• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Fake omega?!

Hjälp! Noob här! Jag tror jag budar på en replica! Har kollat närmre på den och den känns suspekt.

Det är någon konstig metallbit mellan metall och svart på bezelen mellan 3:e och 4:e minut-sträcket.

Tycker den 6:an och 9:an är lite roterade och för feta.

Har inte loggan lite happy feet?

Glaset på caseback är borta, märkligt?

Crown stem är av (inte superovanligt men ändå)

Säljaren läser meddelanden men svarar inte och ingen annan budar.

https://www.tradera.com/item/419417621
 

Bilagor

  • Screenshot_20200923_181453_com.tradera.jpg
    Screenshot_20200923_181453_com.tradera.jpg
    177 KB · Visningar: 27

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Varför är kronan av? Vad har den varit med om? Varför ingen see thru caseback?

Jag skulle aldrig ens drömma om att buda på en trasig klocka där inte ens säljaren är tillgänglig för frågor(!)

Hur vet du att inte hela urverket haverat när han brutit av kronan?

Spring
 
Jag brukar ibland lägga bud för att sedan se vad de slutar på, men när ingen annan budade så började jag bli misstänksam. Hade hoppats på att få skruva och serva den lite själv så att den var trasig hade intw gjort något.

Hur gör jag nu? Anmäler jag annonsen? Jag gar ju ingen lust att pynta för en förfalskning!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Du budar alltså på en klocka, med oklara fel?
Är du inte 100% säker på vad du gör, så skippa den.
Jag hade inte gått nära den med de bilderna och den beskrivningen.
 

Jrooth

Cartier
2-Faktor
Jag brukar ibland lägga bud för att sedan se vad de slutar på, men när ingen annan budade så började jag bli misstänksam. Hade hoppats på att få skruva och serva den lite själv så att den var trasig hade intw gjort något.

Hur gör jag nu? Anmäler jag annonsen? Jag gar ju ingen lust att pynta för en förfalskning!
Vad händer om du aktivt väljer att inte gå vidare med köpet? (förutsatt att du vinner auktionen)

Tycker man ser det stup i kvarten att objekt dyker upp pga utebliven betalning:)
 

higge79

Omega
Säljaren verkar skum, inga som helst omdömen, sen ser ju klockan lite fishy ut också. Vridringsinlägget ser tunt ut, och ska heliumventilen vara så kort? Den brukar sticka ut lite mer. Be om ref. numret på klockan och kolla mot det.
Sen brukar man ju ha ett reservationspris på en klocka som den här, varför släpper han den så billigt. Nä... Jag skulle släppa den.
 

higge79

Omega
Ja, kontakta tradera och/eller anmäl till granskning o.s.v. och i värsta fall så får du väl strunta i att betala. Du är inte den första som budar på något suspekt på Tradera, vi är ett stort och gott sällskap. :)
 
Ja, kontakta tradera och/eller anmäl till granskning o.s.v. och i värsta fall så får du väl strunta i att betala. Du är inte den första som budar på något suspekt på Tradera, vi är ett stort och gott sällskap. :)
Haha skönt att veta, jag är lite het på gröten ibland. Jag är rätt ny med det här i praktiken, har ghostat klockvärlden i något år, plöjt ner oändliga timmar på videos av reparationer på youtube och köpt mig några fina nya klockor hos AD, men nu vill jag börja skruva och fixa själv =) därmed såg jag en chans att få skruva på en trasig omega, men jag trodde att den skulle gå upp mot 20.000kr iaf... Jag har väl lärt mig något av detta förhoppningsvis!
 
Jag brukar ibland lägga bud för att sedan se vad de slutar på, men när ingen annan budade så började jag bli misstänksam. Hade hoppats på att få skruva och serva den lite själv så att den var trasig hade intw gjort något.

Hur gör jag nu? Anmäler jag annonsen? Jag gar ju ingen lust att pynta för en förfalskning!

Lägg klockorna i minneslistan istället så slipper du riskera att vinna budgivningen. Sakerna ligger kvar där även efter auktionen har avslutats så du kan se slutpriset. Det är hjärtsymbolen uppe i högra hörnet på bilden (i appen, osäker på hur det är i datorn).
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag brukar ibland lägga bud för att sedan se vad de slutar på, men när ingen annan budade så började jag bli misstänksam. Hade hoppats på att få skruva och serva den lite själv så att den var trasig hade intw gjort något.

Hur gör jag nu? Anmäler jag annonsen? Jag gar ju ingen lust att pynta för en förfalskning!
1. Varför gör du det?
2. Varför har du ditt namn och bild på dig själv? Medveten om att folk stalkas i dessa kontexter & rånas?
 
1. Varför gör du det?
2. Varför har du ditt namn och bild på dig själv? Medveten om att folk stalkas i dessa kontexter & rånas?

1. Jag går igenom alla auktioner som jag har haft intresse i och ser vad de slutade på och vad "marknadsvärde" ligger på.
Sedan räknar jag snabbt på reparationer/service och ser vad det slutar på och om det hade varit värt att köpa den.
90% av mina bud är bara för detta syfte, att lära mig om vad klockorna säljs för och vad dom är värda.

Just nu är mitt syfte inte att tjäna pengar på dem, utan att bygga kunskap och erfarenhet av reparationer, så kan jag köpa en trasig klocka och fixa den och sedan sälja den till någon som får en fin och fungerande klocka, alternativt behålla den själv eller ge den i present.
Jag behöver nödvändigtvis inte gå plus på den affären i pengar, jag nöjer mig med att gå plus i erfarenhet och kunskap.

Drömmen hade ju varit om man kunde ha ett eget urmakeri en dag och livnära sig på detta, men då krävs det att man bygger stor kunskap om branschen.
Vinner jag en klocka som jag inte vill ha så får jag skylla mig själv, sitter jag med en klocka som visar sig vara fejk så får jag skylla mig själv också.

Förhoppningsvis lär jag mig något på vägen, många duktiga klockhandlare har fallit i samma fällor en gång i tiden med.

2. Jag bryr mig inte så mycket om mitt namn och bild finns där ute, vill folk se vad jag äger så kan de lika gärna gå in på facebook eller instagram så kan de i princip se vad jag har ändå =) Foliehatten åker inte på ännu
 

Apansson

Torpare
1. Jag går igenom alla auktioner som jag har haft intresse i och ser vad de slutade på och vad "marknadsvärde" ligger på.
Sedan räknar jag snabbt på reparationer/service och ser vad det slutar på och om det hade varit värt att köpa den.
90% av mina bud är bara för detta syfte, att lära mig om vad klockorna säljs för och vad dom är värda.

Just nu är mitt syfte inte att tjäna pengar på dem, utan att bygga kunskap och erfarenhet av reparationer, så kan jag köpa en trasig klocka och fixa den och sedan sälja den till någon som får en fin och fungerande klocka, alternativt behålla den själv eller ge den i present.
Jag behöver nödvändigtvis inte gå plus på den affären i pengar, jag nöjer mig med att gå plus i erfarenhet och kunskap.

Drömmen hade ju varit om man kunde ha ett eget urmakeri en dag och livnära sig på detta, men då krävs det att man bygger stor kunskap om branschen.
Vinner jag en klocka som jag inte vill ha så får jag skylla mig själv, sitter jag med en klocka som visar sig vara fejk så får jag skylla mig själv också.

Förhoppningsvis lär jag mig något på vägen, många duktiga klockhandlare har fallit i samma fällor en gång i tiden med.

2. Jag bryr mig inte så mycket om mitt namn och bild finns där ute, vill folk se vad jag äger så kan de lika gärna gå in på facebook eller instagram så kan de i princip se vad jag har ändå =) Foliehatten åker inte på ännu
Proffstips: ta bort det du äger från facebook och instagram, och ta på dig foliehatten. Det är värt det.
 
Topp