• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med bedömning (SD)

M.M

Cartier
Av denna 16660:a
-84 (8,39 milj) med kraftig patinering.

Är lite fundersam på hur jag ska ställa mig till denna. Är ute efter en SD som ska bäras dagligen, så är inte ute efter ett referensexemplar. Men är själv lite osäker på boett och de 'flammiga' indexen.

Vad tycker ni? Alla åsikter, synpunkter och tips kring klockans fördelar och nackdelar välkomnas!

(Hoppas bilderna är bra nog)


image.jpg
image.jpg


Tack på förhand!

Edit: svårt att då in bilderna från mobilen...

/M.M
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    183.8 KB · Visningar: 135

poormans

Rolex
tycker tavla och visare ser ok ut men hade gärna sett fler bilder på boetten

kolla hur infästning mellan länk och ändbitar är för det är där dessa länkar ger sig först

cheers
christian
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Av denna 16660:a
-84 (8,39 milj) med kraftig patinering.

Är lite fundersam på hur jag ska ställa mig till denna. Är ute efter en SD som ska bäras dagligen, så är inte ute efter ett referensexemplar. Men är själv lite osäker på boett och de 'flammiga' indexen.

Vad tycker ni? Alla åsikter, synpunkter och tips kring klockans fördelar och nackdelar välkomnas!

(Hoppas bilderna är bra nog)



Tack på förhand!

Edit: svårt att då in bilderna från mobilen...

/M.M

Starkt ljus på bilden gör nog att indexen sr värre ut än irl. Tror att de kan se riktigt trevliga ut när de har fått lite färg.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
På andra bilder är de betydligt mörkare (vilket jag gillar) men ser 'flammigare' ut. Kan index åldras till att bli flammiga?
Jadå. Det är något som en del tom betalar extra för. Men gillar du inte utseendet så köp en klocka du gillar. Jag tycker den ser cool ut. Att insert på vridringen är lite skrapat gör inget och jag tycker de cremefärgade indexen å pärlan ser bra ut. Men det är du som ska ha klockan.
 

Ryttaren

Rolex
Tycker den ser fin ut. Smakfråga som sagt hur mörka index man föredrar, gillar själv lite gräddigare färg än nyare luminova-vita. Jag har samma bubblighet i min SD tavla från -85 om än inte lika tydlig. Sen om det är fukt eller annat som orsakat det vet jag inte. Skadan på vridringen tycker jag inte gör så mycket på en 30 år gammal tool-klocka.

Kör på om du gillar utseendet och priset är vettigt! (kolla gärna tidsavvikelse/amplitud/beat-error för att få lite koll på ev. servicebehov)

Och glöm inte kolla tätheten om du köper och det inte finns nån historik, min visade sig inte klara ens 50m så gjorde en täthetsservice (Heliumventilspackningen som gett upp).
 

M.M

Cartier
Tack för er input! Ska kolla ang tidavv/ampl/beat-err. Priset ligger runt 40'.
Gillar utseendet patinan gett men blev osäker på flammigheten. Hur anser ni att boetten ser ut, att den är polerad ser man ju, men är den alltför/dåligt polerad?
Klockan (säljs fr HK) ska nyligen fått service av säljarens urmakare.

Ryttaren: vad kostade en täthetsservice? Vem gjorde den?
 

Ryttaren

Rolex
Inte helt lätt att se t.ex. höjden på bandhornen, så bilder rakt från sidorna skulle underlätta. Baserat på bilderna ovan ser det bra ut. Polerad ja, men verkar ha rätt fina bevels fortfarande.

Gjorde täthetsservicen hos Rob E. kostade 1400:- i våras för en SD.
 

M.M

Cartier
Inte helt lätt att se t.ex. höjden på bandhornen, så bilder rakt från sidorna skulle underlätta. Baserat på bilderna ovan ser det bra ut. Polerad ja, men verkar ha rätt fina bevels fortfarande.

Gjorde täthetsservicen hos Rob E. kostade 1400:- i våras för en SD.

Ok, tack för svar. Har inte fått några bilder rakt fr sidan. Men helt ok boett då kanske. Behöver som sagt inte ha vassa bevels men de får gärna vara där iaf! Till vilket djup trycker de, 300? Inte för att de spelar så stor roll men den ska ju tåla att användas.
50m låter lite lite :) men det ska man ju helst kolla innan den sätts på armen, du hann inte bada el duscha med den hoppas jag.
Mvh, M.M
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ok, tack för svar. Har inte fått några bilder rakt fr sidan. Men helt ok boett då kanske. Behöver som sagt inte ha vassa bevels men de får gärna vara där iaf! Till vilket djup trycker de, 300? Inte för att de spelar så stor roll men den ska ju tåla att användas.
50m låter lite lite :) men det ska man ju helst kolla innan den sätts på armen, du hann inte bada el duscha med den hoppas jag.
Mvh, M.M

Rob har utrustning för att klara 1220 meter..
 

Ryttaren

Rolex
Jag var faktiskt på väg att bada med den, men som tur var så vann osäkerheten :) Tror de trycker till 1220m de har iaf utrustningen för det (edit: 2a på den ).

Bandhornen har säkert inte 100% material kvar, men det är nog svårt att hitta så gamla opolerade boetter i lägre prisklassen. Testa gärna att pressa priset ett par tusenlappar till. (Glöm inte moms/tull om den ska skickas lagligt från Hongkong, iså fall blir den dyr om det inte är inräknat i 40k)
"Servad av egen urmakare" ger jag inte mycket för och skulle inte betala extra för. Endast med kvitto/cert från AD eller Rolex Service som ger premium anser jag.
 

M.M

Cartier
Jag var faktiskt på väg att bada med den, men som tur var så vann osäkerheten :) Tror de trycker till 1220m de har iaf utrustningen för det (edit: 2a på den ).

Bandhornen har säkert inte 100% material kvar, men det är nog svårt att hitta så gamla opolerade boetter i lägre prisklassen. Testa gärna att pressa priset ett par tusenlappar till. (Glöm inte moms/tull om den ska skickas lagligt från Hongkong, iså fall blir den dyr om det inte är inräknat i 40k)
"Servad av egen urmakare" ger jag inte mycket för och skulle inte betala extra för. Endast med kvitto/cert från AD eller Rolex Service som ger premium anser jag.

Skönt och höra att doppet fick vänta :)
Tror att det går och få ner priset lite (men frakt/moms/tull är inte inräknat). Lite därför jag tvekar också, kanske kostar mer än vad det smakar med grisen i säcken så att säga. Ang servicen så håller jag med dig, och det geografiska avståndet gör det jobbigare om klockan visar sig ha problem..
Det är så få som läggs ut på KS så jag harvar handlöst runt på nätet i min okunskap!!!
Tack för hjälpen!
 

Ryttaren

Rolex
Det har gått 2-3st trippel-sexor här på forumet för runt 40k i fint skick senaste året (Min låg en bit under, men är sannolikt lite hårdare polerad). Så däromkring borde du kunna hamna med lite tålamod och letande. Du skulle hamna närmare 50k för den där med allt inkluderat, då ska man kunna hitta riktigt fina ex med glossy-tavlan tror jag. börjar t.om hamna nära 16660 med matt tavla. (60-70k?)
 

M.M

Cartier
Det har gått 2-3st trippel-sexor här på forumet för runt 40k i fint skick senaste året (Min låg en bit under, men är sannolikt lite hårdare polerad). Så däromkring borde du kunna hamna med lite tålamod och letande. Du skulle hamna närmare 50k för den där med allt inkluderat, då ska man kunna hitta riktigt fina ex med glossy-tavlan tror jag. börjar t.om hamna nära 16660 med matt tavla. (60-70k?)

Ångrar att jag inte knep en tidigare i somras. Är nog i veligaste laget (beror nog på att jag tar ett sålt objekt som ett bra objekt och ett icke sålt som ett osäkert köp <--- och detta grundar sig i sin tur på djup okunskap...)

39-40' har jag som utgångspunkt för mitt letande. Matta tavlor är ett kapitel för sig... :)
Återigen: tack för input
/M.M

PS. Ngn som har en liggandes får gärna höra av sig :)
 
Topp