• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Hitta 40 cm bred ugn/spis

Tim

Omega
Funderar på att renovera kokvrån. I dagsläget har jag en charmig gammal smalspis. 40 cm bred.
Letar efter inbyggnadsugn (helst) alternativt en ny smalspis. Verkar omöjligt. Tips?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är inte ugnen i en sån spis halvt oduglig till annat än baka klockvisare? :cigar: Jag hade installerat bara en häll istället och sen satt ugnen på annat stäle. Har du bilder?
 

Tim

Omega
Den fungerar förvånansvärt bra. Det är dock inte någon stor familj som förväntar sig mat om dagarna. :cigar:
Undersöker alternativ planlösning. Bifogar två ritningar. Som du ser är det ganska trångt.

Skärmavbild 2016-01-19 kl. 15.51.10.png
I dagsläget

Skärmavbild 2016-01-19 kl. 15.50.47.png
Alternativ planlösning
 

Tärnan

Cartier
Jag jobbar med fastigheter o har gen om åren stött på många 40 cm spisar. När spisen gått sönder har vi alltid fått bygga om köken eller pentry bara för att det inte längre funnits ersättningsspisar i den storleken så jag tror att du får svårt.
 

Tim

Omega
Fan. Känns dock bra att jag förmodligen inte hittar en efter att jag renoverat klart. Jag får fundera på det här ett varv till.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag får inte ihop den alternativa planlösningen. Var är dörren in!? o_O Eller blir det entré via fönstret? :p:D
 
  • Like
Reactions: SSL

Tärnan

Cartier
Kolla om du kan ha spishäll och separat micro/ugn som du bygger in i skåpet ovanför någonstans (ej över hällen dock).
 
  • Like
Reactions: Tim

JohnDoe

Rolex
Alltså kokplatta, micro räcker gott. Ugn är överreklamerat. Annars är det bästa att inte äta hemma alls. När jag bodde i stan använde jag spisen mycket sporadiskt. Fanns massa krogar i närheten.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Alltså kokplatta, micro räcker gott. Ugn är överreklamerat. Annars är det bästa att inte äta hemma alls. När jag bodde i stan använde jag spisen mycket sporadiskt. Fanns massa krogar i närheten.

Instämmer 100%. jag lagade mat dagligen innan jag flyttade in till stan. Nu? Not so often... Nångång i veckan...

Ja, det är ju ett trevligt alternativ men det blir f*n så mkt dyrare än att laga själv. Alltså mindre pengar till klockor! :D
 

Tim

Omega
Problemet är inte så akut nej med tanke på krogarna i krokarna. Men vafan – när jag väl vill laga mat vill jag göra det i ett bra kök! Micro och häll känns tråkigt om än som den bästa lösningen. Får kolla på ny lya. :)
 

Bjudko

Cartier
Så här hade jag gjort, förutsatt att 160 cm underskåp får plats på din 180cm vägg. Du köper en kombiugn som även har micro. Hade öppnat upp också.

12592328_10153791976245767_6584259026810887783_n.jpg
 
  • Like
Reactions: Tim

hedbrg

Panerai
Så här hade jag gjort, förutsatt att 160 cm underskåp får plats på din 180cm vägg. Du köper en kombiugn som även har micro. Hade öppnat upp också.

12592328_10153791976245767_6584259026810887783_n.jpg
60+60+40=160
Även om det bara är vägg till höger så får skåpet till vänster bara vara 20cm djupt. Men lite grejjer får väl plats i ett sånt med
 
  • Like
Reactions: Tim

Tim

Omega
Så här hade jag gjort, förutsatt att 160 cm underskåp får plats på din 180cm vägg. Du köper en kombiugn som även har micro. Hade öppnat upp också.
Geni! Inte dumt alls. Har suttit och ritat vidare på förslaget. Verkar fungera bra. Jag kommer behöva ha kyl/frys vägg i vägg med inbyggnadsugnen. Det kan inte vara så bra ur energisynpunkt. Eller är det inget problem?

(Glömde rita in fönstret i nedre högra hörnet på skissen. Det gör att jag måste ha ett 40-skåp på slutet att ha diskhon i)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-01-23 kl. 00.32.55.png
    Skärmavbild 2016-01-23 kl. 00.32.55.png
    19 KB · Visningar: 372

Bjudko

Cartier
Geni! Inte dumt alls. Har suttit och ritat vidare på förslaget. Verkar fungera bra. Jag kommer behöva ha kyl/frys vägg i vägg med inbyggnadsugnen. Det kan inte vara så bra ur energisynpunkt. Eller är det inget problem?

(Glömde rita in fönstret i nedre högra hörnet på skissen. Det gör att jag måste ha ett 40-skåp på slutet att ha diskhon i)

Nej det är lugnt, har själv ugn/häll bredvid kyl/frys och ugn/häll läcker inte speciellt mycket värme.
 
  • Like
Reactions: Tim
Topp