• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp identifiera lådfynd.

seikoswede

Panerai
Hej på er!

Rensar ur lite lådor och hittade en klocka som vi glömt bort.

Storlek ca 30mm plus krona. 16mm bandbredd.

På utsidan av boettlocket står det 87088 och på insidan Acier (rostfritt) och Staybrite.

De enda märkningarna jag kan hitta på verket är AF och RS.

På tavlan står Swiss Made och Waterproof.

Är det någon som kan avgöra vad det är?

Klockan fungerar inte idag men har tillhört min frus morfar och det vore kul att få liv i den igen och att få veta lite mer.

Vänligen

Jim
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Ni som kan bättre får gärna rätta mig om jag har fel, men tror att AF och RS är fortkortningar av franska/engelska "Advance/Fast" samt "Retard/Slow". Beskriver vilket håll du skall skruva åt för att finjustera verket.

Tror det blir svårt att få fram någon info om klockan, testa att lägga ut samma fråga på Watchuseek också!

Edit: Kan tillägga att "waterproof" stod på klockor fram till slutet av 60-talet men att den alltså är äldre än 1970 kanske inte var så förvånande ;)
Får jag gissa fritt så tror jag 40-tal!
 

Warwian

Cartier
Trevlig klocka och fina visare! Kul detalj med "rolexöppningen" på boettlocket också.
Kanske China eller Warwian känner igen verket på utformningen.


Jovars, visst känns verket igen! :)

Det finns som nämnt i en tidigare tråd (https://klocksnack.se/threads/hjälp-Äldre-klocka.27030/#post-569321) många urverk med snarlik layout. I detta fallet är jag dock helt övertygad om att det rör sig om ett FHF 30 med anledning av hålens positionering etc.
FHF_30.jpg

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_30
 

seikoswede

Panerai
Tack så mycket för alla svar!

Blir dessvärre bara ett kort inlägg då det är för mycket annat idag.

Skall kolla in ranfft och jämföra så återkommer jag.

Lev väl!

J
 
Topp