• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med försäljning av ombyggd Patek armbandsur från 20-talet

Ny på detta forum och i behov av lite hjälp och rådgivning kring ett äldre Patek Philippe armbandsur, som har ett Jaeger urverk i - och som jag funderar på att sälja.

Armbandsuret är ursprungligen från 20-talet och måste någon gång efter 1941 har byggts om (kanske pga skada?) med ett urverk som passade då. Patek Philippe kunde bara bekräfta att själva urtavlan var deras (från 1925). Men kunde inte hitta case nummer i sina arkiv.

När jag kontaktade Jaeger "Heritage Department", skrev de till följande till mig: According to our archives the movement reference 150579 refers to a calibre 498 manufactured in 1941. Our expert has no precise information regarding the case number 82097, It may have been recased by the Jaeger workshop in Paris.

Min fråga är: finns det en marknad för en klocka som är ombyggd? Isf vart kan jag sälja den? Och vad kan man begära för pris? Kaplans var inte intresserad av att sälja den pga att den var ombyggd.

Tacksam för hjälp och tips!

Bilagor

• P1030115 - Kopia.jpg
    P1030115 - Kopia.jpg
    79.6 KB · Visningar: 160
  • PP3.jpg
    PP3.jpg
    70.2 KB · Visningar: 153
  • pp4.png
    pp4.png
    95 KB · Visningar: 153
Om jag uppfattar allting korrekt så har du en Patek tavla,en trappstegs boett av okänt ursprung i 18k,samt en hyfsad jaeger maskin.
Prisbilden är väldigt långt från ett Patek armbandsur,det flesta auktionshus skulle ta in det och saluföra som armbandsur 18k med foto som del av beskrivning.
Det vore kul med ett foto av bakboetten samt guldstämplar.

Tack Kamelen. Jag tror att klockan måste råkat ut för någonting och original-verket tagit skada. Därav ombyggnad med nytt verk och små spår av slipning i fodralet för passning av nya Jaeger-verket man monterade.
Jag tycker att kvalitén av delarna är bra och borde väcka intresse bland en del entusiaster som uppskattar lite udda klockor.
Kan du eller någon annan rekommendera auktionshus? Som sagt Kaplans ville inte sälja den.

Då du har en tavla från en producent och maskin från annan,samt tredje producent på boett så kan man bara spekulera.
Det har fuskats med klockor i över hundra år så man kan stöta på allt möjligt har jag lärt mig.
Tror att du kan börja med de stora etablerade auktionshusen då de har experter och förklara din situation och att du är villig att sälja som 18k guldklocka och acceptera ett lågt res pris.
fler foton kan i detta läget vara bra att betala extra för eller förhandla sig till
Tavlan är ovanlig men det finns väldigt få ur som den passar så det hela hänger på att 2 köpare agerar på tavlan,botten har om okänd endast guldvärde och en jaeger maskin en solig dag 4-5.
Hoppas det löser sig

Tillbaka
Topp