• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp en nybörjare komma in i värmen!

Snilsson

Cartier
För den budgeten med de kraven du satt upp så kunde du nog inte hitta mycket bättre klocka. Conquest-serien är ren & snygg men ändå sportig. Du kan ju jämföra med Omega Aqua Terra, Rolex Explorer etc. De är i samma stuk, snygg-sportig på länk men till helt annan prislapp. Mellan dressad klocka och dykare.

Bra val! Hoppas du blir nöjd! Du är välkommen tillbaka när nästa sug uppkommer!

Jo men exakt så känner jag. Kan knappt bärga mig tills jag får testa en!
Jag är redan sugen på fler klockor att byta med, men jag ska låta första köpet sjunka in först.. :happyhappy:
 

Pez-ez

Panerai
2-Faktor
Jag har två Certina Ds-1 och tycker att de sitter perfekt samt är stilrena samt automat för en billig peng (gillar skarpt), fast man får kanske vad man betalar för ;). Det jag kan säga är mellan Certina och Tissot väljer jag Certina 6 dagar av 7.
Jag måste själv undersöka mer kring Longines när de har verkligen fina klockor.
Prova och hitta en klocka som du tycker sitter bra och passar dig!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns ju massvis att välja mellan. Gillar du SEIKO och kinetic vilket är väldigt användarvänligt om man inte använder klockan hela dagarna så finns det ju miljarders av modeller att välja på. Hittar du en modell du gillar i Sverige, så kan du säkert köpa den för halva priset på internet. SEIKO är riktigt dyrt i Sverige.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så jag var nere hos den lokala klockhandlaren idag som hade några ur från Certina och Seiko.
Personalen var inte så kunnig men tillät mig känna och klämma lite. :)

Fastnade faktiskt lite oväntat för en Kinetic-variant från Seiko. Känns ju lite som det bästa från två världar.
Blev väl inte helt såld på uret i sig men storleken och stilen var spot-on. Är det någon här som känner igen den? Skulle vara intressant med storlek osv.

Nästa vecka blir det nog en längre tripp för att kolla in Tissot och Longines bland annat.

Det var väl denna du kollade på?
http://www.watchhubs.net/mens/522-seiko-kinetic-chronograph-srn045p1-srn045p-srn045.html
 

Snilsson

Cartier
Jag har en vintage Omega Genève till salu om du vill ha en äldre klocka ;)

Vill gärna ha en vintage Omega Seamaster eller Speedmaster, men det får bli senare. Tack ändå. :)

Jag har två Certina Ds-1 och tycker att de sitter perfekt samt är stilrena samt automat för en billig peng (gillar skarpt), fast man får kanske vad man betalar för ;). Det jag kan säga är mellan Certina och Tissot väljer jag Certina 6 dagar av 7.
Jag måste själv undersöka mer kring Longines när de har verkligen fina klockor.
Prova och hitta en klocka som du tycker sitter bra och passar dig!

Har aldrig testat Tissot men de Certina jag provat så har de känts lite för nätta för min handled. Gillar verkligen Longines modellprogram, hoppas bara de sitter lika bra som de är snygga på bilder. :D

Denna gillar jag skarpt! Häftig sticker ut lite!
http://www.sinn.de/de/Modell/556_A.htm

Aldrig sett förut, var riktigt häftig! Sinn är inte så vanligt va?

Finns ju massvis att välja mellan. Gillar du SEIKO och kinetic vilket är väldigt användarvänligt om man inte använder klockan hela dagarna så finns det ju miljarders av modeller att välja på. Hittar du en modell du gillar i Sverige, så kan du säkert köpa den för halva priset på internet. SEIKO är riktigt dyrt i Sverige.

Det var den jag testade, ja! Tyckte den var ganska billig, kostade ca 1500:- i butiken jag var i.
Dock så känns inte Seiko lika "up-market" om man så vill i jämförelse med Tissot och Longines bland annat. Vi får se vart det slutar helt enkelt!
 

Icaras

Rolex
Jag har funderat en hel del de närmsta dagarna och har någonstans i huvudet kommit fram till att jag nog skulle vilja ha en automatare trots allt. För när man ändå lägger så mycket pengar på ett armbandsur så ska det väl ändå vara på riktigt!
Jag höjde budgeten till 7-8000 och började om på nytt med mitt letande och hamnade åter igen på Longines märkligt nog! :D

Framförallt denna.
http://www.klockia.se/longines-conquest-automatic-l3-677-4-58-6.html
12544535603_a8f2e0299d_z.jpg


l3.677.4.56.6_wrist.jpg

Visst är den läcker!?

Jag har nästan bestämt mig, ska bara försöka prova en och se om 39 eller 41mm sitter bäst på mig.
Om ingen av er kan övertyga mig om jag kan få något annat bättre/snyggare? Jag har ju trots allt gått från en budget på 2000 och quartz till 7000:- och automat på mindre än en månad.. :pompus:
I och med att bandhornen är så pass långa hade jag valt 39mm om du inte är en jätte :). Ser ut till att vara en grym klocka.
 

CarlV

Cartier
Vill gärna ha en vintage Omega Seamaster eller Speedmaster, men det får bli senare. Tack ändå. :)



Har aldrig testat Tissot men de Certina jag provat så har de känts lite för nätta för min handled. Gillar verkligen Longines modellprogram, hoppas bara de sitter lika bra som de är snygga på bilder. :D



Aldrig sett förut, var riktigt häftig! Sinn är inte så vanligt va?




Det var den jag testade, ja! Tyckte den var ganska billig, kostade ca 1500:- i butiken jag var i.
Dock så känns inte Seiko lika "up-market" om man så vill i jämförelse med Tissot och Longines bland annat. Vi får se vart det slutar helt enkelt!
Nej inte så vanliga! Men det är det som är kul!
Tycker att Oris, Glycine, Sinn och Somos här klockor som sticker ut lite! Själv har beställt en Oris
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vill ju, som alltid, slå ett slag för Glycine. Grymta trevliga modeller i olika prisklasser. :)
 

Konsul

Cartier
Jag har funderat en hel del de närmsta dagarna och har någonstans i huvudet kommit fram till att jag nog skulle vilja ha en automatare trots allt. För när man ändå lägger så mycket pengar på ett armbandsur så ska det väl ändå vara på riktigt!
Jag höjde budgeten till 7-8000 och började om på nytt med mitt letande och hamnade åter igen på Longines märkligt nog! :D

Framförallt denna.
http://www.klockia.se/longines-conquest-automatic-l3-677-4-58-6.html
12544535603_a8f2e0299d_z.jpg


l3.677.4.56.6_wrist.jpg

Visst är den läcker!?

Jag har nästan bestämt mig, ska bara försöka prova en och se om 39 eller 41mm sitter bäst på mig.
Om ingen av er kan övertyga mig om jag kan få något annat bättre/snyggare? Jag har ju trots allt gått från en budget på 2000 och quartz till 7000:- och automat på mindre än en månad.. :pompus:



Att du landar för en Longines är inte det minsta konstigt. Förmodligen bara naturligt... OBS! Longines ska ha ett tyskt uttal annars låter det konstigt...!
 

Snilsson

Cartier
Uttalet har jag kommit tillrätta med, gudskelov. :D
Desto sämre gick det med att bara hålla sig till en klocka och spara pengarna till något vettigare(?)
Jag införskaffade en Visodate i våras för att stilla begäret för något lite stiligare och 'dressigare' men vi kom aldrig riktigt överens och gjorde slut för ett par veckor sedan..

Jakten fortsatte efter något som fick min puls att höjas några snäpp extra och det har letats både högt och lågt efter något fint bland alla möjliga tillverkare men till slut föll jag för Datejust. Problemet var bara priset, som ni ser i min första post som inte ens är skriven för ett år sedan hade jag väldigt svårt för att spendera 5000:- på ett handledsur.
Det är därför med stor glädje (och sorg för min integritet :cigar:) som jag presenterar det senaste tillskottet!

IMG_20151112_194054.jpg


IMG_20151112_194142.jpg

Ett par riktigt dåliga bilder i glädjeruset men det är en DJ 16030 med quickset från 1984 i fantastiskt bra skick! Lite patina och små märken men verkligen helt magiskt fin för att vara 30 år gammal.

Det finns många i min närhet som tycker att jag är fullständigt vansinnig men jag har aldrig känt mig mer nöjd!
Mitt enda bekymmer nu är att få hjälp med att korta länken då den lokala urmakaren fegade ur och sa nej.. Som tur är ska jag snart till både Göteborg och Stockholm och det vore väl illa om ingen kunde hjälpa mig där istället..

Stryk nu mitt stora ego medhårs för jag får inga tillfällen att skryta ute i "riktiga livet" ;)
 

jabla

Sarlacc
Uttalet har jag kommit tillrätta med, gudskelov. :D
Desto sämre gick det med att bara hålla sig till en klocka och spara pengarna till något vettigare(?)
Jag införskaffade en Visodate i våras för att stilla begäret för något lite stiligare och 'dressigare' men vi kom aldrig riktigt överens och gjorde slut för ett par veckor sedan..

Jakten fortsatte efter något som fick min puls att höjas några snäpp extra och det har letats både högt och lågt efter något fint bland alla möjliga tillverkare men till slut föll jag för Datejust. Problemet var bara priset, som ni ser i min första post som inte ens är skriven för ett år sedan hade jag väldigt svårt för att spendera 5000:- på ett handledsur.
Det är därför med stor glädje (och sorg för min integritet :cigar:) som jag presenterar det senaste tillskottet!

IMG_20151112_194054.jpg


IMG_20151112_194142.jpg

Ett par riktigt dåliga bilder i glädjeruset men det är en DJ 16030 med quickset från 1984 i fantastiskt bra skick! Lite patina och små märken men verkligen helt magiskt fin för att vara 30 år gammal.

Det finns många i min närhet som tycker att jag är fullständigt vansinnig men jag har aldrig känt mig mer nöjd!
Mitt enda bekymmer nu är att få hjälp med att korta länken då den lokala urmakaren fegade ur och sa nej.. Som tur är ska jag snart till både Göteborg och Stockholm och det vore väl illa om ingen kunde hjälpa mig där istället..

Stryk nu mitt stora ego medhårs för jag får inga tillfällen att skryta ute i "riktiga livet" ;)
Grattis!
En riktig klassiker som jag tror du kommer att bli väldigt nöjd med.
Min första Rolex är också en DJ som faktiskt sitter på armen just nu.

WP_20151112_006.jpg
 

JohnDoe

Rolex
Härligt. Stort grattis. Bara så du vet, det är helt normalt att bli betraktad som "galen" av "utomstående". Här delar vi med glädje ut klappar på axeln till ett fantastiskt köp.
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Uttalet har jag kommit tillrätta med, gudskelov. :D
Desto sämre gick det med att bara hålla sig till en klocka och spara pengarna till något vettigare(?)
Jag införskaffade en Visodate i våras för att stilla begäret för något lite stiligare och 'dressigare' men vi kom aldrig riktigt överens och gjorde slut för ett par veckor sedan..

Jakten fortsatte efter något som fick min puls att höjas några snäpp extra och det har letats både högt och lågt efter något fint bland alla möjliga tillverkare men till slut föll jag för Datejust. Problemet var bara priset, som ni ser i min första post som inte ens är skriven för ett år sedan hade jag väldigt svårt för att spendera 5000:- på ett handledsur.
Det är därför med stor glädje (och sorg för min integritet :cigar:) som jag presenterar det senaste tillskottet!

IMG_20151112_194054.jpg


IMG_20151112_194142.jpg

Ett par riktigt dåliga bilder i glädjeruset men det är en DJ 16030 med quickset från 1984 i fantastiskt bra skick! Lite patina och små märken men verkligen helt magiskt fin för att vara 30 år gammal.

Det finns många i min närhet som tycker att jag är fullständigt vansinnig men jag har aldrig känt mig mer nöjd!
Mitt enda bekymmer nu är att få hjälp med att korta länken då den lokala urmakaren fegade ur och sa nej.. Som tur är ska jag snart till både Göteborg och Stockholm och det vore väl illa om ingen kunde hjälpa mig där istället..

Stryk nu mitt stora ego medhårs för jag får inga tillfällen att skryta ute i "riktiga livet" ;)
Grattis! Riktigt fin klocka som passar alla tillfällen..
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Välkommen in i värmen!
Mitt hjärta säger PRC200 (va min första klocka och jag älskar den fortfarande) men hjärnan säger longings.
 
Topp