• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med första klockan

Funderar på att köpa min första "riktiga" klocka (hade nån G-shock i lågstadiet) för runt 2000-2500. Går på gymnasiet så pengar finns inte i överflöd men jag vill ändå ha en vettig klocka. Har hört att Seiko och allra främst skx:en ska vara riktigt prisvärda och ett av få riktiga märken i prisklassen. Klockan ser riktigt trevlig ut men självklart vill jag testa den i verkligheten, finns det nån försäljare av skx i Västerås eller Örebro?
När det kommer till köp, hur viktigt är det att men köper från AD? Har hört att många urmakare bara servar klockor med köpebevis från AD, men det kanske bara gäller fina klockor?
Prisskillnaden mellan t.ex. klockmaster och by Perry eller creationwatches (opålitliga?) är ju ganska enorm. Vilka är fördelarna med AD jämfört med internetförsäljare och kan man få ner priset till "rimliga" nivåer även hos AD?

Tjena!
Kul att du hittat hit och börjat fundera på klockor.

Det sägs att en SKX finns i allas samlingar.
Helt fantastiskt att kom kan producera en sån klocka till det priset. Jag skulle säga att att det är en ypperlig plats att börja på.
Annats kan man alltid slänga ett öga år Tissot eller Certina. Om du kan tänka dig Quartz så borde det gå att hitta för 4-5000 (eller billigare? Osäker)

Att urmakare bara servar klockor med cert, njaa.. sanning med modifikation.
Tänk om man ärvt en Rolex med inte fick med cert? Det går alltid att få det servar. Fake klockor brukar dom va betydligt kinkigare med!

En SKX från AD i Sverige ligger på runt 4000.
Man kan hitta dom från utlandet för 2000 men vad jag har hört är det ibland problem med frakt och garanti osv om man väljer utlandet.

Att serva en SKX kommer gå på ca 1500 (gissning) och har man då köpt den för 2000 kanske det är mer värt att köpa en ny? Absolut spelar sentimentalt värde in i ekvationen.

Seikos i den prisklassen kan va svåra att pruta på. Vist om msn köpen en omega för 90’ så har butiken lite marginal dom kan gå ner en del.

Det kommer ut SKXer här för 1200-1700 titt som tätt.
Knip en av dom vettja!

Tjena!
Kul att du hittat hit och börjat fundera på klockor.

Det sägs att en SKX finns i allas samlingar.
Helt fantastiskt att kom kan producera en sån klocka till det priset. Jag skulle säga att att det är en ypperlig plats att börja på.
Annats kan man alltid slänga ett öga år Tissot eller Certina. Om du kan tänka dig Quartz så borde det gå att hitta för 4-5000 (eller billigare? Osäker)

Att urmakare bara servar klockor med cert, njaa.. sanning med modifikation.
Tänk om man ärvt en Rolex med inte fick med cert? Det går alltid att få det servar. Fake klockor brukar dom va betydligt kinkigare med!

En SKX från AD i Sverige ligger på runt 4000.
Man kan hitta dom från utlandet för 2000 men vad jag har hört är det ibland problem med frakt och garanti osv om man väljer utlandet.

Att serva en SKX kommer gå på ca 1500 (gissning) och har man då köpt den för 2000 kanske det är mer värt att köpa en ny? Absolut spelar sentimentalt värde in i ekvationen.

Seikos i den prisklassen kan va svåra att pruta på. Vist om msn köpen en omega för 90’ så har butiken lite marginal dom kan gå ner en del.

Det kommer ut SKXer här för 1200-1700 titt som tätt.
Knip en av dom vettja!

Kom att tänka på SKX och vurmen för klockan häromdagen. För 1-2 år sedan nämndes den i nästan var och varannan tråd, men inte lika frekvent numera. Det är fortfarande en riktigt fin klocka, även om modellen har blivit äldre och nyare modeller har kommit ut på marknaden. Jag har ägt 2st SKX007/009 och varit väldigt nöjd. Idag har jag ingen av dem kvar och äger istället en SRP777. SRP777 är en nyare modell med bättre urverk och går att få för under 2500kr på begagnatmarknaden. Många av de SKX som finns på begagnatmarknaden idag är i servicebehov tyvärr, så om man vill ha modellen bör man kolla gången på klockan.

SKX007/009 är fina, men skulle också rekommendera SRP777/779. En klocka med bättre urverk och finish överlag, men kostar några hundra mer.

Okej, tydligen hade jag lite mer pengar än jag trodde så min klockbudget kan nog höjas till runt 3000 kr. Jag är fortfarande sugen på en SKX och tror jag kommer slå till, nu återstår bara var man ska beställa ifrån. Klockia som är svensk AD säljer SKX007K1 för precis under 3000 vilket passar min budget och dessutom är rätt rejält mycket billigare än hos klockmaster. Men jag hittade även en amerikansk sida vid namn "Long island watch" som tydligen är AD och rekommenderad av en större youtuber som säljer SKX007 för ~1700kr. Kommer eventuella tullkostnader att pressa up priset över 3000 eller är det garanterat ett bättre köp oavsett om oväntade kostnader tillkommer eller inte?

Okej, tydligen hade jag lite mer pengar än jag trodde så min klockbudget kan nog höjas till runt 3000 kr. Jag är fortfarande sugen på en SKX och tror jag kommer slå till, nu återstår bara var man ska beställa ifrån. Klockia som är svensk AD säljer SKX007K1 för precis under 3000 vilket passar min budget och dessutom är rätt rejält mycket billigare än hos klockmaster. Men jag hittade även en amerikansk sida vid namn "Long island watch" som tydligen är AD och rekommenderad av en större youtuber som säljer SKX007 för ~1700kr. Kommer eventuella tullkostnader att pressa up priset över 3000 eller är det garanterat ett bättre köp oavsett om oväntade kostnader tillkommer eller inte?

Köp från skywatches. Jag har gjort det ett 20 tal gånger.

https://www.skywatches.com.sg/reviews/seiko-skx007k1.htm

170 usd. Blir typ 1400. Välj billigaste frakten. Resten av pengarna lägger du på ett superoyster eller angus jubilee från strapcode (stål länk).

Edit: Skaffa paypal innan du köper. Det underlättar.

Köp från skywatches. Jag har gjort det ett 20 tal gånger.

https://www.skywatches.com.sg/reviews/seiko-skx007k1.htm

170 usd. Blir typ 1400. Välj billigaste frakten. Resten av pengarna lägger du på ett superoyster eller angus jubilee från strapcode (stål länk).

Edit: Skaffa paypal innan du köper. Det underlättar.
Hade redan planer på att skaffa ett super oyster men det skadar ju inte att man kan få hela det paketet för halva priset, tack för hjälpen.

Apropå service av en billig klocka så kostar inte ett nytt urverk många dollars. Byta urverk gör en händig själv, eller en forumskruvare billigt.

SKX bör finnas i varje samling. För ~3k bör du hitta en PADI grym klocka för de pengarna.
Alltid roligare med bilder..
7.JPG

10.JPG

19.jpg

Tillbaka
Topp