• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med 4st fickur önskas ASAP....

Hej på er vintageälskare,

En polare på jobbet har lite fickur från hans far som han skulle vilja ha lite info/värde/osv om...

Klocka 1 och 2 är dom som verkar intressantast

Klocka 1 - Den ska enligt någon lokal norrländsk urmakarförmåga var något bra, riktigt bra så hjälp önskas
klocka4_zps3fc93303.jpg


Klocka 2 - Verkar lite spännande
klocka1a_zps63c070c6.jpg

klocka1b_zpsf4d20315.jpg


Klocka 3 -Någon som vet något?
klocka3_zpsd2dfddc1.jpg


Klocka 4 -Någon som vet något
klocka2_zps80f3b687.jpg


Som sagt snabb hjälp vore kanon och som sagt om någon har någon info om vad det är, ev värde, årtal osv uppskattas det

Pinga gärna om ni vet någon som kan tänkas veta något om just dessa eller är bra på fickur i allmänhelt, har lite dålig koll så jag börjar med att pinga Aurum
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan tyvärr inte detta men största värdet ligger nog i guldboetten sorgligt nog. Gillar arbetet på den andra jämfört med den första men jag vet inte vad som kostar när det kommer till fickur. Alla har lite ålder i alla fall. Ping Hans_Delsbo ?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ska kolla noga i morgon, men 2,3 och 4 är Engelska (ganska tydligt på 4...). Sterling (925) silver.i 2 o 3. Återkommer!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Klocka 1: Vet ingenting, men tror att den skulle ha sålts till den som tyckte att den var så bra... Stämpeln "METAL", avsaknaden av andra stämplar samt verkets utformning antyder guldpläterad standarddinka.

Klocka 2: Sterling silver, gjord i London 1885 Ingen koll på tillverkaren, men den ser väldigt välgjord ut. . Överjävligt snygg steampunkstil, men svårvärderad så här på ett bräde. Kanske bäst att sälja internationellt? Ett par lusentappar lär man nog få, minst.

Klocka 3: Sterling igen, 1884. Ganska säker på London (oklar stämpel), även här okänd tillverkare. En lite detalj, verket ser ganska ryckigt ut, men hantverket på botten ser riktigt fint ut? Är blommorna på tavlan väl målade?

Klocka 4: Hade för mig en grej om just det här märket, och jodå. Är förmodligen en schweizisk kopia :D. Kolla t ex denna tråden.
http://mb.nawcc.org/showthread.php?90530-Yet-Another-M-J-Tobias-Liverpool-Pocketwatch
Jävligt vanligt, även på spindelur med sådana här kopior från outvecklade länder...
Är säkert värd en tusenlapp i alla fall.

Vad gäller tillverkarna så är sådant här vanskligt. De som gjort boetterna, i de fall de är i ädelmetall, var noga kontrollerade, men enligt min uppfattning så har nog "boettsmederna" gjort mer bruksföremål, och är därför ofta inte med i olika förteckningar över verksamma mästare. Under den här tiden vi pratar om så var de centrala registren lite haltande, och den dokumentation som finns är till stor del katalogiserad i efterhand.
 
Klocka 1: Vet ingenting, men tror att den skulle ha sålts till den som tyckte att den var så bra... Stämpeln "METAL", avsaknaden av andra stämplar samt verkets utformning antyder guldpläterad standarddinka.

Klocka 2: Sterling silver, gjord i London 1885 Ingen koll på tillverkaren, men den ser väldigt välgjord ut. . Överjävligt snygg steampunkstil, men svårvärderad så här på ett bräde. Kanske bäst att sälja internationellt? Ett par lusentappar lär man nog få, minst.

Klocka 3: Sterling igen, 1884. Ganska säker på London (oklar stämpel), även här okänd tillverkare. En lite detalj, verket ser ganska ryckigt ut, men hantverket på botten ser riktigt fint ut? Är blommorna på tavlan väl målade?

Klocka 4: Hade för mig en grej om just det här märket, och jodå. Är förmodligen en schweizisk kopia :D. Kolla t ex denna tråden.
http://mb.nawcc.org/showthread.php?90530-Yet-Another-M-J-Tobias-Liverpool-Pocketwatch
Jävligt vanligt, även på spindelur med sådana här kopior från outvecklade länder...
Är säkert värd en tusenlapp i alla fall.

Vad gäller tillverkarna så är sådant här vanskligt. De som gjort boetterna, i de fall de är i ädelmetall, var noga kontrollerade, men enligt min uppfattning så har nog "boettsmederna" gjort mer bruksföremål, och är därför ofta inte med i olika förteckningar över verksamma mästare. Under den här tiden vi pratar om så var de centrala registren lite haltande, och den dokumentation som finns är till stor del katalogiserad i efterhand.

Tack, det uppsakattas mycket och får du fram någon ytterligare info så vore det kanon!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klocka 1: Vet ingenting, men tror att den skulle ha sålts till den som tyckte att den var så bra... Stämpeln "METAL", avsaknaden av andra stämplar samt verkets utformning antyder guldpläterad standarddinka.

Du har mer erfarenhet här, men brukar inte märkningen "Metal" på innerlocket innebära att det yttre är guld? Ser det inte ut som att det sitter en guldstämpel i ytterlocket? Borde iofs inte vara så svårt att se eller ta reda på om man har uret i handen. Bättre att dubbelkolla innan man vaskar den iaf.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag rekommenderar aldrig vaskning innan koll...

Min kära fru tror på guld, och jag säller sällan emot henne, särskilt inte då det gäller ädelmetall.

Jag skulle personligen velat ha en engelsk ädelmetallstämpel i och med att jag gissar att de kommer från samma person, och därför kan antas vara från samma tidsepok och land, men jag kan ju så klart ha fel.

Men, guldhalten kan ju vilken guldis som helst kolla, och jag tror inte att den är värd mer än guldvärdet. Guldet väger väl i storleksordningen 20 g.
 
Topp