• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med nästa klocka

rdianat

Cartier
2-Faktor
Ni vet hur det är; det ständiga funderandet och listskrivandet över vilka klockor man behöver ha. Jag känner mig ganska tillfreds med hur beståndet ser ut just nu, men känner ändå ett visst tomrum. Jag kan inte riktigt komma på vad som behövs heller. Budgeten är inte skriven i sten, men säg runt 50-70k.

Nuvarande klockor:
Seiko SRPA19 Zimbe; sjukt cool klocka som stillade turtle re-issue begäret. Byttes mot en annan klocka och kombinationen tavla/bezel osv. görs inte rättvisa på bild.
Grand Seiko SGBR051; fin klocka, oerhört gedigen, men på väg ut ur samlingen.
Seiko 6138-8030 (blå tavla); pappas gamla. Sjukt cool chrono som behöver lite TLC i form av nytt glas och ny länk. Lite kort som det är nu.

Så, som ni ser är nog de flesta användningsområden redan täckta. Tankarna går just nu mot en SubC, eller kanske en 116600 igen, alt. en MM300 (SBDX017).

Andra tips / förslag?
 
Senast ändrad:

MånsT

Rolex
En 116520 för 70' känns lite knepigt, brukar väl ligga lite högre? Jag skulle säga att Speedmaster Professional vore en bra kandidat, dessutom en bra bit under budget. Eller, eftersom du gillade JLCn, kanske du kan komplettera med Master Chronograph? Tja, det vore två alternativ annars är väl en Rolex-dykare heller aldrig fel.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
En 116520 för 70' känns lite knepigt, brukar väl ligga lite högre? Jag skulle säga att Speedmaster Professional vore en bra kandidat, dessutom en bra bit under budget. Eller, eftersom du gillade JLCn, kanske du kan komplettera med Master Chronograph? Tja, det vore två alternativ annars är väl en Rolex-dykare heller aldrig fel.

Ja, iaf 80-85k för 116520 vad jag sett, plus att jag är allergisk mot polerade klockor pga osymmetri på bandhorn osv, och det är lite svårare att se på just den modellen om den är polerad eller inte. Sant ang. Speedy! Tittat lite åt det hållet, men tycker att den blir lite trist på länk. I så fall skulle det vara den där re-issuen som kom för några år sedan med lite mindre diameter, på brunt band och utan kronskydd. Master Chronograph är snygg också men då känns MC:n jag har redan lite överflödig. Ska dock klämma på Speedy igen; vem vet den kanske känns roligare den här gången. :)
 

MånsT

Rolex
Ja, iaf 80-85k för 116520 vad jag sett, plus att jag är allergisk mot polerade klockor pga osymmetri på bandhorn osv, och det är lite svårare att se på just den modellen om den är polerad eller inte. Sant ang. Speedy! Tittat lite åt det hållet, men tycker att den blir lite trist på länk. I så fall skulle det vara den där re-issuen som kom för några år sedan med lite mindre diameter, på brunt band och utan kronskydd. Master Chronograph är snygg också men då känns MC:n jag har redan lite överflödig. Ska dock klämma på Speedy igen; vem vet den kanske känns roligare den här gången. :)
Fördelen med Speedmastern är att den finns i många utföranden där nästan alla har någon de gillar. "First Omega in Space" som du nämnde är riktigt snygg och smidig sen finns det ju både 42mm (Pro) och 44mm också (Moonwatch). De passar dessutom minst lika bra på läder/tyg som de gör på stållänk.
 

rdianat

Cartier
2-Faktor
Du har en poäng @MånsT. Också rätt prisvärd. Ca 32k på Chrono24 för en ny First Omega in Space. En annan klocka jag funderar lite på är en äldre Yachtmaster I. Gillar hur den inte skriker Rolex, lite som Exp1 och ffa Exp2.
 

flugan

Cartier
Ni vet hur det är; det ständiga funderandet och listskrivandet över vilka klockor man behöver ha. Jag känner mig ganska tillfreds med hur beståndet ser ut just nu, men känner ändå ett visst tomrum. Jag kan inte riktigt komma på vad som behövs heller. Budgeten är inte skriven i sten, men säg runt 50-70k, givet att jag får GS:en såld.

Nuvarande klockor:
Explorer 1 (114270); perfekt sleeper / allroundklocka
Explorer 2 (16570, svart tavla); äventyrlig sak! används överlägset mest av alla klockor och GMT-funktionen är klockren iom jobb och olika tidszoner.
JLC Master Control; snygg dressare. Trodde inte jag skulle gilla den, men känns solid och schysst. Min fattigmanscalatrava.
Seiko SRPA19 Zimbe; sjukt cool klocka som stillade turtle re-issue begäret. Byttes mot en annan klocka och kombinationen tavla/bezel osv. görs inte rättvisa på bild.
Grand Seiko SGBR051; fin klocka, oerhört gedigen, men på väg ut ur samlingen.
Seiko 6138-8030 (blå tavla); pappas gamla. Sjukt cool chrono som behöver lite TLC i form av nytt glas och ny länk. Lite kort som det är nu.

Så, som ni ser är nog de flesta användningsområden redan täckta. Tankarna går just nu mot en SubC, en beggad Daytona med vit tavla (116520), eller kanske en 116600 igen, alt. en MM300 (SBDX017).

Andra tips / förslag?
Väldigt nöjd med den här...rymmer lätt i er budget.
20161003_144638.jpg
 
Topp