• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med länkjustering, gammal Citizen

Goddag,
En kollega har ett mycket trevligt arvegods (se bilder) som hennes dotter nu står i begrepp att börja använda. Men! Det finns ett problem: länken är för lång.

Kollegan har varit inne hos diverse skrammelsäljare (typ ur&penn o dyl.), som har avvisat henne pga okunskap gällande hur de ska angripa denna anrika pjäs.

Jag erbjöd mig glad i hågen som självutnämnd entusiast men nu sitter jag och känner mig dum och eländig istället. Hur fan förminskar jag länkjäveln? Själva länklåset ser ut att kunna "slajdas" ner för länken och fästas i en av de små inbuktningarna ni kan se längs länken för att minska men jag blir inte klok på vad eller hur jag ska göra.

Eder enfaldige vän,
RoffePe
1000009848.jpg 1000009847.jpg 1000009846.jpg 1000009845.jpg 1000009844.jpg 1000009843.jpg 1000009842.jpg

Goddag,
En kollega har ett mycket trevligt arvegods (se bilder) som hennes dotter nu står i begrepp att börja använda. Men! Det finns ett problem: länken är för lång.

Kollegan har varit inne hos diverse skrammelsäljare (typ ur&penn o dyl.), som har avvisat henne pga okunskap gällande hur de ska angripa denna anrika pjäs.

Jag erbjöd mig glad i hågen som självutnämnd entusiast men nu sitter jag och känner mig dum och eländig istället. Hur fan förminskar jag länkjäveln? Själva länklåset ser ut att kunna "slajdas" ner för länken och fästas i en av de små inbuktningarna ni kan se längs länken för att minska men jag blir inte klok på vad eller hur jag ska göra.

Eder enfaldige vän,
RoffePe
1000009848.jpg 1000009847.jpg 1000009846.jpg 1000009845.jpg 1000009844.jpg 1000009843.jpg 1000009842.jpg
Så här brukar dom öppnas, om du förstår mina instruktioner, kan vara tröga men vålda inte.
2800025-f181024f07c08c8f5a4a61f6731a78d3.jpg

Ska det kortas till en mycket smal handled, så kan man behöva kapa. Med rätt verktyg är det inte svårt. Men, kolla storleken noga innan. Hellre lite i taget och på båda sidor.
...Kortar man för mycket så blir det lite trist. 😬

Lite sent svar, men tror inte det blir bra att kapa länken, ja, bara slajda mellan första och sista "gropen" i länken tills den sitter bra på armen.
Ska det kortas till en mycket smal handled, så kan man behöva kapa. Med rätt verktyg är det inte svårt. Men, kolla storleken noga innan. Hellre lite i taget och på båda sidor.
...Kortar man för mycket så blir det lite trist. 😬

Tackar och bockar govänner!
Ska ner till 16cm så är väl inte till Arnie direkt men börjar med en schysst slajd så ser vi.

Inte hunnit angripa den på nytt än så den som lever får se.

Tillbaka
Topp