• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med identifiering mm.

Northbush

Breitling
8486BEFF-CBB2-42C5-96BF-1C69720E99C4.jpeg
Godkväll!
Behöver hjälp med identifiering av en klocka jag precis fått i födelsedagspresent.
Misstänker att det är en datejust 1601 från 1977 men är osäker (Den har inte quickset för datumet men å andra sidan har jag fått för mig att 1601 har vitguldsring vilket det inte verkar som om min har (eller?). Tacksam för hjälp med identifiering av om möjligt årtal (svårt!), referens, och material på ringen samt övrig ev info.

Har även 2 andra funderingar.
Den har nog legat i ett bankfack i många år och inte servats på länge. Antar att det är dags för service, eller ska man hoppa det så länge den håller tiden hyffsat? Det kostar väl 6000+ kr för en service?

Sista funderingen gäller plexit- som kanske syns på bilden är den väldigt repig ovanför datumet vilket gör den svåravläst. Är det bara att köra på med polywatch även där ovanför datumet eller ska man passa sig för det?

Tack på förhand!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det är nog en 1603, eller en 1601 med bytt ring... Har du kollat ref bakom ändlänkarna?

Ja service är dyrt men säkert bra att göra.

Ja det går fint att polera med polywatch :)
 

Northbush

Breitling
Tack för svar Analogue. Osäker vad som föranleder behandlingen men jag antar att holma20 menar att jag inte gjort så många inlägg på forumet och tidigare bett om hjälp med identifiering. Trist med sånt bemötande när man ställer frågor för att man inte har så mycket kunskap och därmed inte har så mycket att bidra med. Men det kanske bara är ett forum för klockexperter? Hursomhelst tack för ditt svar. Ska kika på det där om det kan vara en 1691 men jag är i vart fall säker på att ringen aldrig är bytt- allt är precis som det var när den köptes (av min svärfar, 1977 köpte han den, bar den några år, aldrig inlämnad eller servad någonstans utan legat i ett bankfack sedan dess). Eftersom han inte har kvar box/papper och ej heller kommer ihåg allt så tänkte jag att jag slänger ut frågan här på forumet). Hursomhelst - tack för input.
 

holma20

Panerai
Kundskap har ingenting med detta att göra ,
"Bidra" lägg ut någonbild ? Va med och diskutera...
går att bidra utan kundskap :)
Lät värre än vad det va..
Har varit
Många här som bara kommer in för att luska ut tex marknadspris mm.
Sen försvinner och kmr tillbaka när det behöver hjälp med något nytt..
därav min kommentar var med och bidra inte endast som frågeunderlag
När det kmr till klockan så finns referens r och serienr mellan bandhornen på båda sidor....
 
Topp