• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med juvelanalys på poljot

B

Banankontakt

Guest
Jag har en Poljot Aviator som köptes här på KS för ett bra tag sen. Nu när jag testat den i timegraphern så kunde jag se att en service behövdes.

Klockan är nu obducerad och rengjord, men när jag inspekterade juvelerna upptäckte jag en spricka i en av dem.
Sprickan går inte hela vägen in till centrum av juvelen men den är ju ändå där och kanske är en av orsakerna att klockan inte gick bra och stannade ibland?

Kan jag få ur juvelen utan att den går sönder för att sedan mäta upp den tror ni?
Är det bästa sättet att mäta den med micrometer? Eller kan man hitta juvelen som reservdel någonstans?
Jag tror att jag har de verktyg jag behöver för att byta juvelen.

Det är juvelen längst till vänster på bilderna.


image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
B

Banankontakt

Guest
Jag hittar ingen stämpel på urverket, men jag tror att det är ett 2614.2h.
Det finns mycket delar på cousins, men inte hela bryggan vad jag hittar. Finns det någon bättre sida för ryska klockor?
Jag har ett seitz jeweling tool som jag inte behövt använda än. Så de skulle i och för sig vara kul att ge det ett försök.
 

rogart-63

Patek
Det man ser av bryggan så ser det ut som ett 2614 verk. Har nåt 2614 liggande i lådan. Vill du ha det och testa med så skicka ett PM.
Jag hittar ingen stämpel på urverket, men jag tror att det är ett 2614.2h.
Det finns mycket delar på cousins, men inte hela bryggan vad jag hittar. Finns det någon bättre sida för ryska klockor?
Jag har ett seitz jeweling tool som jag inte behövt använda än. Så de skulle i och för sig vara kul att ge det ett försök.
Finns massa gamla verk på Ebay. hade ett 2614H men konstigt nog så det inte riktigt likadant ut. Det satt bara två juveler istället för tre.
 
B

Banankontakt

Guest
Nu är juvelen ute och uppmätt. Men eftersom jag inte kan mäta hålet på juvelen har jag mätt axelknappens diameter. Den är 0,13mm. Borde jag köra med en juvel med ett 0,14mm hål då? Yttermåttet är 1mm på juvelen.


image.jpeg
 
B

Banankontakt

Guest
Urverket verkar vara ett Poljot 2624 som i grunden är ett 2623 med datum.
 
B

Banankontakt

Guest
Det blev en 0,14mm så får vi se hur den passar!
Det såg ut som en intressant tråd du länkat till, jag ska ta och läsa den imorgon då jag sitter i bilen hela kvällen.
 
B

Banankontakt

Guest
Nu kan jag meddela för ordningens skull att juvelen är utbytt och klockan tickar på för fullt. Hittills ser resultatet i timegraphern bättre ut än innan. Den var lite svår att rucka så +8s per dag får vara nog bra. Resultatet varierar ju ändå lite beroende på position.
image.jpeg


Allt bra så, eller?
Nej förstås ska man få lära sig något nytt även nu. Denna gången visade det sig att sekundvisaren och urverket går medan minut och timvisaren såg stilla (minutvisaren går väääldigt långsamt). Men klockan går att ställa.
Detta verkar mest troligt bero på att minutröret slirar. Det var säkert detta som gjorde att klockan ibland kunde gå flera timmar efter tidigare.
Så nu åker tavlan av igen och minutröret ska tightas till.
Är det någon som har tips på hur detta enklast görs? Jag har läst runt lite och förstått att man bör ha något i röret när man försiktigt pressar ihop det då det annars lätt mosas.
Bra att veta tips tas gärna emot.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har kört med ett tjockare gem, eller en kasserad oljenål innuti röret och en nagelknipsare. Det finns ju dock speciella verktyg som gör proceduren enklare och mindre riskfylld. Kom ihåg att röret bara ska pressas ihop ytterst lite, om du tightar det för hårt kanske det inte passar eller så blir visarna väldigt tröga att ställa.
 
B

Banankontakt

Guest
Tack för tipset. Jag ska ge det ett försök med gem och nagelklipparmetoden. :)
 

rogart-63

Patek
Jag har kört med ett tjockare gem, eller en kasserad oljenål innuti röret och en nagelknipsare. Det finns ju dock speciella verktyg som gör proceduren enklare och mindre riskfylld. Kom ihåg att röret bara ska pressas ihop ytterst lite, om du tightar det för hårt kanske det inte passar eller så blir visarna väldigt tröga att ställa.
Har oxå kört samma metod? Gäller bara att få ihopklämmningen på samma ställe som den var innan. Annars kanske minutröret vägrar att sitta kvar? Hänt att jag satt den för lågt nån gång och då åkte röret upp igen. Ibland är det bara en liten punkt som är intryckt.
 
B

Banankontakt

Guest
Har oxå kört samma metod? Gäller bara att få ihopklämmningen på samma ställe som den var innan. Annars kanske minutröret vägrar att sitta kvar? Hänt att jag satt den för lågt nån gång och då åkte röret upp igen. Ibland är det bara en liten punkt som är intryckt.

Om det bara är en liten punkt, kan man trycka till den med stansverktyget då istället för nagelklipparen? Då med en spetsig stans mot punkten.
 
Topp