• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp: Första seriösa klockan

Nyrfen

Basic
Hej Klocksnack!

Till att börja med tänkte jag presentera mig då jag är ny till forumet.
Mitt klockintresse började tidigt med den första klockan som jag fick när jag var 5-6år gammal, en barnklocka av märket GUL, klockan såg ut såhär fast med andra färgkombinationer på visare och urtavla. Jag minns tydligt att jag lärde mig klockan tidigare än andra barn i min ålder och jag byggde
upp en liten stolthet kring det. Bifogar en av mina tidigare klockor (Ole Mathisen) nedan.

DF467AAB9B9FE8BC01A7F395EFB8F446.jpeg
4159001-3186_1.jpeg

Jag har ägt ett flertal billigare klockor (2000-3000kr) köpt och sålt genom åren. Men den som jag fastnade för och har behållit nu i lite mer än tre år är en Certina DS Podium Quartz. Denna klocka älskar jag och den har ett väldigt stort affektionsvärde för mig. Då jag har gått genom mycket med denna på handleden, detta har varit och är min klocka jag använder till vardags.
certina-C001.417.16.057.00.jpg

Jag är en person som väldigt sällan gör saker på impuls och vill gärna ha åsikter av andra med mer erfarenhet och ha läst på en hel del innan jag gör ett inköp. Jag letar nu efter en klocka som jag kan växla till, lite beroende på vilka kläder jag bär och humör. Jag har insett att jag vill ha möjlighet att kunna välja klocka och inte enbart ta den enda jag har. Väl på jakt efter ett nytt ur så har jag genom åren hittat en viss typ av klocka jag gillar och ett visst utseende som tilltalar mig. Jag tänkte bifoga ett par bilder på dessa insperationskällor här nedan. Jag skulle bli jätteglad om någon som har massa kunskap om klockor, urverk, märken osv skulle kunna tänkte sig att vägleda mig en aning i jakten på den perfekta klockan för mig.

De önskemål jag har är följande:
  1. Vit, créme eller blå urtavla (Min certina har svart och jag vill ha lite omväxling)
  2. Mekaniskt men helst automatiskt, jag vill inte ha en till quartz.
  3. Alla typer av blå eller lila minut/sekundvisare tycker jag är otroligt snyggt speciellt på en vit urtavla.
  4. Helst 100m vattensäkerhet, jag vill känna en säkerhet i att klockan är hållbar och inte riskerar att få vattenskador. Jag skulle ha ytterst svårt att bada med en klocka på handleden men jag vill fortfarande att den ska ha något typ av skydd.
  5. De prisintervall jag är intresserad av är 5 000-10 000, jag kan i absoluta nödfall sträcka mig till 15 000kr, men då ska jag verkligen bli kär på riktigt. Jag kan tänka mig att köpa begagnat om det skulle behövas.
  6. Jag skulle älska om det fanns möjlighet att se urverket in action genom ett glas på baksidan av boetten.
  7. Både arabiska och romerska siffror går bra, jag är egentligen rätt öppen så kom gärna med tankar och förslag :)

a-lange-and-sohne-1815-silver-dial-18kt-rose-gold-men_s-watch-235.032.jpg

17490271_1_640.jpg

zen03213068202c498.jpg

xsrq023j1.jpg.pagespeed.ic.czBSFd8Jbf.jpg

xssa379j1.jpg.pagespeed.ic.7Q4PLmSmVT.jpg

xspb047-1.jpg.pagespeed.ic.UzZFR4eO9C.jpg

spb073j1.jpg

Tack för att ni tog er tid att läsa! :D

Bilagor

• image.png
    image.png
    39.8 KB · Visningar: 3
  • image.png
    image.png
    39.8 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Vad sägs om en Stowa Marine? Mkt fint märke med hög kvalle o vettiga priser. Kul med tyska ur också som nästan alltid är mer pang för pengarna än sina Schweiz kusiner.
marineuhr_36_roman-stowa-1300.jpg

Stort plus ett på Stowa. Kan du välja lite själv, typ om du ska ha datum, romerska eller arabiska siffror, vad för urverk du ska se genom baksidan. Riktigt prisvärd och väldigt fin i verkligheten. Passar bra in på beskrivningen.

Vad sägs om en Stowa Marine? Mkt fint märke med hög kvalle o vettiga priser. Kul med tyska ur också som nästan alltid är mer pang för pengarna än sina Schweiz kusiner.
marineuhr_36_roman-stowa-1300.jpg

Jag kan inte tacka dig nog, det här är nog det första seriösa alternativet som jag ska överväga! Riktigt fin! Frågan är om man ska gå på Basic Automatic, automatic top finish eller hand wound, hand wound visar mycket mer av urverket på baksidan av klockan, vilket jag tycker är riktigt coolt frågan är hur jobbigt det är att skruva upp den hela tiden? Hur gör ni med sådana klockor har ni någon slags rutin att varje kväll 18:00 så vrider ni upp den? Vad skulle ni föreslå? :) Tack igen!

Kul att du gillar den! Jag håller helt med om att verket är finare på hand wound. Har själv aldrig haft en handjagad men tror nog att det blir rutin att dra upp den varje morgon.

Jag kan inte tacka dig nog, det här är nog det första seriösa alternativet som jag ska överväga! Riktigt fin! Frågan är om man ska gå på Basic Automatic, automatic top finish eller hand wound, hand wound visar mycket mer av urverket på baksidan av klockan, vilket jag tycker är riktigt coolt frågan är hur jobbigt det är att skruva upp den hela tiden? Hur gör ni med sådana klockor har ni någon slags rutin att varje kväll 18:00 så vrider ni upp den? Vad skulle ni föreslå? :) Tack igen!
Sedan för övrigt skulle jag föreslå att gå på 36mm om du inte har rejält kralliga handleder. Det är ju mycket urtavla så en 40 bär nog rätt stort. Jag skulle välja 36,top grade eller hand wound samt no date. Skönt att slippa ställa datum... Arabic eller Romerska är svårt på den här modellen. Normalt gillar jag siffror o sällan romerska men på denna är det snyggt så....

Sedan för övrigt skulle jag föreslå att gå på 36mm om du inte har rejält kralliga handleder. Det är ju mycket urtavla så en 40 bär nog rätt stort. Jag skulle välja 36,top grade eller hand wound samt no date. Skönt att slippa ställa datum... Arabic eller Romerska är svårt på den här modellen. Normalt gillar jag siffror o sällan romerska men på denna är det snyggt så....

Ja jag har relativt små handleder så jag kommer garanterat gå på 36mm då jag vet att min Certina DS Podium är på 40mm, den passar bra men en aning mindre skulle inte skada. Att den fanns som 36mm var ett stort plus! Jag satt faktiskt och funderade på det där med vilket urverk man ska välja. Romerska siffror är iaf givet för mig, det ser riktigt cleant ut och jag håller med dig om att skippa datumet för att få en ännu lugnare tavla.

Men frågan är då vilket urverk man skall välja och vad som skiljer dom åt, finns det någon kunnig ETA expert här på forumet som har koll på skillnader mellan basic och top? Är det enbart estetiskt? Finns det några kända fördelar/problem med 2824-2 respektive 2804-2? Sökte runt och har förstått att det ska finnas olika "grader" på ETA verk? "Standard, Elabore & Top" är uttryck jag sett folk slänga sig med..? Är 2804-2 ett bättre och mer stabilt urverk i jämförelse med de andra två, någon som vet? :):cool:

Är säkert ett mycket bra val. Det jag själv skulle valt av nytt för de pengarna. Och handuppdraget, lätt.

Senast ändrad:
Hittade detta schema för det automatiska urverket och har lite funderingar kring om deras "basic" är synonymt med "standard" enligt detta schema, och deras "top" med schemans "top"? Känns som att det bör finnas fördelar med deras top alternativ då det skiljer 130€ mellan basic och top, samt 150€ mellan hand-wound och basic. Är det någon som är kunnig inom detta, används det bättre/starkare delar i något av urverken? Är tacksam för all hjälp jag kan få! :):pompus:

19b3199044ac49fb4016163884097498.jpg

Ä nog ett mycket bra val. Det jag själv skulle valt av nytt för de pengarna. Och handuppdraget, lätt.

Ja jag börjar misstänka att det här kan vara ett vinnande koncept.. börjar bli lite köpsugen men ska avhålla mig ett litet tag för att vänja mig vid tanken och göra mer eftersökningar. Blir lite sugen på att veta anledningen till att du är så positiv till handuppdragna, skulle du vilja utveckla lite?:)

Ja jag börjar misstänka att det här kan vara ett vinnande koncept.. börjar bli lite köpsugen men ska avhålla mig ett litet tag för att vänja mig vid tanken och göra mer eftersökningar. Blir lite sugen på att veta anledningen till att du är så positiv till handuppdragna, skulle du vilja utveckla lite?:)
Vet ej om jag kan säga jag generellt är det men om man som jag roterar ganska många klockor tidvis faller mycket av vitsen med automatverk. I just detta fallet tillkommer att för mig känns manuellt uppdrag mer rätt på en klocka som vill föra tankarna till, och visa Dna till, de gamla "Marine"klockorna.

Stowa Partitio kunde jag tänka mig också, enbart grundat på utseendemässiga skäl. Har inte haft varken Marine eller Partitio. Bara några vintageStowa.

Ingen aning om verken, vilket som är bättre men verkar ju som manuella. Jag har fler automatiska än manuella men tycker man får en bättre "relation" till en man drar upp. Inte ens om det är en som går att göra båda med känns det som samma sak. Svårt att förklara men tänkt en bil: oftast skönare och mer bekvämt med automat men man får en annan relation till en manuell som du växlar med och det känns mer äkta. Men sen är frågan om det är värt de extra pengarna på denna klocka? Manuella är finare att titta på men kan inget om verken som sagt. Sen känns hand wound mer passande.

Personligen skulle jag ta romerska siffror. Varför? Tänk på videon du länkade. Känns mer korrekt med romerska siffror på en Marine. Sen som en annan skrev så är nog 40mm för stort om du inte har kraftiga armar. Minns en tråd här där en köpte 40mm och bytte för den såg större ut.

Min åsikt :) Bra trådstart för övrigt. Tydligt med vad du önskade, många brukar bara skiva prisintervallet typ haha.

Nu är jag extremt sugen på en Stowa Marine... Jag vill ha en 36mm med romerska och utan datum.

Edit: skulle kanske läst alla inlägg. Såg nu att du ville ha 36mm, utan datum och romerska siffror. Precis som mig :cigar:

Senast ändrad:
Personligen skulle jag ta romerska siffror. Varför? Tänk på videon du länkade. Känns mer korrekt med romerska siffror på en Marine.
Själv har jag aldrig sett ett "original marin" om man kan kalla nåt så, armbandsur med romerska siffror, bara med arabiska. Tror även det fickur jag sett har haft arabiska. Äldre marinkronometrar dock är en annan femma. Men det är väl viktigast vad man gillar.

Senast ändrad:
Själv har jag aldrig sett ett "original marin" om man kan kalla nåt så, armbandsur med romerska siffror, bara med arabiska. Tror även det fickur jag sett har haft arabiska. Äldre marinkronometrar dock är en annan femma. Men det är väl viktigast vad man gillar.
Okej. Tänkte på marina som det berättas om i videon. Armbandsuren kanske var mer arabiska. Men ja det är ju vad man gillar som är viktigast :)

Hittade detta schema för det automatiska urverket och har lite funderingar kring om deras "basic" är synonymt med "standard" enligt detta schema, och deras "top" med schemans "top"? Känns som att det bör finnas fördelar med deras top alternativ då det skiljer 130€ mellan basic och top, samt 150€ mellan hand-wound och basic. Är det någon som är kunnig inom detta, används det bättre/starkare delar i något av urverken? Är tacksam för all hjälp jag kan få! :):pompus:

19b3199044ac49fb4016163884097498.jpg
Bättre material i fjädrarna och bättre antistötsystem förrutom bättre finishering av verken. Någon med djupare kunskap får gärna utveckla. Top är dessutom noggrannare regulerat och i fler positioner vilket gör att verket teoretiskt håller tiden bättre. Jag hade köpt top grade.

Det som kan vara jobbigt när en mekanisk klocka stannar är att just ställa datumet. Först hitta om visarna stannat på FM eller EM så datumet skiftar vid midnatt, sedan ställa datum.
Väljer du en modell utan datum hade jag klart föredragit manuell eftersom klockan antagligen blir tunnare och ovanstående problem ej existerar med ställa datum korrekt.

Automat om man använder en klocka frekvent är ju behagligt men skiftar man många klockor så stannar den ju ändå.

Trevlig trådstart och bra uppspaltat med dina kriterier. Den Stowa som blev tipsad är nog svår att slå med dina kriterier tror jag.

Välkommen! :)

Helt klart är Stowa Marine ett bra val. Lite anorlunda men även med vit/creme urtavla samt blå visare hittar du hos Nomos.

Tack, det är ett fint förslag!

Måste faktiskt erkänna att Nomos är ett märke som jag har tittat lite på, har en god vän vars drömklocka är en Nomos. Det var på detta sätt jag introducerades till det märket. Tycker om stilen på deras verk men det finns ett par parametrar som gör att jag drar mig tillbaka lite. Till att börja med så har jag förstått att de har in-house verk vilket normalt sett ska vara något som är eftertraktat men av vad jag har förstått gör detta att kostnaden för service av klockan kommer att bli rätt så kostsamt i längden. Därför känns det som att ett vanligt ETA verk känns både stabilt och relativt kostnadseffektivt att hålla igång och sköta under en lång tidsperiod. Sen ligger Nomos överlag lite i överkant på den budget kan/vill lägga på en klocka för tillfället. Men jag måste medge att många av deras klockor är riktigt riktigt läckra, att hålla kostnaden så pass låg för ett företag som tillverkar allt själva är rätt imponerande ändå! :)

Uppdatering
Det fick bli en:
Märke: Stowa
Modell: Marine Classic (Romerska, 36mm, utan datum, handuppdragen)

Jag vill passa på att ge deras kundservice en stor tumme upp! Jag önskade gravyr på "hand-wound" vilket normalt sätt inte erbjuds på den modellen, enbart på rotorn på den automatiska och de var glada att hjälpa mig trots detta. Så nu har jag snart en personlig detalj ingraverad på ett av kugghjulen :pompus:
Vill även rikta ett stort tack till de som varit med och bidragit i denna tråd! Ska bli kul att få bli en del av det här forumet!

Tillbaka
Topp