• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp inför köp av Rolex Submariner 16613 Guld/stål från chrono24

TB12

Cartier
Hej Experter,

Håller på att leta efter en ny klocka och fastnad lite för 16613. Lite dåligt med dessa på köp och sälj på forumet nu så har vänt blicken mot chrono24 och behöver nu lite råd och tips från er som både har erfarenhet från 16613 och chrono24.

Hittade en som jag tyckte såg fin ut(från 1998). Skick 1, box+papper, dock var det endast bilder på klockan. Säljaren ville skicka bilder med Whatsapp(? tänkte jag först, men fick ladda ner denna efter jag förstod vad det va). B

Jag har frågat om service och då skrev han så här. "I have polished and serviced the watch."...vilket jag inte vet om man ska ta som positivt eller negativt? Han är en "Trusted seller since 2013" men verkar inte ha sådär jätte många klockor till försäljning just nu och jag har inte kunnat hitta så mycket information om denna säljare tyvärr.

Vad gäller box, så sa han att han endast hade en av nyare modell, kan man lita på att dessa är genuina eller? Tänker varför har han sådana liggandes? Hade känts bättre om det var en tidsenlig box tycker jag nog.

Här kommer lite bilder.

32d0fafef4023f0aa02039a727aff460.jpg
76e6cd061de18368672788d4913bde1c.jpg
414d2fa99f1914f2a16aef6f70a728d7.jpg
598e94330562385220094ae3520efd91.jpg
b4d53b83a924a3b6143e8a4e4ba7a0da.jpg
d82c60bc2cb9b1856ab8d47e09de9b5a.jpg


fe64a33959d2a95bab6f53874355b8b0.jpg


Så hur tycker ni den ser ut? Något ni noterar som är negativt?

Sen undrar jag lite över priserna på chrono24, skall man pruta, och hur mycket i så fall?

Tack på förhand!

/Patrik
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Trist exemplar, och relativt dumma frågor.

Om du skall pruta beror väl helt på det begärda priset.
Angående boxen, så är en nyare box en nyare box. Det säger inget om äktheten på boxen.

Klockan i sig är lite tråkigt polerad, och särskilt spännet som är helt sönderrostat. (det skall vara en krona på låset)
 

tissoter

Audemars
Tror, eller är ganska övertygad om att du kan hitta något finare här? Lägg ut en köpes är mitt tips. Fördelen med att köpa på K&S är många, du får i 9/10 fall ett exempel som är väl skött och det finns allt som oftast bra referenser här i Good Guy tråden bla. Men det går även att kolla vilka post som någon har skrivit vilket kan ge en hint.
 

CLT

Rolex
Riktigt dåligt polerad. Och boxen är inte värd någonting då det är fel box för den referensen.
 

TB12

Cartier
Trist exemplar, och relativt dumma frågor.

Om du skall pruta beror väl helt på det begärda priset.
Angående boxen, så är en nyare box en nyare box. Det säger inget om äktheten på boxen.

Klockan i sig är lite tråkigt polerad, och särskilt spännet som är helt sönderrostat. (det skall vara en krona på låset)


Vad gäller frågan om prutning så är den kanske lite mer generell, hur handlarna där prissätter, om de ofta går med på lägre om de ofta är rätt firm vad gäller pris. Sådan information är ju helt klart relevant om man inte har någon erfarenhet. Om man tror at alla priser är fasta men att standard är att pruta då kommer man ju betala för mycket.

Tack för kommentarerna vad gäller skicket. Låter kanske inte som ett ex att fundera på.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vad gäller frågan om prutning så är den kanske lite mer generell, hur handlarna där prissätter, om de ofta går med på lägre om de ofta är rätt firm vad gäller pris. Sådan information är ju helt klart relevant om man inte har någon erfarenhet. Om man tror at alla priser är fasta men att standard är att pruta då kommer man ju betala för mycket.

Tack för kommentarerna vad gäller skicket. Låter kanske inte som ett ex att fundera på.

Det är världens största marknadsplats för klockhandlare. Svårt att dra alla över en kam.

Givetvis är det upp till varje enskild säljare och objekt. :)
 

TB12

Cartier
Det är världens största marknadsplats för klockhandlare. Svårt att dra alla över en kam.

Givetvis är det upp till varje enskild säljare och objekt. :)


När jag går till Ica och köper mat så försöker jag inte pruta på mjölken, däremot när man köper en bil så vet man ju nästan att personen lagt sig högre och man aldrig skall betala det, att det finns en prutmån. Jag förstår att du menar att det kanske är någonstans mellan dessa beroende på säljaren, men det kan man ju inte veta innan? Det skulle lika väl kunna vara Ica eller bilannonsen på blocket.. Så därav min dumma fråga :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
När jag går till Ica och köper mat så försöker jag inte pruta på mjölken, däremot när man köper en bil så vet man ju nästan att personen lagt sig högre och man aldrig skall betala det, att det finns en prutmån. Jag förstår att du menar att det kanske är någonstans mellan dessa beroende på säljaren, men det kan man ju inte veta innan? Det skulle lika väl kunna vara Ica eller bilannonsen på blocket.. Så därav min dumma fråga :)
Är saker bra prissatta så ser jag ingen anledning att pruta bara för sakens skull. Är den dyr så pruta eller gå vidare. Det är ju oftast inte så svårt att hitta prisreferenser på klockor. Huruvida denna är billig eller dyr har jag ingen aning om.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
När jag går till Ica och köper mat så försöker jag inte pruta på mjölken, däremot när man köper en bil så vet man ju nästan att personen lagt sig högre och man aldrig skall betala det, att det finns en prutmån. Jag förstår att du menar att det kanske är någonstans mellan dessa beroende på säljaren, men det kan man ju inte veta innan? Det skulle lika väl kunna vara Ica eller bilannonsen på blocket.. Så därav min dumma fråga :)

Men den jämförelsen blir ju konstig, med tanke på att ICA är ett och samma företag.

Kan man pruta på klockor? Ja.
Kan man pruta på Chrono24? Ja.

Det innebär dock inte att du kan pruta på den klockan du tittar på, och vad jag menar är att det är lättare att berätta vem handlaren är och vad priset är, så kan folk ge dig bra råd istället för att gissa. :)
 
Topp