• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med begagnatköp av Rolex?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hej igen,

Jag är på jakt efter en Submariner eller GMT-Master II men besitter inte någon vidare kunskap i ämnet, tyvärr.

Vad ska jag tänka på? Vad ingår i förpackningen vid nyköp? Ska allt detta följa med även vid begagnatköp? Om inte vad är det som är väsentligt?

Kan jag gå till t.ex. Bergströms och få ett intyg på att klockan är äkta? Vad kostar ett sådant intyg? Finns det någon annan butik som kan göra samma sak till ett bättre pris?

Ursäkta alla frågorna men jag är helt tappad i ämnet :D
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Ja, man kan gå in till en Rolexåterförsäljare och be om ett äkthetsintyg... Priset varierar från butik till butik.

Ha tålamod, läs på vad som gäller kring dessa modeller. Det finns väldigt mycket nyttig info här på forumet.

Om inte så kan man kanske be någon om hjälp för att finna det rätta exemplaret. Det finns även medlemmar här som kan hjälpa dig att få bra rabatter på en ny :)

Lycka till!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vintage:

Bestäm först vilken ref. du skall köpa. När du vet det så läs allt du hittar om modellen. Med lite kött på benen köper du av en välkänd säljare. Sheartime eller Hqmilton är riktigt bra men dessa säljare finns i USA så moms bör räknas med.

Alternativt köper du via något forum, KS i första hand, självklart :)

Safirrolex skulle jag köpt via KS.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag vill köpa antingen en 116610LN eller en 116710. Angående att handla av en AD så hade det givetvis varit enklast. Problemet är att det blir mindre klöver över då. Att lära sig att hur jag ska gå tillväga för att handla en begagnad ser jag som ett rimligt mål.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag vill köpa antingen en 116610LN eller en 116710. Angående att handla av en AD så hade det givetvis varit enklast. Problemet är att det blir mindre klöver över då. Att lära sig att hur jag ska gå tillväga för att handla en begagnad ser jag som ett rimligt mål.
Som nämnt tidigare i tråden, håll utkik på Köp & sälj här på KS. Varför inte lägga upp en köpes-annons? :)

Under forumdelen "Goodguys & Badguys" finner du även referenser på de som säljer.
 

maxmol

Panerai
Ska du köpa nytt eller vintage? Håller med det som skrivits tidigare. Läs på innan du gör något. Vad gäller vad som ingår vi köp av begagnat är det alltifrån hela kitet till endast klockhuvudet. Det inverkar på priset men hur du känner om att skaffa en annan länk eller inte ha en låda måste du avgöra själv. Äkthetsintyg från Bergströms i Uppsala kostar 1 000 kr. RobE i sthlm kostar 600 kr. Om man inte vet vad håller på med så håller jag med LonCon och Beastie om vart du skall köpa dem ifrån. Innan man vet vad man håller på med är det värt att lägga lite extra för att få en klockan från en pålitlig säljare.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Att köpa en 116610 eller 116710 är inte direkt raketforskning. Båda modellerna är så pass nya att det är svårt att köpa en i dåligt skick. Det viktigaste är att förvissa sig om att den är äkta. Se till att få äkthetsintyg hos en Rolex AD så är du "good to go".
 

Sond

Patek
Det viktigaste rådet brukar vara att köpa säljaren före klockan. Med det menas att kolla så att köparen är seriös. Köp och Sälj på KS med stöd av "Goodguys & Badguys" är bra. Men även via eBay och Chrono24 kan du hitta fina klockor. Men lägg lite tid på att kolla säljaren. Och glöm inte det när du hittar den perfekta klockan till det låga priset. Lätt att dras med då och "glömma" kolla säljaren. Och om du köper begagnade klockor bör du räkna in att du snabbt kan behöva serva klockan för ca 5-6000. Också lätt att glömma.
 

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
116610 & 116710 innehåll:
Vit "skal"
Ljusgrön yttrebox
Grön box
Klockan
Cert (med serienr som matchar det som är instansat på klockans "rehaut" kl6)
Manual
Putsduk
Ev länkbitar
Hangtag

Det ska även finnas en lasergraverad Rolexkrona kl6 på glaset.

Kolla upp någon unboxingtråd här på forumet så att du ser hur allt ska se ut (finns måååååånga att välja på).

Men som andra har påpekat, handla nytt hos AD eller beggat här på forumet av någon med goda referenser så slipper du vara orolig. Blir du blåst eller gör en dålig affär blir det definitivt inte många klöver över....

Lycka till!
 

Ricrob

Patek
Men om han är en skojare kommer det väl uppdagas på Rob. e isåfall?
Jag tror absolut inte att han är en skojare, jag har t.o.m. varit i kontakt med honom och han verkar synnerligen "normal".

Det jag menar är att om nu köparen får tipset att köpa från välrenomerad säljare här på forumet för att slippa oro, så är det ju helt bortkastat om han ändå köper från en relativt ny och okänd säljare och då kan han ju i princip släpa iväg vilken Blocketsäljare som helst till Rob E, är du med?
 

morrism

Audemars
Jag tror absolut inte att han är en skojare, jag har t.o.m.
varit i kontakt med honom och han verkar synnerligen "normal".

Det jag menar är att om nu köparen får tipset att köpa från välrenomerad säljare här på forumet för att slippa oro, så är det ju helt bortkastat om han ändå köper från en relativt ny och okänd säljare och då kan han ju i princip släpa iväg vilken Blocketsäljare som helst till Rob E, är du med?

Okej, men om man är osäker och ny på forumet tror jag inte det räcker med några ryggdunk i en goodguy tråd för att köpa blint av någon ändå, jag skulle inte göra det, säljaren kan ju blivit blåst även om han är hyvens. Just denna är ju billigat på blocket också, inom F2F område. Och finns det en GMTc ute här från någon kändis?
 

morrism

Audemars
Du har antagligen bättre kanaler än mig, det är väl bara att gratulera, då kan du väl också dela med dig av en annons till TS.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Men vad tillför det att du hittade en nyare för 45 för några månader sedan? Vad vill du säga med det?

Du ger rådet till en nybörjare att klippa en 3-4 år gammal för 45.

Vore ju dumt om han litar helt och hållet på dig, för att ingen sa något annat.

Sedan skrev jag att jag fick 45. Inte köpte för 45.
 
Topp