• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med att identifiera ärvd Tissot guldklocka?

Hej!

Jag söker hjälp med att identifiera en guldklocka jag ärvt.

Tissot, ca 1995-2000, 34 mm, batteridriven. Jag har inte hittat några märkningar/nummer på klockan eller lådan som hjälper mig vidare. Med enkel bildsökning hittar jag liknande men med div avvikelser som inte leder mig vidare.

Kan någon på detta eminenta forum peka mig i rätt riktning eller t o m berätta vad jag har här hemma?

//Christian

Bilagor

• IMG_7258.jpeg
    IMG_7258.jpeg
    376.7 KB · Visningar: 2
  • IMG_7259.jpeg
    IMG_7259.jpeg
    327.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_7261.jpeg
    IMG_7261.jpeg
    324.6 KB · Visningar: 1
Det är en "vanlig" förtjänstklocka, troligtvis i 18k. Vissa år kallades serien "Goldrun". Oftast graverades bakboetten men hos vissa arbetsgivare kunde man välja att få den ograverad. Modellen såg i stort sett likadan ut från typ sent 80-tal tills idag.
Safirglas med quartzverk. S.k. monocoque-boett, öppnas framifrån.
Värdet på din klocka är guldvärdet.

Mer än så tror jag inte det finns att berätta om modellen.

Det är en "vanlig" förtjänstklocka, troligtvis i 18k. Vissa år kallades serien "Goldrun". Oftast graverades bakboetten men hos vissa arbetsgivare kunde man välja att få den ograverad. Modellen såg i stort sett likadan ut från typ sent 80-tal tills idag.

Vad är fördelen med en monocoque-boett, billigare, tunnare "baklock", enklare boetter?

Tack för hjälpen! Du har säkert rätt. Jag har hittat bilder på ”liknande” klockor i samma storlek men det har alltid varit små detaljer som avvikit jämfört med min. Olik text på urtavlan, indexeringar av annan form/typ, formen på ytterring/bezel m m. detta gjorde mig osäker. Min klocka är ej graverad och ser vid ut att ha ett lock bak till som kan öppnas men detta baserar jag enbart på mina egna slutsatser, en urmakare får titta på det när det blir tid för batteribyte.

Värdet är oväsentligt för mig utan jag är mest intresserad av vad klockan ”är”.

//Christian

Tillbaka
Topp