• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp, jag har ärvt en Leonidas.

olleth

Breitling
E9D6185B-C567-4C73-B525-1BE6E40AE782.jpeg
12D0B7EE-6F6A-40FD-A7EF-F4C5CD709506.jpeg
7A1CC8CF-4449-43F4-8270-F5195A3063EB.jpeg
Hej alla vintageproffs,

Som rubriken antyder har jag ärvt ett Leonidas ur från min morfar. Klockan i fråga är en 50-års jubileumsklocka från min morfars arbetsgivare, varför det är ingraverat ”ABC 1909-1959” (företaget fyllde 50 år, min morfar hade alltså inte varit anställd i 50 år). Således antar jag också att klockan är tillverkad 1959. Det är också ingraverat 18K på baksidan av boetten, så antar att det är 18 karat guld.

Klockan är relativt sliten, men verkar ticka på väldigt fint. Enligt min mors uppskattning har den legat helt orörd i minst 30 år, men nu när jag har tagit fram den börjar den alltså ticka på direkt.

Jag vill dock ge den betydligt fler år, och vill därmed ha er input på hur den bör renoveras.

• Jag vill byta glas (verkar sitta plast på nu, som han säkert har satt på senare).
• Vad är best-practice gällande urtavlan, ska den rengöras? Tycker i och för sig att patinan är fin, men å andra sidan kommer det väl ny patina i takt med att åren går.
• Länken har tappat sin förgyllning, kan man återförgylla den? (Kommer i huvudsak bära den på läderrem, men hade vart kul att ha länken också).
• Jag ska givetvis också be urmakaren se över verket.
• Något annat som bör göras?

Någon som vet något mer om märket/modellen? En snabb googling avslöjar att märket fusionerade med Heuer i början av 60-talet och varumärket lades sedan ned.

Någon som vågar komma med ett guesstimate på vad den kan vara värd? Har kollat på chrono24 men hittar ingen direkt jämförbar klocka.

Till sist ett långskott; någon som känner till en urmakare i Köpenhamn jag kan lämna in den till?

På förhand tack för hjälpen,
Olle
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Jag skulle lämna in den på service hos en välrenommerad urmakare. På bilderna är det lite svårt att avgöra vad som är damm, smuts, repigt glas och patina.

Vad gäller länken så tror jag inte det är något som levererades med klockan. Det är ju en smaksak såklart men jag hade valt att köra ett tunt läderband och lagt lite tid på att försöka hitta ett leonidas spänne istället.

Lycka till och visa gärna upp resultatet
 

olleth

Breitling
Tack för svar! Bra idé att försöka hitta en original Leonidas länk.

Förstår att det är svårt att säga, men vad tror ni en service kostar? 3000?

Återkommer med resultat.
 
Topp