• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp, funderar på ett stort inköp - Submariner 5512 (bildtung)

D

Deleted member 18570

Guest
Halloj,

Jag funderar på en Submariner 5512 men vågar inte riktigt utan att fråga forumet om råd. Har ni några spontana tankar?

Back case.JPG
CP Full side.jpg
CP Main 1.jpg
CP Main 2.jpg
Crown 1.JPG
Crown 2.JPG
Full bck.JPG
Inside back.JPG
Model #.JPG
Mvt 1.JPG
Serial # BLINDED.jpg
Side case.JPG
CP Full side.jpg
CP Main 1.jpg
CP Main 2.jpg
Crown 1.JPG
Crown 2.JPG
Full bck.JPG
Inside back.JPG
Model #.JPG
Mvt 1.JPG
Serial # BLINDED.jpg
Side case.JPG
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Välkänd säljare och fin klocka. Tavla och visare ser bra ut. Lumet borde rimligtvis lysa jämnt och fint. Boetten är absolut polerad men ändå i okej skick för sin ålder. Senare insert med en konstig pärla och en senare länk.

Antar att det i slutändan handlar om vad du har för förväntningar på klockan.
 
  • Like
Reactions: Ako
D

Deleted member 18570

Guest
Välkänd säljare och fin klocka. Tavla och visare ser bra ut. Lumet borde rimligtvis lysa jämnt och fint. Boetten är absolut polerad men ändå i okej skick för sin ålder. Senare insert med en konstig pärla och en senare länk.

Antar att det i slutändan handlar om vad du har för förväntningar på klockan.

Säljaren var öppen i annonsen att länken är senare, men menar att inserten är original.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Betyder stämpeln i bakboetten att det är en sen 67-a?
Serienummer och baklock säger väl ungefär det. Matchar fint även om jag skulle gissa på att klockan lämnat Rolex närmare -68. Om det på något sätt spelar någon roll. Det matchar fint.

Fullt normalt att det står 5513 i baklocket på en 5512. Rolex tog det man hade tillgängligt på den tiden.
 
D

Deleted member 18570

Guest
För mig som är relativt okunnig. Kan du utveckla varför du tror att inserten är senare?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För mig som är relativt okunnig. Kan du utveckla varför du tror att inserten är senare?
För att jag tycker att det som sitter på är senare. Mk2, också kända som long 5, användes till slutet av 60-talet. För mig personligen så tycker jag att det mk3 som sitter på nu är senare. Det finns garanterat de som är fine med detta och jag ska inte svära på att det inte följt med klockan från fabrik. Personligen så hade jag bara daterat det senare. Typ från mitten av 70-talet.
 
D

Deleted member 18570

Guest
Tack för hjälpen! Är det ngt man kan åtgärda, eller är det att manipulera?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för hjälpen! Är det ngt man kan åtgärda, eller är det att manipulera?
Bara att köpa ett korrekt mk2 om du skulle vilja. Finns utan problem på andrahandsmarknaden med priser på mellan 10-30k beroende på skick och säljare.

Tycker inte att det är någon issue att använda det som sitter på. Jag hade bara daterat det något senare än klockan. Dessa inserts är också ganska så mycket billigare än de tidigare varianterna.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Bara att köpa ett korrekt mk2 om du skulle vilja. Finns utan problem på andrahandsmarknaden med priser på mellan 10-30k beroende på skick och säljare.

Tycker inte att det är någon issue att använda det som sitter på. Jag hade bara daterat det något senare än klockan. Dessa inserts är också ganska så mycket billigare än de tidigare varianterna.

Jag hade personligen prioriterat en passande länk.
 
D

Deleted member 18570

Guest
Säljaren erbjöd mig att dra av €850 om jag inte ville ha länken
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Avseende insert så sitter det ju ett värde i ett fint MK3 så netto kanske du får lägga till 10k för ett MK2.
 
D

Deleted member 18570

Guest
Tack för alla goda råd! Den här gången valde jag dock att avstå. Vill inte förhasta mig. Lite mer tid för efterforskningar är nog rätt plan.

/C
 
Topp