• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med identifiering/årtal Manuell Vintage Dam(!)

Seagle

Omega
Jag är väl medveten om att damur inte är något som diskuteras särskilt ofta här men tänkte ändå slänga in ett par frågor om en liten(22mm) damklocka som följde med i en lot jag budade hem nästan gratis. Boetten är stämplad 14k guld med ett serienummer(tror jag) 44889, en krona och sen massa supersmått som jag inte ens ser med lupp. Tyvärr så tappade klockan ca 30min per 6 timmar, men efter att ha öppnat boetten så såg jag att A/R-reglaget låg i botten på R, provade mig fram med olika lägen där så nu håller den tiden fint. Tycker att uret har en viss charm så slängde på ett nato istället för det söndervittrade läderbandet som satt på, inte helt lätt att hitta rätt storlek dock(12mm). Så det vore roligt att få höra om det går att få reda på ungefärligt årtionde osv.
Iphonebilder
IMG_0011.JPG

IMG_0012.JPG

IMG_0009.JPG
 

Exxet

Rolex
Charmig liten klocka, skulle gissa på 1930 tal, eftersom du har en lupp så titta under balansen, där brukar det stå några siffror/bokstäver = caliber/urverk.
tyvärr oftast bara värd guldet i boetten.
 

Seagle

Omega
Att den inte är värd något nämnvärt förstår jag, men tycker det är synd att skrota för guldvärdet när man tänker på hantverket som faktiskt ligger bakom :) Ska försöka ta mig tid och kika där under. Tack för svar
 

Seagle

Omega
@LongCon Haha, tyckte du att nato-bandet var så illa? Jag tyckte att det var helt okej ändå, men får se. Kanske letar fram något prisvärt läder för fasta bandhorn
 

Seagle

Omega
Bär den absolut inte själv, haha :) nej jag vet inte riktigt. Sambon vill inte ha den, hon tycker att den är för liten så får se var den hamnar någonstans.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bär den absolut inte själv, haha :) nej jag vet inte riktigt. Sambon vill inte ha den, hon tycker att den är för liten så får se var den hamnar någonstans.
Säg åt damen att det är coolt att bära små gamla Vintageklockor och varva med nyare stora klockor. Klocka efter tillfälle! :)
 
Topp