• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med köp av vintagesub

BCKSTRM

Rolex
Hej,
Nu behöver jag verkligen hjälp... Funderar på att sälja min keramiska Sub till förmån för en Tudor Sub 7928 med Rolex 7206länk med 80-ändlänkar. (Visst stämmer länken/ändlänkarna)?
Han vill ha 5000£ (Kan nog gå ner lite...) Ska hålla tiden väldigt bra (köpt av en urmakare). Jag är kär i tavlan och länken men jag kan så lite om vintage så vill ha hjälp...
Några bilder:
image.png
image.jpg
image.png
image.png

Ser ni något jag inte ser? Bör jag låta bli? Ngt som är galet? Är 5k£ ok? Vet ni om det är en reko kille? Diskuterar pris nu så input uppskattas verkligen!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har du skarpare bilder på tavlan? Lumen ser lite strange ut. I övrigt ser den väl rätt mysig ut, men är dåligt insatt gällande länken.

EDIT: Insertet ser lite lurigt ut också.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hmm, jag vill också misstänka att tavlan har fått sig lite extra lume. Caset ser riktigt fin ut. Jag vill ha den där länken :snaphappy:
 

BCKSTRM

Rolex
Är det de dåliga bilderna som luras eller ser den inte relumed ut?
Hmm, jag vill också misstänka att tavlan har fått sig lite extra lume. Caset ser riktigt fin ut. Jag vill ha den där länken :snaphappy:
Borde jag inte köpa då? Känns om attde flesta fått en relume om de är så gamla? Vad tycker ni är ett ok pris?

Den har blivit relumad... Är det dumt att köpa då? Vilket pris gör det ändå värt det? Är verkligen kär i tavlan...
 
Senast ändrad:

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Borde jag inte köpa då? Känns om attde flesta fått en relume om de är så gamla? Vad tycker ni är ett ok pris?

Den har blivit relumad... Är det dumt att köpa då? Vilket pris gör det ändå värt det? Är verkligen kär i tavlan...

Relume är ganska trist och sänker värdet ordentligt. Fråga efter close up bild på tavlan så kan nog jag eller någon i tråden avgöra om det är relume eller inte.
 

BCKSTRM

Rolex
Relume är ganska trist och sänker värdet ordentligt. Fråga efter close up bild på tavlan så kan nog jag eller någon i tråden avgöra om det är relume eller inte.
Han sade att den var relume när jag frågade. Han verkar vara ärlig men håller med om att det känns trist även om jag fortfarande är kär i den prickiga tavlan, caset och länken...
 

POO

Panerai
Den spelar ändå inte i den ligan att en relume har enorm påverkan på priset. Bruksvärdet sjunker definitivt inte och om det inte estetiskt sticker i ögonen, vad spelar det egentligen för roll? Kör och njut av klockan.
 

BCKSTRM

Rolex
Den spelar ändå inte i den ligan att en relume har enorm påverkan på priset. Bruksvärdet sjunker definitivt inte och om det inte estetiskt sticker i ögonen, vad spelar det egentligen för roll? Kör och njut av klockan.
i min värld spelar den i en ganska hög liga men du har säkert rätt! Om jag kan leva med relumen, vad tycker du om priset?
 

POO

Panerai
i min värld spelar den i en ganska hög liga men du har säkert rätt! Om jag kan leva med relumen, vad tycker du om priset?

Jag menade om den i övrigt vore NOS hade det spelat all roll i världen, nu spelar det för priset mindre roll. I övrigt har jag ingen aning om priset. Har inte hängt med i Tudorsvängarna alls.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Priset känns bra om alla delar är som de ska. Vågar inte uttala mig om insertet t ex. Är säljaren välrenommerad? På klockor som denna får man köpa säljaren tycker jag. @Gummo har väl en sån där? Kanske kan säga bu eller bä.

Väldigt häftig tavla och kralligt case. Har caset korrekt serienummer? Det förekommer en del Franken Tudors på Ebay. Den har antagligen fått sig en hyvling nyligen.
 

BCKSTRM

Rolex
Priset känns bra om alla delar är som de ska. Vågar inte uttala mig om insertet t ex. Är säljaren välrenommerad? På klockor som denna får man köpa säljaren tycker jag. @Gummo har väl en sån där? Kanske kan säga bu eller bä.

Väldigt häftig tavla och kralligt case. Har caset korrekt serienummer? Det förekommer en del Franken Tudors på Ebay. Den har antagligen fått sig en hyvling nyligen.
Tror Relumen kommer förstöra glädjen så avstår nog och väntar på den perfekta även om det verkar vara svårt som satan att hitta den...
Vill alltså ha en 7928 eller 7016/0 med nitat oyster, helt original och rejält med patina. Hojta om någon har en liggandes... ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tror Relumen kommer förstöra glädjen så avstår nog och väntar på den perfekta även om det verkar vara svårt som satan att hitta den...
Vill alltså ha en 7928 eller 7016/0 med nitat oyster, helt original och rejält med patina. Hojta om någon har en liggandes... ;)
Sov på saken. Känns som mycket stämmer med dina önskemål. Bara länken är värd 10-15 och då talar vi om 30.000 kr head only och det är ju prisvärt ( om resten är korrekt). 7928 kan vara knepigare att serva än 7016.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sov på saken. Känns som mycket stämmer med dina önskemål. Bara länken är värd 10-15 och då talar vi om 30.000 kr head only och det är ju prisvärt ( om resten är korrekt). 7928 kan vara knepigare att serva än 7016.
Håller med. Är länken en sån där med flex? Vad är det som får dig att tro att den är nyhyvlad btw? Gällande insertet så kan det mycket väl vara korrekt long-5, då jag kollat lite noggrannare, och då är det också värt lätt 7k. Lumen borde väl gå att få tillfixad lite bättre, om skulle skulle störa.
 

BCKSTRM

Rolex
Håller med. Är länken en sån där med flex? Vad är det som får dig att tro att den är nyhyvlad btw? Gällande insertet så kan det mycket väl vara korrekt long-5, då jag kollat lite noggrannare, och då är det också värt lätt 7k. Lumen borde väl gå att få tillfixad lite bättre, om skulle skulle störa.
Jag tror jag får den för 55k kanske 50k men inte lägre tror jag. Samtidigt vill jag inte vara dumsnål och spara 5k men sedan ha en klocka som är värd mkt mindre och så...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Är glaset väldigt repigt? Det brukar ju kunna sänka intrycket av tavlan. Svårt att få nån riktig kläm på indexen då.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Håller med. Är länken en sån där med flex? Vad är det som får dig att tro att den är nyhyvlad btw? Gällande insertet så kan det mycket väl vara korrekt long-5, då jag kollat lite noggrannare, och då är det också värt lätt 7k. Lumen borde väl gå att få tillfixad lite bättre, om skulle skulle störa.
Tyckte bevels såg så blanka ut. Tror du det är originalbevels? Läste förövrigt fel på valutan. Trodde det var euro...:oops:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag spekulerar vidare, men ska det inte vara semi-pointed crownguards btw?

EDIT: Efter liten snabb sökning, så verkar SPCG kommit några år senare.
 
Senast ändrad:

BCKSTRM

Rolex
Vill ta tillfället i akt att tacka alla för hjälpen! Den behövs uppenbarligen... ;)

Är så jävla kinkig så det blir nästan omöjligt att hitta en... När jag äntligen hittade en med en tavelpatina jag gillar och en länk som är precis så jag vill ha den har någon jävel smetat skit på indexen :(
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
BTW... Någon som har koll på hur de olika baklocken ska vara, till de olika Tudorsubbarna? Har sett lite olika, dels helt platta, och dels de med den bredare/djupare skåra runt "taggarna", samt med lite olika variation på "fasningen" där texten är graverad, och ibland är det väl så att fasen kommer utanför texten...
 

BCKSTRM

Rolex
BTW... Någon som har koll på hur de olika baklocken ska vara, till de olika Tudorsubbarna? Har sett lite olika, dels helt platta, och dels de med den bredare/djupare skåra runt "taggarna", samt med lite olika variation på "fasningen" där texten är graverad, och ibland är det väl så att fasen kommer utanför texten...
Ingen aning men här kommer två bilder till ;)
image.png
image.jpg
 
Topp