• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med gamla klockor!

SM6M

Breitling
Hej Alla,
Hittade 2 st gamla klockor efter en avliden släkting.
Både funkar inte, tycker Enicar klockan är stilig.
Är det värt och försöka laga den! (Är de värda något)
Finns det urmakare idag som lagar sådant?
Tacksam för lite info från en ny medlem på forumet...
20150426_102327.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den högra har inget ekonomiskt värde, men den vänstra har. Självklart finns det urmakare som kan laga den. Men vad har hänt kl 6 på tavlan?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Välkommen! Som Yonsson sa så har Sherpan ekonomiskt värde, riktigt fint exemplar om man ska se på bilden, den borde du verkligen lägga ut lite pengar på och få servad.
 

SM6M

Breitling
Tack för snabbt svar
Då får jag ta den till en urmakare för rep.
Den är i riktigt bra skick, om man jämnför med den som JohnDoe tipsade om.
Några smårepor på glaset är vad jag kan se.Yonsson kan inte se några konstigheter kl6.
Bilden är taget med min mobilkamera.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej Alla,
Hittade 2 st gamla klockor efter en avliden släkting.
Både funkar inte, tycker Enicar klockan är stilig.
Är det värt och försöka laga den! (Är de värda något)
Finns det urmakare idag som lagar sådant?
Tacksam för lite info från en ny medlem på forumet...
20150426_102327.jpg

Enicaren är verkligen fin och den betingar ett rätt högt värde. Du har den bättre varianten som har en supercomressorboett i jumbostorleken, dvs i den större storleken. Värdet är väl från 8' skulle jag säga. Förutom att den inte går så verkar det vara ett toppenexemplar och något samlarna gärna vill addera till sina samlingar. Ser inget konstigt kl 6. Gillar du Enicaren tycker jag du skall låta serva den och köpa ett fint band till den. Om inte kan du sälja den som den är, man tjänar typ aldrig på att serva innan försäljning.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Enicaren är verkligen fin och den betingar ett rätt högt värde. Du har den bättre varianten som har en supercomressorboett i jumbostorleken, dvs i den större storleken. Värdet är väl från 8' skulle jag säga. Förutom att den inte går så verkar det vara ett toppenexemplar och något samlarna gärna vill addera till sina samlingar. Ser inget konstigt kl 6. Gillar du Enicaren tycker jag du skall låta serva den och köpa ett fint band till den. Om inte kan du sälja den som den är, man tjänar typ aldrig på att serva innan försäljning.


Tror yonsson menar lumen som ser ju aningen klumpigt applicerat ut och speciellt kl 6.
Men det kanske ska vara så, vad vet jag.

Klockan ser för övrigt riktigt vass ut!
 

SM6M

Breitling
Tack alla ni för era kunskaper och information mycket impad.
Inte f-n trodde jag den var värd ca 8 loppor. Tur jag tog hand om den så den inte hamnade
i Återvinningsstationen. Men jag tyckte den hade något som var värt att spara!
Allt gott/ Peter
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Swedesoc
Hjälp jag har blivit klockbiten, jag har en klocka till liggande någonstans ska leta upp den å ta ett foto kanske den oxo är värd att laga hi


Illa, snart är du som vi andra nördar här! Get out while you can!!!
Det värsta är medföljande kostnader med gamla klockor, därför valde jag att börja serva själv. :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Välkommen.:)
Sherpan ser ut att vara ett superex! Att dra sig för att kosta på en service på den vore som att dra sig för att kosta på en skoputsning.. ;)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Swedesoc tack för positivt svar.
Här kommer en bild på min andra klocka som jag fick ny 1975, väldigt sliten.
Är det nått å satsa på?


Frågar du mig så hell yeah, speciellt om du har haft den sedan ny. Klassisk dykare från Seiko, inte någon expert på dessa men det borde inte vara allt för svårt att hitta nytt plexi alternativt polera upp det.
Seiko experterna Molle eller yonsson borde kunna ge dig mer info om denna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Swedesoc tack för positivt svar.
Här kommer en bild på min andra klocka som jag fick ny 1975, väldigt sliten.
Är det nått å satsa på?
Nej, det är skit. Jag köper den av dig för 100kr. :rolleyes:

Skämta bara. klart den är värd att spara. Värdet har jag inte stenkoll på, 2000kr kanske, mer efter service såklart. Minuteman har bättre koll på värdet.
Minuteman har en sådan som han nyligen har servat själv. Dra ett PM till honom och kolla om han har tid/vill serva din. Lär behöva nytt glas och urverksservice. Vet inte hur lätt/svårt det är att hitta kronpackning till en sådan, men går det att hitta så går den ju även att få tät så du kan bada med den. Man skulle kunna säga att denna modell har kommit lite i skymundan för SEIKOsamlarna till fördel för 6105-modellerna, men jag tycker den är ascool.
 

Minuteman

Rolex
Nej, det är skit. Jag köper den av dig för 100kr. :rolleyes:

Skämta bara. klart den är värd att spara. Värdet har jag inte stenkoll på, 2000kr kanske, mer efter service såklart. Minuteman har bättre koll på värdet.
Minuteman har en sådan som han nyligen har servat själv. Dra ett PM till honom och kolla om han har tid/vill serva din. Lär behöva nytt glas och urverksservice. Vet inte hur lätt/svårt det är att hitta kronpackning till en sådan, men går det att hitta så går den ju även att få tät så du kan bada med den. Man skulle kunna säga att denna modell har kommit lite i skymundan för SEIKOsamlarna till fördel för 6105-modellerna, men jag tycker den är ascool.

Har faktiskt inte servat min ännu, (skomakarens barn osv :) ) men däremot har jag servat en åt en annan forummedlem.

Packningarna på dessa sitter till skillnad från 6105 inte inuti kronan, så de skall vara ganska lätta att byta.
Tror Minuteman har en likadan, lite småtuff äldre Seiko-dykare. :)

Edit: Haha, andra på bollen.
Här är min med ett par 70 tals syskon:
49541110243e7fde1aad50d6af375323.jpg


I mitt tycke en grymt charmig klocka i alldeles lagom storlek.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har faktiskt inte servat min ännu, (skomakarens barn osv :) ) men däremot har jag servat en åt en annan forummedlem.

Packningarna på dessa sitter till skillnad från 6105 inte inuti kronan, så de skall vara ganska lätta att byta.

Här är min med ett par 70 tals syskon:

I mitt tycke en grymt charmig klocka i alldeles lagom storlek.
Vad säger du om värdet då? 3-4 papp servad, helt original?
 

Minuteman

Rolex
Vad säger du om värdet då? 3-4 papp servad, helt original?
Svårt att säga.

Skulle säga att de ofta går ganska billigt (för billigt :) ).
Tror dessa sakar den riktiga samlar hypen för att stiga så där jättehögt i pris (ännu :) ).

Kanske 1-2k beroende på skick. Kanske lite mer i riktigt fint originalskick, servad och trycktestad mm.

Jag köpte min för under tusenlappen, men det tror jag var billigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svårt att säga.

Skulle säga att de ofta går ganska billigt (för billigt :) ).
Tror dessa sakar den riktiga samlar hypen för att stiga så där jättehögt i pris (ännu :) ).

Kanske 1-2k beroende på skick. Kanske lite mer i riktigt fint originalskick, servad och trycktestad mm.

Jag köpte min för under tusenlappen, men det tror jag var billigt.
Vi får väl bevaka denna då:
http://www.ebay.com/itm/RARE-Seiko-...090?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e9dda4042
:) Trålar aldrig ebay utan bara Japan och de jag sett där har gått för typ 2000kr. Lite mer i kanonskick.
 
Topp