• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med att köpa klocka. Förmedlare sökes?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag är ganska kass på klockor och känner mig allmänt osäker på att köpa begagnat. Är dock ute efter en ny pjäs till samlingen (än så länge bara en klocka) och tänkte kolla om det finns någon som är villig att hjälpa mig. Ersättning för besväret utgår självklart och lika självklart är det att vederbörande har en klanderfri resumé här på KS.

Vem vill hjälpa mig? Är den hjälpsamme i behov av juridisk konsultation så kan jag erbjuda det som gentjänst.

Det handlar om att köpa en Rolex. Troligtvis en Daytona men eventuellt Sub/GMT i guld och stål eller en DD.

Om tråden strider mot några regler jag inte känner till ber jag om ursäkt och önskar att admin tar bort den alternativt att någon berättar hur jag gör för att radera den.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag är ganska kass på klockor och känner mig allmänt osäker på att köpa begagnat. Är dock ute efter en ny pjäs till samlingen (än så länge bara en klocka) och tänkte kolla om det finns någon som är villig att hjälpa mig. Ersättning för besväret utgår självklart och lika självklart är det att vederbörande har en klanderfri resumé här på KS.

Vem vill hjälpa mig? Är den hjälpsamme i behov av juridisk konsultation så kan jag erbjuda det som gentjänst.

Det handlar om att köpa en Rolex. Troligtvis en Daytona men eventuellt Sub/GMT i guld och stål eller en DD.

Om tråden strider mot några regler jag inte känner till ber jag om ursäkt och önskar att admin tar bort den alternativt att någon berättar hur jag gör för att radera den.


Tror du får speca med reffar, det där är alldeles för diffust och brett..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tror du får speca med reffar, det där är alldeles för diffust och brett..

Jag behöver även hjälp med det du nämner och det är nog där halva mitt problem finns. Det innebär att någon med ett intresse för Rolex som sträcker sig längre tillbaka än mitt är rätt person för uppdraget.

Jag vet t.ex. inte om jag ska köpa en Daytona från 2013 eller en från 1998. Vad är egentligen skillnaden förutom åldern!?

Det jag vill åstadkomma med tråden är att hitta en person som för all framtid kan hjälpa mig att köpa klockor och att jag betalar vederbörande för det. Ungefär som att du kontaktar en jurist när kärringen krånglar eller en bilverkstad när bilen krånglar. Ni flippare står inte direkt med i Gula sidorna så jag gör ett försök här :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag behöver även hjälp med det du nämner och det är nog där halva mitt problem finns. Det innebär att någon med ett intresse för Rolex som sträcker sig längre tillbaka än mitt är rätt person för uppdraget.

Jag vet t.ex. inte om jag ska köpa en Daytona från 2013 eller en från 1998. Vad är egentligen skillnaden förutom åldern!?

Det jag vill åstadkomma med tråden är att hitta en person som för all framtid kan hjälpa mig att köpa klockor och att jag betalar vederbörande för det. Ungefär som att du kontaktar en jurist när kärringen krånglar eller en bilverkstad när bilen krånglar. Ni flippare står inte direkt med i Gula sidorna så jag gör ett försök här :D

Oj, det var en commitment må jag säga :)
 

jabla

Sarlacc
Först måste du nog själv bestamma dig för vilken klocka du vill ha, sedan kan du säkert få hjälp med inköp.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Haha! Jag vet ju inte ens vad det är och om det är ett vettigt köp.

Hilfe någon! Hade jag haft stora pattar och varit brud hade det tagit tre sekunder att få hjälp. Nu snackar vi en kille på drygt 30 jordsnurr med för mycket vax i håret.

En bild på dig underlättar ju, fast är du för ful kanske det skiter sig totalt med detta iofs:/ ....skit i bilden!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Först måste du nog själv bestamma dig för vilken klocka du vill ha, sedan kan du säkert få hjälp med inköpsställe.
Först måste du nog själv bestamma dig för vilken klocka du vill ha, sedan kan du säkert få hjälp med inköpsställe.

Vad hade du valt mellan en Daytona i stål med vit urtavla, Daytona i stål/guld med vit urtavla, Sub i stål/guld med blå urtavla, GMT i stål/guld med svart urtavla? Vilken av dessa klockor tappar minst i värde? Vilken årsmodell hade du valt om priset var en avgörande faktor?

Detta är frågor som jag inte kan besvara. Rätt person kan besvara dessa frågor på fem minuter via ett telefonsamtal. Rätt person kan gå in på chrono24 och söka. Rätt person kan få arvodet plus kostnaden för klockan insatt på sitt konto. Klockan kan sedan skickas till mig. Bor du i Göteborg eller har vägarna förbi så bjuder jag på en smarrig lunch.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Skämt och sido ..:)det finns nog en hel del här inne som skulle kunna hjälpa dig! Dom flesta sover nog nu men imorgon kommer du nog få en hel del svar! Lycka till!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Skämt och sido ..:)det finns nog en hel del här inne som skulle kunna hjälpa dig! Dom flesta sover nog nu men imorgon kommer du nog få en hel del svar! Lycka till!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du har rätt och jag vet att kunskapen finns på forumet. Som bonus får man lära känna mig vilket de flesta ser som något positivt. Jag må vara en träskalle när det gäller klockor men kan, enligt egen utsago, bidra med många positiva utbyten. Nåväl, hjälpen är nu eftersökt och jag får dra mig tillbaka och vänta.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tror att det bästa är att du smalnar av din sökning genom att bättre komma fram till vad du vill ha, stick in till en handlare och känn på klockorna du nämner,skriv ett kort inlägg rörande vad du gillar med vilken klocka så kommer du säkert få alt. hur du bäst kommer vidare...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Ako är nog en bra bit på väg här. Bestäm dig först för vad du vill ha för modell. Submariner, GMT, Daytona eller Datejust. Testa dessa på handleden och se hur de känns. Antingen genom att knalla till en handlare, eller genom att dyka upp på en klocksnack GTG. Ingen av modellerna är särskilt ovanliga på forumet. Fundera även på vilka funktioner du verkligen har nytta av. Kommer du resa mycket? Dyka? Har du behov av tidtagning? Eller är räcker det med datum, men finner det lysande att den ledigt halkar in under skjortan? Ingen av oss känner till dina behov. Däremot så listar du 4 fantastiska klockor, som alla med marginal klarar de vardagliga bestyren både vad det gäller hållbarhet och täthet.

Jag är inte den du söker då jag har fantastiskt dålig koll på när rolex bytte glas och länkar, Samt spännen osv på sina modeller. Har även minst lika dålig koll på prislägen. Lyckatill i ditt sökande, blir säkert en spännande och lärorik resa.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Du är jurist?!
Då är det en 116520 du ska ha.
Håll ögonen öppna efter en relativt ny, runt 70k.
Dessa kommer inte tappa i värde.

Du ska ha den med svart tavla, men vara beredd byta till vit då och då.

Många tror att de inte gillar Daytonan, men de har bara en tillfällig blockad, alla gillar eg dem.

Så, spring och köp :)
 

Roxen

Cartier
Guskleto! Bor du i Göteborg får du med all säkerhet fin hjälp av Vaniljglassen, dock är det en jättetrevlig upplevelse att själv vara med vid köpet! Beroende på årsmodell kan du få både Sub, GMT och Daytona (samtliga TT) för mycket rimliga priser. Ser du till DD har priserna (enligt mig) generellt sett höjts något, inte minst beroende på den hela tiden ökande efterfrågan här på forumet... Hör gärna av dig per PM om du behöver hjälp, jag bor i Sthlm.

Lycka till!

Benjamin.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det är tråkigt att du inte inser att det här skulle kunna bli ett nöje även för dig.
Håller med! att läsa på och jaga graalen är i alla fall för mig en stor del av njutningen med klockintresset. Men du kommer säkerligen få bra hjälp här då många här sitter inne på extremt mycket kunskap!
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Som många andra redan nämnt är det fördelaktigt om du först avgränsar dig till modell.
Vill du ha en klassisk dykare så ligger submarinern nära till hands.
En liknande klocka men gjord för de som reser mycket resulterar i gmtn.
Har för mig att du gillar bilar? Isåfall känns daytonan lite roligare kanske?
Slutligen daydaten, lite mer dressad lite tyngre.
Efter att du bestämt modell är det dags att snäva in på vilken tidsera. Vilken typ av glas vill du ha plast eller safir? Vill du ha lugholes? Vill du ha matt och målad tavla eller nyare med vitguldsindex. Vill du ha fungerande lysmassa? Hur mycket spelar urverket roll? Ska det vara stål/tt/helguld?

Frågorna blir många och de ovan är ett axplock. Eftersom att du inte är insatt själv rekommenderar jag dig inte att gå in i vintageträsket utan istället leta efter något begagnad med några år på nacken.
Rent spontant känns det som att det råd Chrisse gav dig med referens kan vara bra.
Lycka till!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inte så ovanlig förfrågan faktiskt, jag har erbjudit denna tjänst många gånger. Dock har det då handlat om bekanta och förtjänst har det inte varit frågan om utan snarare att man stått för risken och legat ute med pengarna.
 
Topp