• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med en Seiko 7T32 - Batterival

Taylor

Breitling
Hur viktigt är det egentligen med valet av batterier till digitala klockor?
Jag har en Seiko 7T32 6A50 (90-tal) som jag inte blir klok på och jag undrar om man ska man hålla sig strikt till de fabrikat som anges i manualen?
Där står det Seiko SR927W.
Jag har nyligen köpt den via eBay Italien (säljaren har 212 positiva omdömen så han verkar seriös) och enligt säljaren så var batteriet nytt. Ett Sony-batteri.
När den kom till mig så var den död. Jag köpte ett SR927 (utan "W") på Kjell & Co.

Nu går klocken igen, men efter ca 12 timmar så strular den. ibland så går sekundvisaren en sekund i taget och ibland 2 sekunder itaget (en indikation att batteriet börjar bli dåligt) och ibland stannar den.

Det lustiga är att när sekundvisaren stannat så funkar tidtagningen. Efter att pillat med tidtagningen några gånger så hoppar sekundvisaren igång igen. Två steg i taget.

Sen stannar de igen.

Är det så att det måste vara ett "W" på batteriet för att den ska fungera perfekt?

En annan sak. De två kontakter som ligger mot batteriets minus-sida känns lite "vingliga". Kan det vara någon sorts glappkontakt där eller är de så lösa?

Tack på förhand.
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Är ingen batteriexpert men jag har haft några 7t32, trist när det inte funkar, det är visst viktigt att det är ett W på batteriet, det betyder "high drain" och det menas med det att batteriet tål lågt energiuttag med vissa "peakar" typ, start, stopp, reset (chrono) ev lyse, hoppas det löser sig. Ps. Glöm inte AC reset efter byte.
 
Senast ändrad:

Taylor

Breitling
Är ingen batteriexpert men jag har haft några 7t32, trist när det inte funkar, det är visst viktigt att det är ett W på batteriet, det betyder "high drain" och det menas med det att batteriet tål lågt energiuttag med vissa "peakar" typ, start, stopp, reset (chrono) ev lyse, hoppas det löser sig. Ps. Glöm inte AC reset efter byte.

Tack för svar.

Det där med AC reset känner jag inte till. Kan du beskriva för mig vad som menas?
 
Topp