• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med köp av vintageRolex

Doktown

Basic
Har börjat intressera mig allt mer för klockor och det börjar nu bli dags för nästa inköp. Förtillfället bär ärv omega seamaster från tidigt 50-tal, Arvegods som tiden tyvärr börjar ta ut sin rätt på. Älskar dock modellen. Är en novis på området så behöver lite assistans gällande tips på modeller, hur mycket jag ska vara beredd att betala, Bra sidor att leta på och övrigt som kan vara bra att veta inför köp av en vintagerolex. Modellen får gärna vara en dressad design, helt eller delvis i guld. När jag surfat runt är det framförallt klockor från 50-60talet som fångat mitt intresse, samt en del från 80-talet. Så kom gärna med tips på modeller och hur mycket jag får vara beredd att punga ut för dessa. Tack på förhand
Mvh Dok

Om du söker just en dressad design på Rolex så finns nog bara modellen Cellini tillgängligt i deras sortiment. Möjligtvis en gammal DJ ref. 1601 i guld skulle väl funka som dress-klocka också!

IMG_7203.PNG
Kanske en DD 1803 kan vara något? Här är en bild på en som var i min ägo ett tag.

Hej. Som QPE ovan skrev är cellini mest dressad ( dock en hel kollektion så massor av modeller även där )
Om du gillar seamaster fanns tex på 50-70 talet en del Rolex modeller även i oyster serien som hade vissa likheter vad gäller enkelhet osv ,vissa med manuellt uppdrag och flera automater.
Hade nyss en 34 mm oyster perpetual modell 1002 från ca -71 med slät ring och utan datum. Några nyare än 70 tal inom date och datejust-serierna kanske också skulle funka för dig..... Priserna börjar väl på runt 15000 för de enklaste 34 mm modellerna i stål och sedan går det uppåt. Räkna med kanske 25-30 för en vettig datejust från tex 80-90 talet med jubilee länk något mer för guld & stål än helstål modellerna .
Har för mig att jag även har sett några guld på stål eller förgylldA Rolex oyster från 60 talet
Prova att söka på chrono24, sök på Rolex ,herrmodell och prisintervall . Sedan är det bara att leta bland utbudet så har du några referenser.

Har börjat intressera mig allt mer för klockor och det börjar nu bli dags för nästa inköp. Förtillfället bär ärv omega seamaster från tidigt 50-tal, Arvegods som tiden tyvärr börjar ta ut sin rätt på. Älskar dock modellen. Är en novis på området så behöver lite assistans gällande tips på modeller, hur mycket jag ska vara beredd att betala, Bra sidor att leta på och övrigt som kan vara bra att veta inför köp av en vintagerolex. Modellen får gärna vara en dressad design, helt eller delvis i guld. När jag surfat runt är det framförallt klockor från 50-60talet som fångat mitt intresse, samt en del från 80-talet. Så kom gärna med tips på modeller och hur mycket jag får vara beredd att punga ut för dessa. Tack på förhand
Mvh Dok
Billigast är väl att bara serva Omegan. Kul med arvegods också.

Tillbaka
Topp