• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med 30års present.

Zaphlon

Breitling
Hej
Jag undrar om ni har möjlighet att hjälpa mig i att välja en klocka till 30års present. Jag har tyvärr inte så stor budget utan den ligger på 5000-10000kr. Begagnat är absolut ett alternativ. Han har "bara" billigare klockor idag och jag bifogar bild på 2st han använder idag. Den med chronograph är favoriten.

Jag vet att han vill ha en mekanisk (automatisk) klocka. Han tycker om klockor med mycket detaljer och händelser på urtavlan och vill gärna ha en mekanisk chronograph. En stilren dress klocka blir fel helt enkelt. Han har bara klockor med armband av stål och verkar endast vilja ha stål. Det får inte vara färgat armband i svart eller liknande utan vanlig stål länk. Han gillar mörka urtavlor som svart, mörkblå, mm och hans favoritfärg är blå. Han gillar lite större klockor så jag tror en storlek mellan 42-44mm skulle passa honom bra. Större än 44mm kommer inte se bra ut då han inte har speciellt grova handleder.

Tror ni att det kan finnas en bra klocka som han förhoppningsvis kan använda länge för min budget? Jag är tacksam för olika förslag.
 

Bilagor

  • received_474585850112647.jpeg
    received_474585850112647.jpeg
    367.9 KB · Visningar: 4
  • received_503746503870036.jpeg
    received_503746503870036.jpeg
    427.7 KB · Visningar: 4

Torulf

Cartier
Det är generellt svårt att få en chrono för det priset.. Av hans tidigare smak att döma så skulle han nog mest gilla nån obskyr klocka från nån liten kickstarter som "tillverkar klockor för en tiondel av priset genom att inte ha några mellanhänder".

Är han villig ha en lite smakfullare(högst personlig åsikt ;)) klocka men som det ändå händer en del på tavlan så kanske du kan titta på Orient.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En ny automatisk kronograf för 10 papp är ju bara att glömma om du vill köpa en klocka från en känd tillverkare.
 

Zaphlon

Breitling
Tack för synpunkter och tips. Jag vet att det är svårt att hitta någon klocka från en känd tillverkare för det priset, men har inte större budget. Att klockan är mekanisk, med ok kvalité och eventuellt begagnad så hoppas jag kunna hitta ett bra alternativ. Det är lite därför jag frågar om hjälp. Kanske i värsta fall titta på en enklare klocka utan chronograph, men hoppas hitta bra alternativ med.

Orient och Oris ska jag titta vidare på, tack för tipsen.
 

Flaco

Cartier
Testar rekommendera en Longines HydroConquest. Händer rätt mycket på den urtavlan, passar budget, duger fint åt mycket och har en gedigen känsla de flesta "no name" klockor helt saknar så känslan lär vara där. Kommer i 39mm upp till 44mm. Saknar kronograf. Ligger på drygt 7-10k. 10k nypris.
 

Bilagor

  • l3.841.4.56.6.jpg
    l3.841.4.56.6.jpg
    51.7 KB · Visningar: 2
  • l3.841.4.96.6.jpg
    l3.841.4.96.6.jpg
    55.2 KB · Visningar: 1
  • Longines-HydroConquest-Automatic-41mm-L3-642-3-56-7.jpg
    Longines-HydroConquest-Automatic-41mm-L3-642-3-56-7.jpg
    103.8 KB · Visningar: 1

Shorl

Omega
Testar rekommendera en Longines HydroConquest. Händer rätt mycket på den urtavlan, passar budget, duger fint åt mycket och har en gedigen känsla de flesta "no name" klockor helt saknar så känslan lär vara där. Kommer i 39mm upp till 44mm. Saknar kronograf. Ligger på drygt 7-10k. 10k nypris.
Backar den. Haft min i fyra år nu. Tickar +/- 1 spd och inga problem alls.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag ger ju alltid samma tips, men håll i er – för 10k hade jag köpt en Sinn. Företrädelsevis en 104, eftersom han verkar gilla lite mer detaljer än de andra från Sinn i samma prisklass. Den fungerar till vardags och går att komma undan med att ha till lite finare kläder. Den funkar på en uppsjö armband också om man vill skoja till det med färger.

Edit: Och framförallt är det en riktig kvalitetsklocka.

images (5).jpeg
 
Senast ändrad:

MoHaha

Rolex
2-Faktor

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Instämmer i att Hydro Conquest är ett bra val! Sinn’en oslagbar. Men..
Ska det vara kronograf så tror jag man får titta på Tissot eller Certina, men visst finns det automatiska kronografer för under 10’.
Exvis Tissot Couturier, 43mm, 7tkr ny:
2EAC1B17-684C-404B-A62B-062D59701C3C.jpeg
 
Senast ändrad:

steelie

Breitling
Tycker Hamilton khaki chrono från forumet är en mycket god idé. Då kan du ju slänga in lite av Hamiltons historia som en bonus!
 
Topp