• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med Heuer-renovering

Weberg

Audemars
Hej klocknördar!
Har en Tag Heuer Professinonal 1000 och även en Heuer 1000 (pre-Tag) som jag lagt mycket tid och pengar på att renovera och fixa till. Det mesta går att lösa (så länge man ta fram plånboken) men ett par saker har jag inte kunnat ordna och det som står på tur är en bezel/vridring/glasring. Köpte en svart "vanlig" och tänkte inte mer på det, men fick bara själva ringen och inget mer. Dessvärre är det inte bara ringen som fattas, utan även den räfflade delen/ringen som sitter under den tunna svarta. Nån som hänger med? Jag trodde i min iver att dessa hörde ihop. Till detta kommer några frågor:

1. Vad heter det jag söker?
2. Behöver jag även själva "fjädern" som en del har under?
2. Tips på var jag kan hitta det?
3. Tiotusenkronorsfrågan: är det olika storlekar på olika 1000-modeller? (Jag menar alltså den som är ca 37 mm).
Ytterst tacksam för all hjälp!

imagehandler.jpg

url]
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Nu har jag mest koll på den större 42mm modellen men gissar att det är samma konstruktion på dessa.

"Fjädern" behöver för att få till klicken på ringen. Är det samma konstruktion som på de stora så är det en enkel konstruktion som i värsta fall går att tillverka själv. Men jag har några över till 42mm som nog går att kapa/böja till, skicka mig ett PM med din adress så postar jag :)

Själva vridringen är med största sannolikhet lika stor i diameter på alla 37mm. På de större finns det olika tjocklek på vridringen beroende på vilken boett det är (finns lite olika beroende på quartz eller automatare och ålder). Kan vara likadant här även om alla har quartz urverk. Ser boetterna likadana ut på din Heuer och din Tag? Om de gör det är det sannolikt samma på alla.

Som @Gummo skriver så är ebay eller chronotrader bästa ställena att leta.

Lycka till med letandet :)
 
  • Like
Reactions: Ako
Topp