• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med en Seiko-länk

keroro

Rolex
2-Faktor
Nytillskottet i lådan är en 7a38-7090 och länken måste vara bland det jävligaste jag nånsin hanterat. Seikos normala pin and collar lösning är ju redan normalt en plåga men det här tar fan priset. Lite dåligt ljus här vid köksbänken men pinnen är formad som ett U med en liten "notch" på ena änden. Man ska föra in två st samtidigt vilket är en jävla konst eftersom alltid en av pinnarna letar sig utanför länkbiten. Som ni ser på sista bilden så verkar det som att de kan sitta lite hur som helst. Mest irriterande är att de heller inte sitter riktigt fast utan tenderar att lossna och sticka ut efter en dags användning. Har redan råkat ut för en olycka där klockan rök i golvet pga dom jävla pinnarna letade sig ut. Någon som kan upplysa mig hur de ska sitta normalt och hur man får dem att sitta fast?

IMG_20200319_221511.jpg
IMG_20200319_221451.jpg
IMG_20200319_221426.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där biten ska du inte pilla på. Du ska pilla ut delen som se Ut som ett U när du kortat/förlänger länken. U-delen är den del som kopplar ihop länkbitarna med varandra. Det finns en liten ”plupp” på baksidan som du kan trycka på med en skruvmejsel för att få ut U-blecket.

Du kan ju testa med locktite för att få de delarna som lossnar att sitta kvar, de ska ju sitta med friktion.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Nja, jag kanske uttryckte mig fel. Själva stiftet är format som en halv cylinder (tänk dig du sågar ett rör på längden). Menar du ett bleck som man skjuter fram som på vissa Seiko 5 länkar? Denna har bara 2 långa pinnar enligt bild som man ska trycka in. Finns inget annat att ändra/peta ut på själva länkbiten. Jag ska prova med Loctite!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nytillskottet i lådan är en 7a38-7090 och länken måste vara bland det jävligaste jag nånsin hanterat. Seikos normala pin and collar lösning är ju redan normalt en plåga men det här tar fan priset. Lite dåligt ljus här vid köksbänken men pinnen är formad som ett U med en liten "notch" på ena änden. Man ska föra in två st samtidigt vilket är en jävla konst eftersom alltid en av pinnarna letar sig utanför länkbiten. Som ni ser på sista bilden så verkar det som att de kan sitta lite hur som helst. Mest irriterande är att de heller inte sitter riktigt fast utan tenderar att lossna och sticka ut efter en dags användning. Har redan råkat ut för en olycka där klockan rök i golvet pga dom jävla pinnarna letade sig ut. Någon som kan upplysa mig hur de ska sitta normalt och hur man får dem att sitta fast?

IMG_20200319_221511.jpg
IMG_20200319_221451.jpg
IMG_20200319_221426.jpg
De två "pinnarna" ska egentligen sitta ihop i ena änden, så de bildar ett "parallellt" tätsittande "U", som ger friktionen. Det kommer vara svårt att få det där att sitta om du skulle lyckas få in de två pinnarna.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nja, jag kanske uttryckte mig fel. Själva stiftet är format som en halv cylinder (tänk dig du sågar ett rör på längden). Menar du ett bleck som man skjuter fram som på vissa Seiko 5 länkar? Denna har bara 2 långa pinnar enligt bild som man ska trycka in. Finns inget annat att ändra/peta ut på själva länkbiten. Jag ska prova med Loctite!
Dessa "U" måste tryckas ut från det hållet de sitter ihop, inte från den sidan av länken du visar. Är länken lite äldre finns risken att dessa pins är sköra, och går av när man försöker få ut eller in dem.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
De två "pinnarna" ska egentligen sitta ihop i ena änden, så de bildar ett "parallellt" tätsittande "U", som ger friktionen. Det kommer vara svårt att få det där att sitta om du skulle lyckas få in de två pinnarna.
Jag misstänkte det också. Problemet är att efter sådär 30 år så är de allt annat än raka och tenderar att vika sig när man för in dem. Tror yonssons tips om Loctite är mitt bet...
 
Topp