• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med identifiering av klockor

Hej!
Är helt nybörjare på de här med klockor men behöver er hjälp. Vid tömning av släktings dödsbo hittades tre klockor.
Tack på förhand:)
/lugludde

22883437_10209728567783210_1418677488_n.jpg

22883450_10209728568223221_1383896253_n.jpg

23022218_10209728570703283_1151266229_n.jpg

De två sista är ju uppenbarligen från märket Omega. Jag vet inte var din avsikt är med klockorna men vill du sälja kan du nog få 500-1000kr för fickuret och ca 2000-4000kr för den guldiga Omegaklockan.
Om jag vare du hade jag gått till närmsta urmakare och fixat dem för att kunna användas :)
MVh

Mycket hänger naturligtvis på skicket, och det är inte så lätt att veta av bilderna. Men jag tycker nog en Seamaster Chronometer av den typen bör hamna runt 5-6k om den är i fullgott skick.

De bör åtminstone inte vara billigare än vad som kan betalas för vanliga Seamasters av liknande årgång bra skick

Senast ändrad:
Det kan säkert stämma. Är mest van vid damur från tråden tiden på max 25-26mm.

Der er rigtigt nok et dame-Seamaster i den stil, men det har helt andre proportioner (Kig på tykkelsen af viserne, størrelsen på datovinduet og på kronen), og er, så vidt jeg husker, ikke chronometercertificeret. Det der er et Omega Seamaster "Sparkle" ref. 168.022 cal. 564 i guldkappe, og det er 36mm i diameter. Priserne nævnt her på siden er nok ret rimelige, jeg ville skyde på omkring 4.000 SEK i pris, såfremt standen på guldkappen er god, og der ikke er problemer med værket.

Der er rigtigt nok et dame-Seamaster i den stil, men det har helt andre proportioner (Kig på tykkelsen af viserne, størrelsen på datovinduet og på kronen), og er, så vidt jeg husker, ikke chronometercertificeret. Det der er et Omega Seamaster "Sparkle" ref. 168.022 cal. 564 i guldkappe, og det er 36mm i diameter. Priserne nævnt her på siden er nok ret rimelige, jeg ville skyde på omkring 4.000 SEK i pris, såfremt standen på guldkappen er god, og der ikke er problemer med værket.
Jaha, oj. Verkar prisvärt. Får hålla utkik efter en bra en då...

Senast ändrad:
Hej alla,
CVH här, ny på forumet, skapade en profil efter råd om att denna community kan hjälpa mig med denna övning.
För några år sedan så fick jag en klocka av mina föräldrar, den hamnade i byrån då den kändes "ömtålig" för mitt dåvarande liv.
Nu har jag åter hittat den i lådan och undrar: Vad är det för klocka? Jag har letat med ljus och lykta på nätet men inte hittat mycket av vikt.
Klockan är märkt Precision Geneve, se bild.

Någon som har info om vad detta är för något?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
precision-watch-jpg.659286

Hej alla,
CVH här, ny på forumet, skapade en profil efter råd om att denna community kan hjälpa mig med denna övning.
För några år sedan så fick jag en klocka av mina föräldrar, den hamnade i byrån då den kändes "ömtålig" för mitt dåvarande liv.
Nu har jag åter hittat den i lådan och undrar: Vad är det för klocka? Jag har letat med ljus och lykta på nätet men inte hittat mycket av vikt.
Klockan är märkt Precision Geneve, se bild.

Någon som har info om vad detta är för något?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
precision-watch-jpg.659286

Er det korrekt at der er en kapsel mellem urværket og bagboetten? Urværket er et Landeron 48, og at bedømme på boettens stand, er det et ur i stil med de velkendte "Chronographe Suisse", der som regel er produceret i tyndt guld (se de mange buler i bagboetten) og solgt i meget stort antal. Boetten er "hul", og den metalring der er mellem boetten og urværket er strukturelt bærende.

Fed tavle med de tre spor til kronografen :)

• Like
Reactions: CVH
Er det korrekt at der er en kapsel mellem urværket og bagboetten? Urværket er et Landeron 48, og at bedømme på boettens stand, er det et ur i stil med de velkendte "Chronographe Suisse", der som regel er produceret i tyndt guld (se de mange buler i bagboetten) og solgt i meget stort antal. Boetten er "hul", og den metalring der er mellem boetten og urværket er strukturelt bærende.

Fed tavle med de tre spor til kronografen :)
ConElPueblo, Gracias por la información!
Ja det stämmer att det är en Guldkapsel, sen en Metallkapsel bakom för att komma in i urverket.
Har du hört/sett något om just "Precision" som märke?

ConElPueblo, Gracias por la información!
Ja det stämmer att det är en Guldkapsel, sen en Metallkapsel bakom för att komma in i urverket.
Har du hört/sett något om just "Precision" som märke?

Nej, desværre. Jeg tror heller ikke, at du skal forvente dig så meget viden. Der er et hav af schweiziske urmærker, som har købt tavler, verker, visare, etc. og så samlet dem og solgt dem gennem forskellige kanaler, uden at de har haft en egentlig identitet som "brand".

• Like
Reactions: CVH
Nej, desværre. Jeg tror heller ikke, at du skal forvente dig så meget viden. Der er et hav af schweiziske urmærker, som har købt tavler, verker, visare, etc. og så samlet dem og solgt dem gennem forskellige kanaler, uden at de har haft en egentlig identitet som "brand".
Okay det förklarar ju svårigheten att hitta information på nätet om just Precision.
Både glaskupan och boetten/boetterna sitter ganska löst, har du några tips på vem/var jag vänder mig för att få den i bättre skick? En juvelerare eller en klockmakare?
Tack för all info ConElPueblo!

Tillbaka
Topp