• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med 30-års present

Dinkans

Basic
2-Faktor
Hej KS!

Önskar hjälp med förslag på klocka i 30-års present till en storvuxen man. Budget är 50 000!

Förslag på nytt och begagnat tas emot med öppna armar. Intiala tankar har varit kring en Omega Moonwatch samt en Tudor BB58, med risk för att Tudorn kommer upplevas som lite liten. Hjälp mig att vidga mina vyer och titta på andra alternativ.

Intressen: Fotboll, tennis, golf, andra världskriget.

Tack på förhand!

/Dinkans

Du säger andra världskriget. Då säger jag Stowa eller IWC. De tillverkade klockor åt Luftwaffe under WW2.

Stowa är väl inom budget och det är även en begagnad IWC Mark 18. Om han är ”större” så sikta på 40mm modellerna, alternativt en kronograf från IWC. Det finns massvis att läsa om dessa modeller kopplat till WW2. Det är dessutom bra klockor.

För att fortsätta på WW2-spåret är mitt tips: Hanhart

Pioneer Mk 1 är grym! Monopusher chrono 👌

Senast ändrad:
Om du tror BB58 blir liten så finns ju den större modellen av BB. Aldrig förr har 41 mm känns så stort. :)
Men tycker att även Speedmastern är ett utmärkt val. Skulle rekommendera Speedmastern.

Antar du helt enkelt har rejäla handleder, en IWC Big Pilot 43 kanske?

Opinion-A-Big-Pilot-Fan-Take-on-The-New-IWC-Big-Pilots-Watch-43-1.jpg

Oavsett modell hade jag definitivt siktat in mig på en ny klocka.
Undantaget om personen har ett tidigare klockintresse alternativt om du hittar till exempel en års-Speedy.

Om presonen dessutom inte har ett tidigare dokumenterat genuint intresse hade jag sneglat mot quartz. Kanske inte så kul med en present där man måste hosta upp 5-10´ på service med jämna mellanrum om man ändå inte bryr sig om det är quartz eller automat.

En resa i lyx till Krakow med fotvandring i klockbutiker och ett besök i Auschwitz-Birkenau. På andra sidan floden kan man gå runt och se området där Steven Speilburgs Schindlers list utspelades. Platserna som fortfarande andas andra världskriget. Itzhak Perlman kan som få andra få berätta genom sin fiol. Blir det pengar över kan man skänka dem till de som försöker upprätthålla minnet av vad som skedde.

Senast ändrad:
Panerai av valfri modell borde väl fungera. Kanske inte så mycket WW2 dock!
Panerai är ju dock lite av en vattendelare. Tror många ointresserade bara tycker att de ser konstiga ut med kronskyddet exempelvis, så det finns nog en risk att det kan slå fel.

Som andra varit inne på så är nog pilotklockor ett bra val. Tror den designen är lite mer allmän och mindre avskräckande för gemene man. Men gå inte över 40mm, hur stor han än är. Pilotklockors design utan vridring gör att de upplevs stora, så en stor pilotklocka blir som en frisbee på handleden.

Coolast av allt är väl dock en Dirty Dozen? Ryms inom budgeten och är ww2 på riktigt, inte bara inspirerad eller kommer från ett varumärke som fanns på den tiden.

Tillbaka
Topp