.
Dock så tycker jag och hoppas att du kommer testa dom innan du köper dom.
Bara för att dom ser bra ut på bild så är det inte säkert att dom funkar på just din handled.
Kör på den som skapar mest "vill ha" känsla.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Longines conquest var min första som startade min "milda" galenskap(allt är relativt) :)

Min får stanna
image.jpg
image.jpg


Ds1an som du förslår tycker jag är jäkligt fin med, ganska stor skillnad i storlek mellan den och långkinesen att kanske ha i åtanke

Välkommen!
 

JAkesson

Omega
Själv ägare till en Tissot PRC200 och älskade den klockan många år innan klocksjukan tog fart på riktigt.
Ärligt talat så tycker jag alla tre är vettiga klockor. Certina DS (massa varianter är nice), Longines är nog
mest "riktig" klocka av valen men själv gillar jag Tissot:en.

Sitter bra på armen, håller för allt men kan kanske dra lite mycket batteri (vilket är noll problem egentligen).

Testa dem, ta den som känns bäst!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kommer inte ångra dig oavsett vilken du väljer då det är ett steg upp från dina modeklockor. Kör på den som tilltalar dig mest och om du tror att detta blir ett varaktigt intresse rekommenderar jag dig att köpa begagnat då det är bättre ekonomiskt både kort och -långsiktigt.
 

Snilsson

Cartier
Tack för alla svar!
Blir tyvärr lite mäktigt att citera var och en, men jag tar till mig av det ni skriver.

Hur som helst, jag är mest inne på Longines precis som flera av er också verkar vara. Det är lite synd bara att jag har 10 mil enkel väg till närmaste ÅF. Men jag har först och främst tänkt gå ner till den lokala klockhandlare som ändå är ÅF för Tissot och Certina för att kolla över utbudet. Blir dock inget köp förrän jag känner mig helt säker!

Angående quartz så är det absolut smidigast för mig just nu. Jag förstår och uppskattar det fina hantverket som ett automatisk ur ändå är och jag kan definitivt tänka mig ett i framtiden. Men för tillfället med mitt arbete så kräver jag att det ska rulla på och visa rätt tid utan några konstigheter.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag skulle ta mig en extra titt på Tissot (kul länk), men jag har ju inte jämfört dom live. Vita/stålis tavlor kan vara luriga. Det gäller att visarna ger bra kontrast så att man får hyfsat läsbarhet.
 

Snilsson

Cartier
Så jag var nere hos den lokala klockhandlaren idag som hade några ur från Certina och Seiko.
Personalen var inte så kunnig men tillät mig känna och klämma lite. :)

Fastnade faktiskt lite oväntat för en Kinetic-variant från Seiko. Känns ju lite som det bästa från två världar.
Blev väl inte helt såld på uret i sig men storleken och stilen var spot-on. Är det någon här som känner igen den? Skulle vara intressant med storlek osv.

Nästa vecka blir det nog en längre tripp för att kolla in Tissot och Longines bland annat.
 

Bilagor

  • IMG_20150214_120509.jpg
    IMG_20150214_120509.jpg
    73.6 KB · Visningar: 593

Ako

Rolex
2-Faktor
Gillade alla tre utseendemässigt , men jag hade aldrig personligen köpt en quartz ...

Se dig om efter en automat !, gärna vintage !välkommen !
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Så jag var nere hos den lokala klockhandlaren idag som hade några ur från Certina och Seiko.
Personalen var inte så kunnig men tillät mig känna och klämma lite. :)

Fastnade faktiskt lite oväntat för en Kinetic-variant från Seiko. Känns ju lite som det bästa från två världar.
Blev väl inte helt såld på uret i sig men storleken och stilen var spot-on. Är det någon här som känner igen den? Skulle vara intressant med storlek osv.

Nästa vecka blir det nog en längre tripp för att kolla in Tissot och Longines bland annat.
En fundering bara: om du har några dressare redan, varför inte titta efter något annat. Även om det är så kallade perfymkockor antar jag att du kommer använda dem framöver.
Jag skulle kollat på en dykare. Eftersom jag nyligen införskaffat en Seiko Sumo kan jag tipsa om denna. Kan detta vara ett alternativ?
image.jpg
 

Snilsson

Cartier
Gillade alla tre utseendemässigt , men jag hade aldrig personligen köpt en quartz ...

Se dig om efter en automat !, gärna vintage !välkommen !

Jag vill hemskt gärna köpa en vintage Omega Seamaster som är automat men det är lite för mycket pengar just nu.

En fundering bara: om du har några dressare redan, varför inte titta efter något annat. Även om det är så kallade perfymkockor antar jag att du kommer använda dem framöver.
Jag skulle kollat på en dykare. Eftersom jag nyligen införskaffat en Seiko Sumo kan jag tipsa om denna. Kan detta vara ett alternativ?
image.jpg

För att jag vill ha en dressare som inte skämmer ut sig helt och hållet. Kommer nog ändå använda mina "parfymklockor" tills jag har något mer att byta ut dem med.

Jag har kollat på dykare men jag är inte riktigt såld på looken. Kanske bara är statusen, men de enda 'snygga' dykarna jag sett har varit Rolex, Omega, IWC osv. Det ser lite billigt ut annars.. Missar jag kanske något? :oops:
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte om du har klämt på tissoten IRL? Den känns enligt min mening inte ens värd hälften av vad man betalar för den. Du kan få mycket mer klocka för den pengen:)

Edit: Menar den på din sista bild.
 

Snilsson

Cartier
Jag har funderat en hel del de närmsta dagarna och har någonstans i huvudet kommit fram till att jag nog skulle vilja ha en automatare trots allt. För när man ändå lägger så mycket pengar på ett armbandsur så ska det väl ändå vara på riktigt!
Jag höjde budgeten till 7-8000 och började om på nytt med mitt letande och hamnade åter igen på Longines märkligt nog! :D

Framförallt denna.
http://www.klockia.se/longines-conquest-automatic-l3-677-4-58-6.html
12544535603_a8f2e0299d_z.jpg


l3.677.4.56.6_wrist.jpg

Visst är den läcker!?

Jag har nästan bestämt mig, ska bara försöka prova en och se om 39 eller 41mm sitter bäst på mig.
Om ingen av er kan övertyga mig om jag kan få något annat bättre/snyggare? Jag har ju trots allt gått från en budget på 2000 och quartz till 7000:- och automat på mindre än en månad.. :pompus:
 

JAkesson

Omega
För den budgeten med de kraven du satt upp så kunde du nog inte hitta mycket bättre klocka. Conquest-serien är ren & snygg men ändå sportig. Du kan ju jämföra med Omega Aqua Terra, Rolex Explorer etc. De är i samma stuk, snygg-sportig på länk men till helt annan prislapp. Mellan dressad klocka och dykare.

Bra val! Hoppas du blir nöjd! Du är välkommen tillbaka när nästa sug uppkommer!
 
Topp