• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med att hitta passande glas

Cogline

Omega
2-Faktor
Hej!
Min svärmor har en klocka som hon är väldigt fäst vid. En Oscar de la renta med serienr 271-955.414 LS1010.
För något år sedan så lyckades hon spräcka glaset: Hon har varit hos urmakare (vet inte riktigt hos vilka) som bara svarat att det är svårt att hitta glas och att de inte tar sig an det.
Är det någon här som har tips på hur man skulle kunna gå tillväga för att ordna fram ett nytt glas? Jag har försökt hitta samma modell av klocka men hittar bara liknande och vet därför inte om dimensionerna på glas är samma.

Tack på förhand
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Glömde bild på klockan om det hjälper
IMG_20200927_105902.jpg
IMG_20200927_110011.jpg
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Får ta ut glaset och mäta då, det måste ju ändå ut
Finns det ställen att beställa glas i custom size då eller var ska man hitta glaset sen?
 

rogart-63

Patek
Får ta ut glaset och mäta då, det måste ju ändå ut
Finns det ställen att beställa glas i custom size då eller var ska man hitta glaset sen?
Är det en vanligt runt plant glas så finns det säkert såna på tex cousinsuk. Var lite försiktig när du trycker ut den. Dels som du inte skär dig om du trycker med tummen . Och så inte glaspacknigen skadas .
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Glaset sprack när det kom ut tyvärr. Kunde dock mäta tjocklek till 0.7mm.
Diametern kan jag inte få till ett mått på själva glaset men innerdiametern där det ska sitta är 24.5mm.
Gasketen var torr som fnöske och smulades bara sönder, om det ens var en gasket och inte bara någon form av lim. Finns det klockor utan gasket?
Varit inne på cousins och kikat. Tjockleken känns ju självklar men hur ska man tänka med diameter och gasket? Väljer man utifrån ytterdiameter på gasket och sen glas som passar den gasketen eller är jag helt ute och cyklar?
 

Exxet

Rolex
Glaset sprack när det kom ut tyvärr. Kunde dock mäta tjocklek till 0.7mm.
Diametern kan jag inte få till ett mått på själva glaset men innerdiametern där det ska sitta är 24.5mm.
Gasketen var torr som fnöske och smulades bara sönder, om det ens var en gasket och inte bara någon form av lim. Finns det klockor utan gasket?
Varit inne på cousins och kikat. Tjockleken känns ju självklar men hur ska man tänka med diameter och gasket? Väljer man utifrån ytterdiameter på gasket och sen glas som passar den gasketen eller är jag helt ute och cyklar?
Enklaste är väl nu när du fått bort glaset, även om det är spräckt, att göra rent boetten från limrester lr vad det nu var och knalla in till en urmakare (helst inte Ur o Penn) och fråga om dom kan sätta i ett nytt glas, borde inte vara något problem.

Jag tycker ditt resonemang om packning o glas låter bra, om du ska göra det själv och beställa så ta både glas o packning i lite olika storlekar, några tiondelar över och under på bägge, blir i o f s lite dyrare men trist om man får hem grejerna och det inte passar :( mät så noga (skjutmått) som möjligt, kan ju vara lite klurigt i bland.

Glaset ska enligt mig vara några tiondelar större än packningens innerdiameter, glaset ska ju inte bara ramla på plats.
Här borde du hitta något: https://www.cousinsuk.com/product/iring-height-060mm-cousins
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Enklaste är väl nu när du fått bort glaset, även om det är spräckt, att göra rent boetten från limrester lr vad det nu var och knalla in till en urmakare (helst inte Ur o Penn) och fråga om dom kan sätta i ett nytt glas, borde inte vara något problem.

Jag tycker ditt resonemang om packning o glas låter bra, om du ska göra det själv och beställa så ta både glas o packning i lite olika storlekar, några tiondelar över och under på bägge, blir i o f s lite dyrare men trist om man får hem grejerna och det inte passar :( mät så noga (skjutmått) som möjligt, kan ju vara lite klurigt i bland.

Glaset ska enligt mig vara några tiondelar större än packningens innerdiameter, glaset ska ju inte bara ramla på plats.
Här borde du hitta något: https://www.cousinsuk.com/product/iring-height-060mm-cousins

Jo det är nog enklast, men det är ju inte alls lika roligt :)
Ja jag tänkte precis som du, man får väl ta lite fler storlekar för att vara säker. Hittar dock ingen gasket med 24.5 i ytterdiameter på cousins. Närmaste är 24.7. Tror du det funkar eller ska man leta vidare?
I värsta fall kanske jag bara limmar fast glaset, är ju inte som att svärmor är någon dykare direkt ändå :happyhappy:
 

Exxet

Rolex
Jo det är nog enklast, men det är ju inte alls lika roligt :)
Ja jag tänkte precis som du, man får väl ta lite fler storlekar för att vara säker. Hittar dock ingen gasket med 24.5 i ytterdiameter på cousins. Närmaste är 24.7. Tror du det funkar eller ska man leta vidare?
I värsta fall kanske jag bara limmar fast glaset, är ju inte som att svärmor är någon dykare direkt ändå :happyhappy:
Tror inte det blir något problem med den packningen, har precis bytt glas själv och den packningen som satt i var något större än innerdiametern på klockan och det nya glaset passade fint, ska ju vara ett visst motstånd när man trycker i det nya glaset, så lycka till :)
 

Cogline

Omega
2-Faktor
Tack till er båda för hjälpen! Och tack för tipset om att ta lite större glas än innerdiametern på packningen! Glaset är bytt nu. Tyvärr hade de inget safirglas i rätt diameter så fick nöja mig med mineral. Sitter väl inte stenhårt på plats utan jag kan trycka ut det med fingerkraft men antar att så pass tunna glas inte kan sitta hårdare.
Nu kommer man fylla på pluskontot hos svärmor iaf 😊
IMG_20201016_134051.jpg
 
Topp