• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp! Hur gör jag med min 1175-länk? Fila?

Diogenes

Silver
Hej vänner!

Snälla, hjälp!

Jag har i snart ett år suttit på en mycket fin 1175-länk till min Speedy 145.022 utan att kunna använda den. Febrilt har jag jagat korrekta ändlänkar (640 och 47) men utan att lyckas. Jag har letat world wide men utan framgång. Det ända jag lyckats få tag i är ett par 640 men i 18mm (vilken klocka är de till?) samt ett par 633.

Problemet! 633-orna passar fint till klockan men inte till länken då de är ca 2mm för små i infästningen (se bild).

Fråga:
Är det någon som kan eller vet hur jag ska göra för att ”fila”/”slipa” till sidorna på ändlänken för att få ditt länken? Är det ens möjligt?

Med vänlig hälsning,
Desperat

0BBE269F-AE6C-46A0-BB2B-5E5D965AC6D0.jpeg

A6BA7121-A029-4229-8CA9-4BF8718FA65B.jpeg

398E3A10-3E81-4407-9729-D6671B55127C.jpeg

Hej vänner!

Snälla, hjälp!

Jag har i snart ett år suttit på en mycket fin 1175-länk till min Speedy 145.022 utan att kunna använda den. Febrilt har jag jagat korrekta ändlänkar (640 och 47) men utan att lyckas. Jag har letat world wide men utan framgång. Det ända jag lyckats få tag i är ett par 640 men i 18mm (vilken klocka är de till?) samt ett par 633.

Problemet! 633-orna passar fint till klockan men inte till länken då de är ca 2mm för små i infästningen (se bild).

Fråga:
Är det någon som kan eller vet hur jag ska göra för att ”fila”/”slipa” till sidorna på ändlänken för att få ditt länken? Är det ens möjligt?

Med vänlig hälsning,
Desperat

0BBE269F-AE6C-46A0-BB2B-5E5D965AC6D0.jpeg

A6BA7121-A029-4229-8CA9-4BF8718FA65B.jpeg

398E3A10-3E81-4407-9729-D6671B55127C.jpeg
@NiklasArvid

Tre alternativ:

1 Leta rätt ends
2 Kapa endlinksen
3 Fila ner mittbiten

I den ordningen antar jag.

Tack! Jag, har letat ändlänkar så förbannat länge att jag är rädd att det börjar bli omöjligt att någonsin hitta dem. På Omegaforums fick jag rådet att byta till annan länk eftersom 640-ändlänkarna till 1175:an är nästintill omöjliga att hitta. Kanske är det att kapa/fila ner sidorna på ändlänkarna för att få till mittbiten är det kvarvarande sättet...?

Tack! Jag, har letat ändlänkar så förbannat länge att jag är rädd att det börjar bli omöjligt att någonsin hitta dem. På Omegaforums fick jag rådet att byta till annan länk eftersom 640-ändlänkarna till 1175:an är nästintill omöjliga att hitta. Kanske är det att kapa/fila ner sidorna på ändlänkarna för att få till mittbiten är det kvarvarande sättet...?
Känns spontant bättre att förstöra ends som är enkla att hitta än en hyfsat sällsynt länk. Men kan för lite om Omega för att säga säkert.

Hej vänner!
Snälla, hjälp!
Desperat

Tre alternativ:
1 Leta rätt ends

Normalt är det ju ok att notcha lite här eller där med en nålfil, men tror inte det funkar i det här fallet, hålen kommer ju bli för stora pga "urtagen" bredvid, så det kommer bara bli glapp.
edit: kollade noggrannare, kan kanske funka om "urtagen" bara är på undersidan?
Annars har Per rätt, 1. hitta andra ändbitar, aftermarket borde va enkelt, OEM kanske svårare...
fila mittbiten är ett jävla jobb o blir inte snyggt heller

Normalt är det ju ok att notcha lite här eller där med en nålfil, men tror inte det funkar i det här fallet, hålen kommer ju bli för stora pga "urtagen" bredvid, så det kommer bara bli glapp.
Per har rätt, 1. hitta andra ändbitar, aftermarket borde va enkelt, OEM kanske svårare...
fila mittbiten är ett jävla jobb o blir inte snyggt heller

Det är lite det jag varit orolig för också - att hålen blir för stora. Vet du @NiklasArvid var jag kan hitta aftermarket? Finns det någon referenslista likt: "dessa är identiska med original 640" typ (du förstår vad jag menar :))

Tillbaka
Topp