• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med att tolka tomtkarta

DiscoPapa

Guld
2-Faktor
Lite nervös inför budande på ett hus.

Någon som har koll på hur man ska tolka det gröna området på tomtkartan (detaljplanen?) nedan?

IMG_4751.png

Där är väl en förklaring på sidan av illustrationen?
Annnars brukar det vara en skriftlig del separat från illustrationen .
Det verkar som tomtgränsen skär genom den grönfärgade byggnaden ?

Ev markerar färgerna olika funktioner -
Tex gul bostadshus
Grön komplement byggnad

Kan det vara ett förråd eller garage på tomtgräns ?

Där är väl en förklaring på sidan av illustrationen?
Annnars brukar det vara en skriftlig del separat från illustrationen .
Det verkar som tomtgränsen skär genom den grönfärgade byggnaden ?

Ev markerar färgerna olika funktioner -
Tex gul bostadshus
Grön komplement byggnad

Kan det vara ett förråd eller garage på tomtgräns ?
Det fanns inte mer förklaringar tyvärr. Detta är inzoomat från en Hemnetbild. Tänkte om det fanns någon standard på färgerna. Ska kolla med mäklaren. Vore lite tråkigt om grön stod för "bygglov med fri höjd" :)

Är havsutsikt på det objekt som jag är intresserad av.

Edit: det är parhus i hela området vilket förklarar genomskärningarna.

Kolla upp servitutet och GA på 21 istället. Det gröna ligger utanför din fastighet och ska inte spela nån roll för dig egentligen, antagligen är det som nån skrev ett sophus eller liknande.
Gällande hus med fri höjd så kolla detaljplanen för området, mäklaren bör ha svar på allt du undrar.

Bara en taskig GIS-bild, du borde kunna kolla detsljplanen för området på stadsbyggnadskontorets hemsida för kommunen fastigheten är i. Där kan du nog hitta svar.

Projektet nedlagt. Huset stack iväg i budgivningen :(

Tack alla som hjälpt till!

lider med dig! var härförleden själv i budgivartagen med det "perfekta objektet". i teorin bor man redan där, börjar skissa upp nytt kök och funderar på om man behöver byta ut den batteridrivna gräsklipparen mot något maffigare etc etc. Sen slår verkligheten in och man inser att folk budar som om det vore det glada 80talet. Kanske är det det glada 10talet vi är mitt uppe i ??i. I vilket fall så tittade jag på mäklarstatistik ca tio år bakåt för villor (vissa kommuner i skåne förvisso men nog verkar trenden generell?) och det är verkligen tydligt att utbudet gått ner i princip för varje år de sista åren. Man behöver knappast ha läst särskilt avancerade matte eller fysikkurser för att inse att detta är en drivande faktor till de skenande priserna. Jag vet inte om det i närtid kommer bli bättre matchning mellan utbud och efterfrågan men min uppfattning kan inte vara annat än att de nya amorteringskraven minskat suget hos många att sälja... Ärligt talat vet jag inte om jag har någon mer poäng än att konstatera att det potentiellt kan vara jättedåligt att ta jättestora lån för bostadsköp. men visst det kan ju fortsätta ett tag till för all del... :)

lider med dig! var härförleden själv i budgivartagen med det "perfekta objektet". i teorin bor man redan där, börjar skissa upp nytt kök och funderar på om man behöver byta ut den batteridrivna gräsklipparen mot något maffigare etc etc. Sen slår verkligheten in och man inser att folk budar som om det vore det glada 80talet. Kanske är det det glada 10talet vi är mitt uppe i ??i. I vilket fall så tittade jag på mäklarstatistik ca tio år bakåt för villor (vissa kommuner i skåne förvisso men nog verkar trenden generell?) och det är verkligen tydligt att utbudet gått ner i princip för varje år de sista åren. Man behöver knappast ha läst särskilt avancerade matte eller fysikkurser för att inse att detta är en drivande faktor till de skenande priserna. Jag vet inte om det i närtid kommer bli bättre matchning mellan utbud och efterfrågan men min uppfattning kan inte vara annat än att de nya amorteringskraven minskat suget hos många att sälja... Ärligt talat vet jag inte om jag har någon mer poäng än att konstatera att det potentiellt kan vara jättedåligt att ta jättestora lån för bostadsköp. men visst det kan ju fortsätta ett tag till för all del... :)
Lugnt. Skambudade 500k under accept men gav mig vid accept. Kommer från ett par fantastiska lägenhetsaffärer så inge synd om mig :cigar:

Tillbaka
Topp