• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med att identifiera vintage-IWC samt tips på urmakare

Hej!

Jag har en manuell IWC klocka från sent 50-tal eller tidigt 60-tal ifrån min farfar som jag försöker identifiera. I urverket står det Caliber 401, vilket jag förstår det som är modellen på själva urverket? Det står dock inget modellnummer för själva klockan på insidan av boetten, så osäker på vad det är för modell. Serienumret finns på insidan av boetten, men får ingen match på det på IWCs hemsida, vilket kanske inte är så konstigt om klockan är 60-70 år gammal?

Någon entusiast här som kan hjälpa mig att identifiera klockan på bilden?

Jag tänkte även lämna in den på service, och undrar vad som är rimligt att betala för det? Jag har fått offert från Nymans Ur som vill ha 15 000 SEK för att skicka klockan till IWC för service. Det känns spontant ganska saftigt, men det kanske är där priserna ligger? Är inte viktigt för mig att få den officiellt certifierad av IWC.

Tänker att man borde kunna hitta en fristående urmakare som är duktiga på äldre klockor och kanske kan göra ett bra jobb för en betydligt lägre kostnad. Letade runt lite på forumet och fann en del rekommendationer för farfarsklocka, som ligger rätt nära där av bor. Någon som har erfarenheter därifrån, eller andra tips vettig urmakare i sthlm?

Tar tacksamt emot tips och råd från er som kan sånt här!

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    36.3 KB · Visningar: 1
  • 2.jpg
    2.jpg
    57 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp