• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klocka (Omega Constellation)

Jodisalt

Rolex
Kära klocksnackare!

Hälsade på sambos morfar idag och fick en klocka av honom. En Omega Constellation, mer vet jag inte om klockan.

Han fick den av en gammal vän som hade en klockbutik på 60-talet. Vännen hade köpt en bil (bra pris) utav sambos morfar som då ägde en bilfirma. Som tack gav han honom en helt ny Omegaklocka :)

Den servades för ca 2 år sedan.

Någon som kan berätta mer om klockan? Klockan har inte använts mycket, sjukt fin!

F2FBC8E9-98D2-4E30-83F7-03DF86F0042C.jpeg


B16756EB-1F03-477A-A025-81B18ED0FA0A.jpeg


530D2B9F-7C7E-43EF-813F-636D561D2BF2.jpeg


Bästa hälsningar
Sebran
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag tycker tavlan ser ommålad ut... Har du bättre bilder?
Nu är jag ingen tavelexpert likt @Aurum men tavlan ser helt rund ut och stjärnan ser skev ut. Är texten vit eller silvrig?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det är vinkeln som gör stjärnan mysko. Jag har lämnat in klockan och när urmakaren tittade igenom den såg allt rätt ut. Tavlan är inte ommålad. Min sambos morfar servade endast urverket för några år sedan.
Ok, ser fram mot fler bilder!
Den ser jättefin ut så grattis isf :)
Dock är svarttavlade som inte är guld extremt ovanliga. Är texten vit eller silvrig?
 

Jodisalt

Rolex
@ANALOGUE om du besitter på info kring klockan, tar jag gärna del av informationen. Försöker leta fakta på nätet men hittar inte alls mycket om just den här modellen.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
@ANALOGUE om du besitter på info kring klockan, tar jag gärna del av informationen. Försöker leta fakta på nätet men hittar inte alls mycket om just den här modellen.
Vill börja med att säga att jag inte menar att vara neggig (även om det nog låter så). Jag är absolut inte expert, men jag har själv varit sugen på en svart Pie-Pan (fasad tavla), men typ givit upp då de allra flesta är Re-Dials...

Det är som du vet inge vidare bilder så svårt att avgöra, men sneda sjärnor och vit text är klassiker. Jag tycker texten ser vit ut men den verkar ju vara silvrig så det är toppen :)

Som @LongCon säger finns det svarttavlade med silvriga index och visare, men de är som sagt mycket ovanliga.

Det lilla jag kan om Constellationtavlor har jag läst här:
http://omega-constellation-collectors.blogspot.se/2007/08/dial-update.html?m=1
 

Jodisalt

Rolex
Vill börja med att säga att jag inte menar att vara neggig (även om det nog låter så). Jag är absolut inte expert, men jag har själv varit sugen på en svart Pie-Pan (fasad tavla), men typ givit upp då de allra flesta är Re-Dials...

Det är som du vet inge vidare bilder så svårt att avgöra, men sneda sjärnor och vit text är klassiker. Jag tycker texten ser vit ut men den verkar ju vara silvrig så det är toppen :)

Som @LongCon säger finns det svarttavlade med silvriga index och visare, men de är som sagt mycket ovanliga.

Det lilla jag kan om Constellationtavlor har jag läst här:
http://omega-constellation-collectors.blogspot.se/2007/08/dial-update.html?m=1

Jag tog det absolut inte negativt, fiskade bara efter information.

Jag vet, jag skulle tagit fler bilder innan den lämnades in. Jag frågade sambon nu om hon tyckte texten var vit eller silvrig när hon tittade på den (hon tittade mycket på den) och den är silvrig säger hon.

Stjärnan är sne på bilden på grund av att jag höll klockan omedvetet i den positionen när jag tog kort.

Kan glatt säga att urmakaren som tog emot klockan tappade hakan när han fick se den. Första frågan han ställde var: ”Vad vet du om klockan?” I följd med: ”Du har en väldigt ovanlig modell framför dig”.

Som sagt, jag kan inget om Omega Constellation linjen, därav frågade jag om du hade info :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag tog det absolut inte negativt, fiskade bara efter information.

Jag vet, jag skulle tagit fler bilder innan den lämnades in. Jag frågade sambon nu om hon tyckte texten var vit eller silvrig när hon tittade på den (hon tittade mycket på den) och den är silvrig säger hon.

Stjärnan är sne på bilden på grund av att jag höll klockan omedvetet i den positionen när jag tog kort.

Kan glatt säga att urmakaren som tog emot klockan tappade hakan när han fick se den. Första frågan han ställde var: ”Vad vet du om klockan?” I följd med: ”Du har en väldigt ovanlig modell framför dig”.

Som sagt, jag kan inget om Omega Constellation linjen, därav frågade jag om du hade info :)
Då hoppas och tror vi att den är en legit svarttavlad och då är det bara att gratulera! :)
 

Joakim C

Cartier
Proveniensen som ägaren har motsäger en ommålning och i de flesta fall saknar ommålade armbandsur en fin proveniens som i det här fallet. Dåliga bilder gör dessutom inget ur rättvisa. Fint ur du har och gratulerar till en läcker svart tavla! :)
 

Jodisalt

Rolex

Fortfarande på service. Ringde klockmaster i fredags för att få en update.
Fick svaret att klockan är hos Omega och att det brukar ta 6-8 veckor från det att man lämnat in klockan. På måndag börjar 6:e veckan...
Känner mig verkligen otålig, förstår inte hur andra människor har tålamodet när det kommer till väntan ;)
 

ConElPueblo

Panerai
Fortfarande på service. Ringde klockmaster i fredags för att få en update.
Fick svaret att klockan är hos Omega och att det brukar ta 6-8 veckor från det att man lämnat in klockan. På måndag börjar 6:e veckan...
Känner mig verkligen otålig, förstår inte hur andra människor har tålamodet när det kommer till väntan ;)

...Bliver uret serviceret hos Omega?!
 

tdn-dk

Panerai
Fortfarande på service. Ringde klockmaster i fredags för att få en update.
Fick svaret att klockan är hos Omega och att det brukar ta 6-8 veckor från det att man lämnat in klockan. På måndag börjar 6:e veckan...
Känner mig verkligen otålig, förstår inte hur andra människor har tålamodet när det kommer till väntan ;)

Oj, man skal inte skicka vintage Omega til Omega for service. de erstatter de orignale dele med nye som er replacement part som inte er visuelt som de originale. Visere og den orignale krona som inte kan fås mere, nogen gange skifter de tavla osv. og mycket dyrt også. Det er et absolut no go for samlere at anvende Omega for service på vintage klockor.
 

Jodisalt

Rolex
...Bliver uret serviceret hos Omega?!

Oj, man skal inte skicka vintage Omega til Omega for service. de erstatter de orignale dele med nye som er replacement part som inte er visuelt som de originale. Visere og den orignale krona som inte kan fås mere, nogen gange skifter de tavla osv. og mycket dyrt også. Det er et absolut no go for samlere at anvende Omega for service på vintage klockor.

Ja, jag förstår. Jag insåg nu att jag skrev fel :) klockan är i Stockholm hos Omega AD för service. Klockan är INTE i Schweiz (Omega) ;)

Sedan var jag väldigt tydlig med att säga att det bara är urverket som ska ha en service, inte boett, länk, byte av visare, EJ polering m.m... urmakaren godkände detta.
 
Topp