• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp en nybörjare-Longines eller Maurice Lacroix

amandahsw

Breitling
Hej!
Jag bestämde mig för att önska mig pengar till en finare klocka till min 25årsdag, då hade jag tänk lägga några tusen (max 5000kr) men har nu insett efter att hafinkammat olika klockaffärer att jag kanske ska höja budgeten till ca. 10 000kr. Efter att ha läst runt på dessa inlägg har jag kommit fram till att jag vill ha en qvarts klocka, den ska vara vattentät iallafall 100m och av mindre nättare design, har smala handleder!

Har nu hittat två klockor jag gillar riktigt mycket och de uppfyller mina krav, denna Maurice Lacroix Aikon
86B2BFCF-B12B-4FFE-A217-34444BE6B1F2.jpeg

Och denna Longines Conquest
9DC2A637-3DB0-414B-89D4-F72DDD914364.png

Har kikat på allt från certina, Seiko och tissot men ingen har känts hundra.
Så min fråga är egentligen, får jag en bättre klocka för 10 000kr? Hur är Longines och Maurice Lacroix i kvalité? Känner mig allmänt förvirrad och vill göra ett bra köp!
Med vänlig hälsning,
Amanda
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Hej!
Jag bestämde mig för att önska mig pengar till en finare klocka till min 25årsdag, då hade jag tänk lägga några tusen (max 5000kr) men har nu insett efter att hafinkammat olika klockaffärer att jag kanske ska höja budgeten till ca. 10 000kr. Efter att ha läst runt på dessa inlägg har jag kommit fram till att jag vill ha en qvarts klocka, den ska vara vattentät iallafall 100m och av mindre nättare design, har smala handleder!

Har nu hittat två klockor jag gillar riktigt mycket och de uppfyller mina krav, denna Maurice Lacroix Aiken
86B2BFCF-B12B-4FFE-A217-34444BE6B1F2.jpeg

Och denna Longines Conquest
9DC2A637-3DB0-414B-89D4-F72DDD914364.png

Har kikat på allt från certina, Seiko och tissot men ingen har känts hundra.
Så min fråga är egentligen, får jag en bättre klocka för 10 000kr? Hur är Longines och Maurice Lacroix i kvalité? Känner mig allmänt förvirrad och vill göra ett bra köp!
Med vänlig hälsning,
Amanda

Kul! Båda var fina. :) Om du som jag har smala handleder (mina mäter 14 cm) så tror jag de där klockorna ligger i bra storlek. Såg att longinessen mäter 30 mm, vilket jag tror blir perfekt. Själv bär jag en Datejust på 31 mm vilket jag tycker är ultimata storleken för mig.

Något jag tänkter på bara när det gäller Conquest, har du testat den? Gör det innan du köper bara :) tycker att det ser ut som att länken inte smalnar av utan är jämnt bred hela vägen? Personligen gillar jag mest när länken smalnar av. Det är givetvis en smaksak men kan vara bra att testa och känna av innan man slår till.
 

amandahsw

Breitling
Kul! Båda var fina. :) Om du som jag har smala handleder (mina mäter 14 cm) så tror jag de där klockorna ligger i bra storlek. Såg att longinessen mäter 30 mm, vilket jag tror blir perfekt. Själv bär jag en Datejust på 31 mm vilket jag tycker är ultimata storleken för mig.

Något jag tänkter på bara när det gäller Conquest, har du testat den? Gör det innan du köper bara :) tycker att det ser ut som att länken inte smalnar av utan är jämnt bred hela vägen? Personligen gillar jag mest när länken smalnar av. Det är givetvis en smaksak men kan vara bra att testa och känna av innan man slår till.

Tack snälla för din input, så bra tankar! Har precis som du 14cm inhandled så allt känns så stort.
Precis, de är ca 30mm, då är det en bra storlekar tror jag om du har 31mm :)
Har testat longinesen och den var fin på! Tog tyvärr ingen bild, tror jag ska testa den igen innan ett köp och verkligen känna in klockan och titta på det där med länken, håller helt med dig om att det är snyggare! :):)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Båda är väl bra val. Frågan är om du tänkt att det ska bli din enda klocka, som inte ska säljas i framtiden? Generellt är damklocka stendöda på andrahandsmarknaden om det inte är Rolex. ML tycker jag gör riktigt snygg design och har säkert samma kvalité som Longines. I just detta fall skulle jag säga ML, men med reservationen att du prutar minst 15% på nypriset. Snygg design, kvinnligare och mindre mainstream. Lycka till
 

amandahsw

Breitling
Av de två Longines.
Ett annat alternativ som dock är några tusen över budget är Sjöö Sandström royal steel Classic 32 mm. Mycket stilfull och kul med svensk klocka. Kan du tänka dig beg så går det säkert finna inom budget!

Edit:länk
http://www.lindahlsurmakeri.se/prod.asp?id=6806
Tack för ditt tips, väldigt fin klocka och ett märke som verkar hålla hög kvalité! Ska absolut ta en kik på den :)
 

amandahsw

Breitling
Båda är väl bra val. Frågan är om du tänkt att det ska bli din enda klocka, som inte ska säljas i framtiden? Generellt är damklocka stendöda på andrahandsmarknaden om det inte är Rolex. ML tycker jag gör riktigt snygg design och har säkert samma kvalité som Longines. I just detta fall skulle jag säga ML, men med reservationen att du prutar minst 15% på nypriset. Snygg design, kvinnligare och mindre mainstream. Lycka till

Tack för dina bra tankar! Jag har inte tänkt att sälja klockan, så det blir som min enda till en början (blev sjukt sugen på att köpa en cartier vintage när jag läst runt här, men det får bli senare i livet).
Men angående andrahandsvärde har jag inte ens tänk, men bra att veta inför framtiden :)

Ja jag håller med om designen, tycker att den är superfin och kvinnlig! Varför tycker du jag ska få ner priset? Är det möjlig när man handlar via klockmaster, stjärnurmakarna eller bättre att köpa hos en mindre återförsäljare?

Tusen tack för dina tankar!:)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för dina bra tankar! Jag har inte tänkt att sälja klockan, så det blir som min enda till en början (blev sjukt sugen på att köpa en cartier vintage när jag läst runt här, men det får bli senare i livet).
Men angående andrahandsvärde har jag inte ens tänk, men bra att veta inför framtiden :)

Ja jag håller med om designen, tycker att den är superfin och kvinnlig! Varför tycker du jag ska få ner priset? Är det möjlig när man handlar via klockmaster, stjärnurmakarna eller bättre att köpa hos en mindre återförsäljare?

Tusen tack för dina tankar!:)
ML är kända för att ha ett lågt andrahandsvärde av någon anledning (herrklockor vad jag vet). Då tycker jag man kan ha det som prutargument. Beroende på vilken butik du besöker är förstås prutmöjligheterna olika. Klockia som finns på nätet/Gotland kan du tex maila eller ringa. Dom har varit tillmötesgående dom gånger jag haft kontakt. Som alltid vid prutning gäller ju att man får en trevlig kontakt och verkar redo att slå till. Bara att prova hos din lokala butik :). Lycka till med vad det än blir, och välkommen i klubben ;)
 

Ronnie

Rolex
Frågan är väl bara vilket namn du är mest bekväm med att uttala när någon frågar vad du har för klocka?
Maurice Lacroix har ju de otäcka franska R:en. Trust me; jag har en klockmodell som heter Rue Royale. :nailbiting:
Longines blir otäckt att uttala korrekt, eftersom alla svenskar (väl?) säger "Longinn".

16 minuter in i videon:

Lycka till! Jag förstår att det här inte blir lätt.
 

KJS79

Cartier
2-Faktor
Min röst faller som många andras på Låchiness (som jag hädanefter alltid kommer uttala Longines).

Bra välbyggda klockor och den du har som förslag ser i mitt tycke mycket trevligare ut än alternativet.
 

amandahsw

Breitling
Frågan är väl bara vilket namn du är mest bekväm med att uttala när någon frågar vad du har för klocka?
Maurice Lacroix har ju de otäcka franska R:en. Trust me; jag har en klockmodell som heter Rue Royale. :nailbiting:
Longines blir otäckt att uttala korrekt, eftersom alla svenskar (väl?) säger "Longinn".

16 minuter in i videon:

Lycka till! Jag förstår att det här inte blir lätt.

Detta är mycket viktigt och jag ska genast börja öva, eftersom jag är skånsk låter allt redan värre :D:p vill inte göra bort mig och uttala märket på klockan fel såklart ;)
Tack för videon, nu blir det att plugga!
 

amandahsw

Breitling
Min röst faller som många andras på Låchiness (som jag hädanefter alltid kommer uttala Longines).

Bra välbyggda klockor och den du har som förslag ser i mitt tycke mycket trevligare ut än alternativet.
Tack för din åsikt! Lutar verkligen åt longinesen eftersom jag föll för den först och de flesta här rekommenderar den :) som sagt, övar på uttalet ;)
 
Hej!
Jag bestämde mig för att önska mig pengar till en finare klocka till min 25årsdag, då hade jag tänk lägga några tusen (max 5000kr) men har nu insett efter att hafinkammat olika klockaffärer att jag kanske ska höja budgeten till ca. 10 000kr. Efter att ha läst runt på dessa inlägg har jag kommit fram till att jag vill ha en qvarts klocka, den ska vara vattentät iallafall 100m och av mindre nättare design, har smala handleder!

Har nu hittat två klockor jag gillar riktigt mycket och de uppfyller mina krav, denna Maurice Lacroix Aikon
86B2BFCF-B12B-4FFE-A217-34444BE6B1F2.jpeg

Och denna Longines Conquest
9DC2A637-3DB0-414B-89D4-F72DDD914364.png

Har kikat på allt från certina, Seiko och tissot men ingen har känts hundra.
Så min fråga är egentligen, får jag en bättre klocka för 10 000kr? Hur är Longines och Maurice Lacroix i kvalité? Känner mig allmänt förvirrad och vill göra ett bra köp!
Med vänlig hälsning,
Amanda
Najs
 
Topp