• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med köp av första klocka 114060

SL96

Omega
Har planer på att köpa min första riktiga klocka, en helt ny 114060 helst. Har läst runt lite på forumet om diverse köpställen som gråhandlare eller AD, vad tycker ni om att köpa från en gråhandlare i Sverige som har positiva omdömen här från KS, jag är student och 20 år så självklart spelar den ekonomiska aspekten in för mig, just nu har jag ett erbjudande på runt 58tkr, är det bra? Vad bör jag tänka på? Och ifall jag besöker mindre AD:s i Sverige, som Skövde t.ex. kan man få ett likvärdigt pris därifrån också? Ber om ursäkt om jag är oklar med mitt svar men som sagt detta är mitt första klockköp, har självklart läst runt på forumet men känns även skönt stt få ett rakt och direkt svar!
 

tissoter

Audemars
Har planer på att köpa min första riktiga klocka, en helt ny 114060 helst. Har läst runt lite på forumet om diverse köpställen som gråhandlare eller AD, vad tycker ni om att köpa från en gråhandlare i Sverige som har positiva omdömen här från KS, jag är student och 20 år så självklart spelar den ekonomiska aspekten in för mig, just nu har jag ett erbjudande på runt 58tkr, är det bra? Vad bör jag tänka på? Och ifall jag besöker mindre AD:s i Sverige, som Skövde t.ex. kan man få ett likvärdigt pris därifrån också? Ber om ursäkt om jag är oklar med mitt svar men som sagt detta är mitt första klockköp, har självklart läst runt på forumet men känns även skönt stt få ett rakt och direkt svar!
Får jag fråga en sak, Har du besökt någon AD och bett om ett seriöst förslag? Ofta kan man komma ner en del men jag skulle ändå budgeterat för listpriset. Det gör att man blir ännu gladare när man väl/om får rabatten :)

En sak till, måste det vara nytt?

Välkommen till KS btw.
 

xTZ

Cartier
Tror det kan vara svårt att pruta ner en sportrolex så lågt hos en AD, speciellt nu efter prishöjningarna. Men alltid värt ett försök!
Räkna med att AD inte kommer gå ner i pris så blir allt prutande en vinst! :) Lycka till med köpet, 114060 är en grym klocka!

Varför inte köpa begagnad på forumet? :)
 

SL96

Omega
Får jag fråga en sak, Har du besökt någon AD och bett om ett seriöst förslag? Ofta kan man komma ner en del men jag skulle ändå budgeterat för listpriset. Det gör att man blir ännu gladare när man väl/om får rabatten :)

En sak till, måste det vara nytt?

Välkommen till KS btw.
Tror det kan vara svårt att pruta ner en sportrolex så lågt hos en AD, speciellt nu efter prishöjningarna. Men alltid värt ett försök!
Räkna med att AD inte kommer gå ner i pris så blir allt prutande en vinst! :) Lycka till med köpet, 114060 är en grym klocka!

Varför inte köpa begagnad på forumet? :)

Har tänkt på det, vet att det oftast inte är en stor skillnad mellan en några månader använd klocka och en helt ny trots att man tjänar en slant på det. Men jag vill gärna att mitt första köp är en helt ny, bara för känslan kanske men tänker att första kan vara en ny och så är det en såpass klassisk modell som submariner, men självklart håller jag med om att köpa från någon här på KS tom är ett bättre alternativ.
 

tissoter

Audemars
Har tänkt på det, vet att det oftast inte är en stor skillnad mellan en några månader använd klocka och en helt ny trots att man tjänar en slant på det. Men jag vill gärna att mitt första köp är en helt ny, bara för känslan kanske men tänker att första kan vara en ny och så är det en såpass klassisk modell som submariner, men självklart håller jag med om att köpa från någon här på KS tom är ett bättre alternativ.
Absolut att det är en skönare känsla och casha nytt, men om du ville spara en slant som du skrev först så skulle jag övervägt K&S (vårt köp och sälj forum)
 

Octo

Omega
Har planer på att köpa min första riktiga klocka, en helt ny 114060 helst. Har läst runt lite på forumet om diverse köpställen som gråhandlare eller AD, vad tycker ni om att köpa från en gråhandlare i Sverige som har positiva omdömen här från KS, jag är student och 20 år så självklart spelar den ekonomiska aspekten in för mig, just nu har jag ett erbjudande på runt 58tkr, är det bra? Vad bör jag tänka på? Och ifall jag besöker mindre AD:s i Sverige, som Skövde t.ex. kan man få ett likvärdigt pris därifrån också? Ber om ursäkt om jag är oklar med mitt svar men som sagt detta är mitt första klockköp, har självklart läst runt på forumet men känns även skönt stt få ett rakt och direkt svar!
Är i samma situation som dig, undersöker också olika alternativ att köpa en 114060 på. :) Får man fråga vart du fick erbjudandet på 58 tkr? Har du funderat på att köpa från exempelvis Italien via C24?
 

SL96

Omega
Har tittat på Italien men vet inte riktigt om man ska gå via den vägen, jag är som sagt inte den kunnigaste. Självklart vet jag att man kan göra en research av säljaren osv. men man vill väl ändå känna sig rätt säker
 

Phileas Fogg

Cartier
Om du tänkt behålla klockan hade jag hellre sparat ett par månader till och köpt den ny från AD snarare än över nätet - tycker det är riktigt trevligt att klämma och känna på plats och verkligen känna att man är första ägaren. Har du tänkt flippa den hade jag nog hellre satsat på att hitta en bättre begagnad - även om pristappen på Rolex ny till beg inte är så stora jmf med många andra märken.
 

SL96

Omega
Har ej planer på att flippa den utan den är tänkt att behållas, pengar är inget problem på det sättet att jag ej har råd att köpa den just nu, men vill ju gärna ha ett bra pris så inte värdeminskningen blir så stor och dessutom är man en student så det skadar ej att få den lite billigare. Och ja det är det jag tänker på med, känslan av att köpa den från en AD
 

Phileas Fogg

Cartier
Om du inte tänkt flippa blir ju värdeminskningen irrelevant. Det är ju snarare ditt uppfattade värde som blir intressant, dvs om du tycker köpupplevelsen hos AD är värd de extra tusenlapparna.
 

SL96

Omega
Självklart, men tänker ändå att man inte vet vad som händer i framtiden och dessutom känns det lite skönare för mig med tanken av att man inte har en så stor värdeminskning, även om det också är sant att det kan vara irrelevant om jag nu inte ska flippa den
 

Octo

Omega
Om du inte tänkt flippa blir ju värdeminskningen irrelevant. Det är ju snarare ditt uppfattade värde som blir intressant, dvs om du tycker köpupplevelsen hos AD är värd de extra tusenlapparna.
Problemet är väll att det är rätt så många tusenlappar extra för köpupplevelsen. Riktpriset är 66 500 och de är knappt villiga att ge någon rabatt pga att det är väntetid på stålsubbar ändå? Går att få från exempelvis Show commerce för ca 57 000 inkl. frakt. En prisskillnad på nästan 10 000. :bored:
 

Phileas Fogg

Cartier
Problemet är väll att det är rätt så många tusenlappar extra för köpupplevelsen. Riktpriset är 66 500 och de är knappt villiga att ge någon rabatt pga att det är väntetid på stålsubbar ändå? Går att få från exempelvis Show commerce för ca 57 000 inkl. frakt. En prisskillnad på nästan 10 000. :bored:
+10' är saftigt, håller jag med om.
 

xTZ

Cartier
Att leta upp en säljare på C24 med god omdömen och spara 10.000:- känns som en no-brainer.
Vill du däremot betala 10K extra för att få dricka ett glas skumpa och få en fin påse så är AD rätt väg att gå.

Lite skumpa är ju dock aldrig fel. Plus att då kan man säga till sina coola kompisar att man betalade 10lax på ett glas skumpa! Eller att man betalade 67' och fick en klocka på köpet!!
 

Bane

Omega
Har planer på att köpa min första riktiga klocka, en helt ny 114060 helst. Har läst runt lite på forumet om diverse köpställen som gråhandlare eller AD, vad tycker ni om att köpa från en gråhandlare i Sverige som har positiva omdömen här från KS, jag är student och 20 år så självklart spelar den ekonomiska aspekten in för mig, just nu har jag ett erbjudande på runt 58tkr, är det bra? Vad bör jag tänka på? Och ifall jag besöker mindre AD:s i Sverige, som Skövde t.ex. kan man få ett likvärdigt pris därifrån också? Ber om ursäkt om jag är oklar med mitt svar men som sagt detta är mitt första klockköp, har självklart läst runt på forumet men känns även skönt stt få ett rakt och direkt svar!

Hej läste ditt inlägg

En Submariner som första klocka är ganska vanligt och en helt okej klocka, dock är jag mer en GMT Master II, men en rekomendation är varför inte köra på en Omega som en första klocka eller en Tag Heuer och då får du riktigt bra klockor i likvärdig kvalité som Rolexen (mitt tyckande).
Gällande erbjunadet du har fått är det en ny eller begagnad klocka?
Tänk på att göra dealen hos en Auktoriserad klockaffär så du är säker på att klockan är äkta om det det är en begagnad klocka. Se till att få med alla tillbehör som låda äkthetsintyg certifikat osv, och eventuellt en kontroll så serienumret stämmer överens med certifikatet, tex hos en auktoriserad urmakare.
Köper du en ny klocka i en klockbutik har du inget att oroa dig över och du kan nog få ner prist med 10% skulle jag säga.
 

SL96

Omega
Har alltid varit ett fan av Rolex, Tag Heur och Omega har aldrig riktigt fångat min uppmärksamhet. Valet var en lång stund mellan en Submariner och BLNR men tänker att Submariner kanske gör sig bättre som första klocka. Klockan var helt ny 2016 med allting enligt försäljaren. Tror du att jag kan få ner priset med 10% på en 114060 hos en AD?
 

tissoter

Audemars
Hej läste ditt inlägg

En Submariner som första klocka är ganska vanligt och en helt okej klocka, dock är jag mer en GMT Master II, men en rekomendation är varför inte köra på en Omega som en första klocka eller en Tag Heuer och då får du riktigt bra klockor i likvärdig kvalité som Rolexen (mitt tyckande).
Gällande erbjunadet du har fått är det en ny eller begagnad klocka?
Tänk på att göra dealen hos en Auktoriserad klockaffär så du är säker på att klockan är äkta om det det är en begagnad klocka. Se till att få med alla tillbehör som låda äkthetsintyg certifikat osv, och eventuellt en kontroll så serienumret stämmer överens med certifikatet, tex hos en auktoriserad urmakare.
Köper du en ny klocka i en klockbutik har du inget att oroa dig över och du kan nog få ner prist med 10% skulle jag säga.
Bra saker MEN du kan nog inte räkna med att få 10 % off på sportrolle.
 

Octo

Omega
Japp, finns kvar på köp o sälj. Deras priser var riktigt bra.
Edit. Ser nu att de höjt typ 500 euro, var nog för billiga.
Funderade på att köpa då när de hade ett helt galet pris, den låg ute för strax över 50 000 va? Men försvann i princip direkt. Men 5950 € som de kör på nu är också rätt bra.
 

tissoter

Audemars
Självklart, men tänker ändå att man inte vet vad som händer i framtiden och dessutom känns det lite skönare för mig med tanken av att man inte har en så stor värdeminskning, även om det också är sant att det kan vara irrelevant om jag nu inte ska flippa den
Låter vettigt, mitt främsta tips är att ta med någon som kan lite om Rolex när du ska köpa, iaf begagnat.
Finns ju mycket och kika på, och lite trist och köpa ett dåligt ex.

En till fråga, har du provat någon Sub på handleden? Är stor skillnad mot bilder på internet.
 
Topp