• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med identifiering Lemania

Skutte

Basic
Hej alla kunniga!

Har en gammal Lemania jag bär till vardags, och fick idag en fråga om vilken modell det var. Insåg då att jag aldrig ens funderat på varken modell eller eventuellt värde.

Kanske någon här inne kan vara mig behjälplig. Vad är det för modell och vad har en sådan för ungefärligt värde?
Lemania_front.jpg
Lemania_back.jpg

Hej alla kunniga!

Har en gammal Lemania jag bär till vardags, och fick idag en fråga om vilken modell det var. Insåg då att jag aldrig ens funderat på varken modell eller eventuellt värde.

Kanske någon här inne kan vara mig behjälplig. Vad är det för modell och vad har en sådan för ungefärligt värde?
Lemania_front.jpg
Lemania_back.jpg
Ingen expert på Lemania men tror inte att din klocka har något modellnamn typ TG 195 (ikonisk klocka) t ex, gissningsvis 50-tal, förmodligen ett mekaniskt verk baserat på cal: 3000 med centrumsekund typ 3050, 3150, ser ut att vara en fin patinerad tavla förutom det vita som finns i vissa siffror och loggan, knappast original.
Värde är nog beroende av skick och funktion, en tusing och uppåt om allt funkar, dyrare om den är en sk oversize, 35-36 mm utan krona, som sagt ingen expert men i vilket fall som helst en trevlig vintageklocka, och ännu bättre om den är ett arvegods.

Intressant!

Du menar att det är en kopia?
Det kan det säkert vara. Var dessa klockor dyra på 50-talet så är det säkert det. Farfar var inte rik så vitt jag vet.

Intressant!

Det kan det säkert vara. Var dessa klockor dyra på 50-talet så är det säkert det. Farfar var inte rik så vitt jag vet.
Tror exxet menar att den vita färgen i siffrorna inte är något som funnits på klockan i originalutförandet, utan att den tillkommit senare - inte att klockan i sig inte är original!

Intressant!

Det var inte riktigt så jag menade, skulle tro att klockan 99,9 % äkta, men riktigt säker kan man ju aldrig vara:eek:
det var det vita krafset som sitter loggan och i vissa siffror jag menade, tror inte att det satt där från fabriken.

Vad spännande! Då skulle alltså farfar lämnat in den av någon anledning och så har de målat dit det i efterhand?
Varför gör man så? Är det vanlligt?

Vad spännande! Då skulle alltså farfar lämnat in den av någon anledning och så har de målat dit det i efterhand?
Varför gör man så? Är det vanlligt?
Om tavlan blir "för" patinerad (existerar ju egentligen inget sånt :D) så kan jag tänka mig att man målade om. Eller om den blev skadad. Sen behöver ju just din inte vara ommålad, kan ju vara nån knasig reaktion också.

Märkligt med det vita. Men sett dom som målat visare vita eller svarta för att se vad klockan är lättare. 100% säker att den är original . Se till att fixa till den och sätt den på ett trevligt band. så har du en nice klocka.

Tack! Kan säkert vara så. Vad skulle du gissa att det var för band som original?
Du har ingen gissning på modell?
På svaret vad det är för modell kommer du bara få fram ett nummer. Vet i te om någon nördat så mycket på dessa, annars får du se till att boettlocket öppnas. Där skulle ett nummer kunna vara.

På svaret vad det är för modell kommer du bara få fram ett nummer. Vet i te om någon nördat så mycket på dessa, annars får du se till att boettlocket öppnas. Där skulle ett nummer kunna vara.
Så är det säkert. Jag är intresserad eftersom jag försöker ta reda på mer om klockans ursprung. Alltså hur gammal den är och hur den såg ut som ny/original.
Jag Googlar som en blå, men lyckas inte hitta någon som ser ut som min...

Tack! Kan säkert vara så. Vad skulle du gissa att det var för band som original?
Du har ingen gissning på modell?
Tror att du går bet på att hitta något modellnamn, skulle förmodligen stått på tavlan i s f, typ Seamaster, Ingenieur, Captain, Waterking m m
det blir nog till att öppna boetten och se om du hittar några siffror där och vad det är för ett verk, finns ju även klockor som har ett sk nick name, t ex Seiko 6309/6-7040/7001 m a o Turtle, tror inte den hette det från fabrik. Ett ljusare skinnband skulle nog passa bra.

Tillbaka
Topp