• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med identifiering av denna

TCB

Basic
IMG_3054.JPG

@Grabbenvetvad @Per Stort tack för svaren! Jag måste erkänna att jag kliade mig i huvudet rejält men man behöver inte gå som ovetandes länge om man inte så önskar, på klocksnack så finnes svaren.
Klockan tillhör en något äldre herre som haft den i hela sitt vuxna liv, förmodligen sedan 70-talet i vart fall och klockan har använts dagligen. Han visste inte själv vad han hade och jag tror i ärlighetens namn att jag var mer intresserad än honom på svaret. "En bra klocka" tyckte han att det var. :)

Sticker ut hakan med min okunskap om vintage Rolex, men gjordes dom verkligen med plexi?
Det i sig är förvisso rent vansinne. Antar att plasten är stryktålig jämfört med vanligt glas och framförallt skadorna som uppstår då glas splittras och att det var därför man använde det. Syntetisk transparent safir (safirglas) når 9/10 på Mohs-skalan så det är en extremt tålig ädelsten (endast diamant når 10/10) så det är helt idealiskt att använda. Nuförtiden är det dessutom så billigt att framställa safir på syntetisk väg.

Off-topic men plastglas vinner av många anledningar. Dels blir det inte superkladdigt på samma sätt som safirglas men även om det repar lättare så går det mesta att polera bort. Just detta glas ser väl färdigt ut men safirglas kräver ett byte om du väl får en repa. Sedan så är kupade plastglas sjukt charmiga.

Safirglas går rent tekniskt att polera men det är bra mycket enklare att byta det, materialvärdet är lågt så det skulle dessutom bli billigare. Sen att handlarna tar i så att det spricker för dessa glas (på dyrare märken) är en annan historia.

Är helt med gällande charmen på de äldre plastglasen, i synnerhet de med lagom mycket patina. Inte riktigt som herrns klocka ovan.

Tillbaka
Topp